lyst brød

Du læser en tråd i debat > kost

lyst brød
jeg har altid hørt, at man skal undgå hvidt brør især hvis mangerne vil tabe sig. men så læste jeg dette på schulstads hjemmeside:

"Et højt kulhydratindtag, f.eks. fra lyst brød, sænker kostens fedtenergiprocent (andelen af energi fra fedt) og er på den måde med til at forebygge vægtøgning."

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået det rigtigt, men det virker som om, de mener, at det er en god ting at spise hvidt brød.....
17 år27. september 2007 kl. 17:31
re: lyst brød
Ja, selvfølgelig skriver de det - De skal jo tjene penge på at SÆLGE det hvide brød!!!

Alt med måde - Det nytter altså ikke at forsøge at tabe sig på en diæt af franskbrødsmadder. ;-)
Rugbrød (GROFT rugbrød!!!) vil altisd være bedre, fordi det indeholder flere fibre.

Men du kan jo altid prøve at lave et regnskab på, hvor mange gulerødder du kan spise for hver skive franskbrød får lyst til......
:-)
17 år27. september 2007 kl. 19:16
re: re: lyst brød
Fik lige selv lyst til at lave regnestykket:

1 skive franskbrød (ca. 50g UDEN pålæg!!!) svarer til 135 kcal - Eller også kan man spise 350 gram gulerødder.......
17 år27. september 2007 kl. 19:21
Hvis du er interesseret i kostrådene fra 2005, så se her:
meraadet.dk

I øvrigt er jeg helt enig med cvk - Schulstad skal jo sælge deres brød.

Det kan godt være de har halvt ret - at et højt kulhydratindtag sænker kostens fedtenergiprocent. Men problemet med lyst brød er jo at det slet, slet ikke mætter og man derfor spiser alt for meget hvis man skal stille sin sult i det.
17 år27. september 2007 kl. 19:27
Det kan også være et levn fra dengang, Anne Larsen huserede med sit "max 30%"-budskab, som jo - lidt forenklet - gik på, at bare fedtenergiprocenten ikke var over 30, så skulle man nok tabe sig. Var det ikke også dengang, man anså pasta for at være slankekost? Ja, suk, det var tider ;-) Men selv om kulhydrater får fedtenergiprocenten ned (det kan Schulstadt jo have ret i), så har det samlede kalorieindtag altså mere at sige for vægten, og kulhydrater kan man jo også få mange andre - bedre - steder fra. Jeg synes lidt, at Schulstadts rosende ord om deres produkt svarer lidt til den måde, man også sælger mange morgenmadsprodukter på, som i virkeligheden er det rene sukker.
17 år27. september 2007 kl. 22:29
Jep, jo flere kulhydrater jo mindre fedt indtag i %, men ikke ligefrem nogen brugelig parameter at måle på om man tager på eller ej?
17 år27. september 2007 kl. 23:29
Altså forbrænder du ikke de kulhydrater du indtager, sætter de sig jo alligevel på kroppen som 'overskud' i form af fedt.
17 år28. september 2007 kl. 12:28

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });