#2 af beta (slettet)
Børnefødselsdag uden svine- og oksekød
Du læser en tråd i debat > kostbeta (slettet)
re: Børnefødselsdag uden svine- og oksekød
Hvad med at lave små gulerods frikadeller, det plejer børn at elske, hvis altså de er til gulerødder.
Kog nogle gulerødder møre, mos dem lidt
og ellers rør mosen som alm. frikadeller.
Pas lige på hvis du koger gulerødderne med salt, så skal der nok ikke salt i "farsen"
Giv dem frugt og grønt i stedet for slik, evt .som småpindemadder.
beta
Kog nogle gulerødder møre, mos dem lidt
og ellers rør mosen som alm. frikadeller.
Pas lige på hvis du koger gulerødderne med salt, så skal der nok ikke salt i "farsen"
Giv dem frugt og grønt i stedet for slik, evt .som småpindemadder.
beta
17 år20. september 2007 kl. 12:06
Bit
Under "Gode råd" i forum ligger der på side 2 et indlæg skrevet af Blue Steel med en opskrift på kyllingebøffer. Dem har jeg prøvet formet som burgerbøffer, dog uden de revne rødbeder og med meget lidt Sambal Olek. Mine børn var vilde med dem. De kan sagtens steges i forvejen og varmes op i ovnen. Til børnefødselsdage har jeg tit serveret burgere ved at give hvert barn en bolle og en burger og så (med hjælp fra pædagogerne) lade dem tage grøntsagsfyld og dressing selv.
17 år20. september 2007 kl. 12:24
ForBlid (slettet)
køb en hel masse frosne kyllingelår og smid dem i ovnen og vikkel noget sølvpapir om benet som håndtag.
eller bag nogle pølsehorn med kyllingepølser...
jeg har haft stor succes med at halvere en vandmelon og så lave en hel masse frugtspyd med stykker af ananas, melon, vindruer og jordbær og stikke i. det kan jo så tilpasses årstidens udvalg af frugter. Du kan jo evt. også lave spyd med ost og grøntsager. det ser meget flot ud og virker meget appetitligt på børnene.
eller bag nogle pølsehorn med kyllingepølser...
jeg har haft stor succes med at halvere en vandmelon og så lave en hel masse frugtspyd med stykker af ananas, melon, vindruer og jordbær og stikke i. det kan jo så tilpasses årstidens udvalg af frugter. Du kan jo evt. også lave spyd med ost og grøntsager. det ser meget flot ud og virker meget appetitligt på børnene.
17 år20. september 2007 kl. 15:32
ForBlid (slettet)
re: re: Børnefødselsdag uden svine- og oksekød
glemte lige; små portionspizzaer med ost og grøntssagsfyld. Hvis du vil have kød på kan man jo sagtens lave dem med tun eller kylling.
17 år20. september 2007 kl. 15:34
TildeMa (slettet)
Har godt nok ingen børn, men kyllingespyd er oftest en sikker vinder hos mine niecer.
17 år20. september 2007 kl. 17:01
elis
re: re: Børnefødselsdag uden svine- og oksekød
Kyllingelår er et godt forslag ellers nuggets.
Det er min oplevelse gennem mange børnefødselsdage at selv små børn er bevidste om at de ikke må få svinekød, men har svært ved at skelne. Kyllingelår genkender selv små børn og så behøver de ikke spekulere mere over det.
Der kunne serveres pasta til. Evt kolde pasta skruer med agurk, ærter og majs. Dressing kunne være ketchup (= genkendeligt)
Drop slikket og bag istedet en kage der kan pyntes med et ordentlig lag glasur (måske i mønster som en fodbold. Der er masser af ideer på nettet) og chokoladekringler.
Børn elsker en god kage.
Efter min ydmyge erfaring ville jeg ikke skrælle for mange gulerødder, - dem får de til daglig og det tager lang tid at spise. Børn vil hellere lege.
Rigtig god fødselsdag
Hilsen Elis , der lige har holdt 8 års pigefødselsdag m franske hotdogs m kyllingepølser og en svedig chokoladekage der blev spist op (hvilket jo sådan set er fint nok.... hm )
Det er min oplevelse gennem mange børnefødselsdage at selv små børn er bevidste om at de ikke må få svinekød, men har svært ved at skelne. Kyllingelår genkender selv små børn og så behøver de ikke spekulere mere over det.
Der kunne serveres pasta til. Evt kolde pasta skruer med agurk, ærter og majs. Dressing kunne være ketchup (= genkendeligt)
Drop slikket og bag istedet en kage der kan pyntes med et ordentlig lag glasur (måske i mønster som en fodbold. Der er masser af ideer på nettet) og chokoladekringler.
Børn elsker en god kage.
Efter min ydmyge erfaring ville jeg ikke skrælle for mange gulerødder, - dem får de til daglig og det tager lang tid at spise. Børn vil hellere lege.
Rigtig god fødselsdag
Hilsen Elis , der lige har holdt 8 års pigefødselsdag m franske hotdogs m kyllingepølser og en svedig chokoladekage der blev spist op (hvilket jo sådan set er fint nok.... hm )
17 år21. september 2007 kl. 10:40
bruger slettet
Hej.. Kyllingelår er en god ide´... elis har ret i børnene vil helst ha noget de kender. Jeg har arbejdet mange år i børnehave, en tyrkisk dreng måtte ikke få svinekød. Vores leverpostej var med kalvekød og den fik de alle sammen. Den rørte han ikke (var 2 år), han viste han ikke måtte få leverpostej..Sådan vil det måske også¨være med frikadeller/pølser, selv om det er med noget andet... Så Kyllingelår og server evt pommes frites (ovn) til, eller lav en kartoffelmos bamse og gratiner den lidt i ovnen.. Det har jeg selv brugt... God fornøjelse...
17 år21. september 2007 kl. 14:38
iakob
Uh kartoffelmos! Jeg har slet ikke tænkt i de baner. Men hvor mange kartofler skal man egentlig skrælle til 17 børn og 2 voksen?
Jeg regner i øvrigt med at lave en indbydelse hvor jeg beskriver menuen så børnene hjemmefra også kan få at vide at de gerne må spise alt. Så også de forældre der har lidt sværere ved det danske har mulighed for at læse sig til hvordan det kommer til at foregå.
Jeg tror efterhånden jeg har fået sammensat menuen. Det bliver pita med kylletter i - lavet til som kyllingeburgere, pastasalat og så agurkestave/gulerodsstave mv. Jeg håber bare på at kylletterne kan varmes i ovnen.
Tak for alle gode råd.
Jeg regner i øvrigt med at lave en indbydelse hvor jeg beskriver menuen så børnene hjemmefra også kan få at vide at de gerne må spise alt. Så også de forældre der har lidt sværere ved det danske har mulighed for at læse sig til hvordan det kommer til at foregå.
Jeg tror efterhånden jeg har fået sammensat menuen. Det bliver pita med kylletter i - lavet til som kyllingeburgere, pastasalat og så agurkestave/gulerodsstave mv. Jeg håber bare på at kylletterne kan varmes i ovnen.
Tak for alle gode råd.
17 år21. september 2007 kl. 21:10
bruger slettet
Rigtig god fornøjelse...
17 år22. september 2007 kl. 07:58
Jeg skal holde 5-års fødselsdag for 17 3-6 årige og 2 pædagoger samt lillebror på 2½. Vi skal sidde på gulvet med paptallerkener. Der er en del muslimer med (dvs ingen svinekød) og mindst een af dem (én af min søns bedste venner) må helst heller ikke få oksekød (det skal vel halalslagtes).
Så har vi vegetarmad, fisk og fjerkræ tilbage (såvidt jeg kan regne ud). Men hvad laver jeg til dem?
De skal være der til frokost så maden kan være lun, kold eller varm.
Kan I hjælpe mig?
PS: Ved I om muslimer, der ikke spiser svin, må få vingummi? Så vidt jeg ved er gelantinen lavet på gris?