Grøntsager til aftensmaden
Du læser en tråd i debat > kostBit
re: Grøntsager til aftensmaden
Mine børn spiser stort set ikke tilberedte grøntsager, de vil have dem rå og helst adskilt fra hinanden - og det får de så, som råkosttallerken. Til mig selv laver jeg tit en enkel gørntsagsret, som jeg kalder hvidløgsgrøntsager:
5 gram rapsolie
200 gram gulerødder i skiver
1 porre (ca. 150 gram) i skiver
1 fed presset hvidløg
25 gram philadelphia light
salt og peber
Den portion kan jeg sagtens spise ene kvinde ;-)
Jeg steger først gulerødderne lidt i olien, tilsætter porrer og hvidløg, herefter Philladelphia light, salt og peber og lidt vand, hvis det bliver for tørt. Låg på, så det kan dampe til den konsistens, jeg ønsker. Hvis retten skal være et helt måltid og ikke tilbehør, blander jeg nogle skinketern i til sidst. Man kan selvfølgelig også bruge alle mulige andre grøntsager, f.eks. blomkål og broccoli. Måske gulerødder alene vil være børnevenligt, hvis man ikke damper dem for bløde?
5 gram rapsolie
200 gram gulerødder i skiver
1 porre (ca. 150 gram) i skiver
1 fed presset hvidløg
25 gram philadelphia light
salt og peber
Den portion kan jeg sagtens spise ene kvinde ;-)
Jeg steger først gulerødderne lidt i olien, tilsætter porrer og hvidløg, herefter Philladelphia light, salt og peber og lidt vand, hvis det bliver for tørt. Låg på, så det kan dampe til den konsistens, jeg ønsker. Hvis retten skal være et helt måltid og ikke tilbehør, blander jeg nogle skinketern i til sidst. Man kan selvfølgelig også bruge alle mulige andre grøntsager, f.eks. blomkål og broccoli. Måske gulerødder alene vil være børnevenligt, hvis man ikke damper dem for bløde?
17 år19. september 2007 kl. 10:23
Bit
re: re: Grøntsager til aftensmaden
Her er forresten også en af mine yndlinge. Den er nu hverken særlig hurtig at lave eller børnevenlig, men du får den alligevel. En rest kan sagtens bruges til frokost/madpakke dagen efter.
Broccoli-coleslaw:
Ca. 800 gram grøntsager fordelt på:
Broccoli og blomkål i meget små buketter (+ noget af eller hele stokken revet på råkostjern)
Revne gulerødder
Fintsnittet hvidkål (hvis man kan lide det)
1 tsk. salt
25-30 gram sukker
2 spsk. citronsaft
1 spsk. sennep
1-2 spsk. raps- eller olivenolie (eller hvad du nu bruger)
Grøntsagerne blandes og drysses med salt og sukker og trækker lidt. Citronsaft, sennep og olie blandes og hældes over grøntsagerne, som blandes godt.
Broccoli-coleslaw:
Ca. 800 gram grøntsager fordelt på:
Broccoli og blomkål i meget små buketter (+ noget af eller hele stokken revet på råkostjern)
Revne gulerødder
Fintsnittet hvidkål (hvis man kan lide det)
1 tsk. salt
25-30 gram sukker
2 spsk. citronsaft
1 spsk. sennep
1-2 spsk. raps- eller olivenolie (eller hvad du nu bruger)
Grøntsagerne blandes og drysses med salt og sukker og trækker lidt. Citronsaft, sennep og olie blandes og hældes over grøntsagerne, som blandes godt.
17 år19. september 2007 kl. 10:41
Bit
Rodfrugterne bager jeg tit med birkes. Man "pomfrit-skærer" bare en stak rodfruger (pastinak og gulerødder er mine foretrukne) og vender dem med lidt olie, revet hvidløg, salt og peber og blå birkes (ca. 2 spsk. til en pladefuld rodfrugter). Bages ved 200 grader i ca. 45 min og kan smages til med balsamico-eddike og drysses med hakket persille.
17 år19. september 2007 kl. 10:55
beta (slettet)
Råkost
Jeg vil foreslå dig at snitte lidt rødkål meget fint (i multi snittter)
skræl og skære en pære i tern og kom evt. appelsin fileter i også,
har du en sød tand så kom lidt sirup/ahornsirup i, det er nemt lige at lave og rig på vitaminer .
Jeg vil foreslå dig at snitte lidt rødkål meget fint (i multi snittter)
skræl og skære en pære i tern og kom evt. appelsin fileter i også,
har du en sød tand så kom lidt sirup/ahornsirup i, det er nemt lige at lave og rig på vitaminer .
17 år19. september 2007 kl. 13:35
bruger slettet
Persillerod, gulerødder, pastinak, selleri evt kartofler skrælles og skæres i mundrette stykker blandes med mager hytteost, peberblanding, salt og timiankviste, bages i ovnen i ca. 45 min. ved 200 grader, ikke den nemmeste opskrift, men man kan jo lave en rigtig stor portion, en dag man har tid. Dagen efter kan man så blende resten, og stege som rösti, det er en af mine favoritter når årstiden er til det, god fornøjelse
17 år23. september 2007 kl. 23:57
Det skal være forholdsvis hurtigt at lave - i hvert tilfælde arbejdsmæssigt. Det skal stadig være sundt. Kål og rodfrugter må gerne indgå, da de jo er ekstra sunde. Og det må gerne være noget som små børn kan få ned.
Så kom med alle jeres ynglingsgrøntsagsretter/salater :-) Gerne links til opskrifterne hvis I har dem fra nettet.