Pålæg?
Du læser en tråd i debat > kostiakob
re: Pålæg?
Til hverdag spiser jeg ½ skive rugbrød med fiskepålæg. Der er plads i min diæt til lidt godt - f.eks. en fiskefilet idag - men fisk bliver det for jeg vil have mine 200 gram fisk om dagen.
I weekenden tager jeg lidt det som jeg har lyst til - men uden remoulade og mayonaise. Pynter gerne med agurk, tomat, syltede ting, citron, appelsin etc.
Ting jeg bruger som pålæg er:
Æg (kogt),
Mager leverposteg (sjældent)
Spegepølse (der findes mange gode kraftige spegepølser til at skære af som man ikke behøver ret meget af for at nyde det)
Hamburgryg (check fedtkanten ud før du køber det)
Kalkunpålæg (naturligt magert)
Andre magre produkter (husk at checke hele energiindholdet og ikke kun fedtindholdet. Visse produkter er bare fedtreducerede uden at være light)
Torskerogn og makrel i tomat (mmm :-)
Røget makrel og laks (mmm :-)
Tunsalat lavet på tun i vand, kapers, citron, peber og lidt mager creme fraishe eller et kogt æg.
Rester fra aftensmaden forudsat at det er magert kød (ovnstegt kylling, magre frikadeller mv)
Gravad filet MED dilddressing (uh... det skal også være lidt godt)
Hytteost med grønne oliven, friskkværnet peber og lidt tomat.
Til morgenmad - hvis vi får brød - i weekenden spiser jeg:
Figenpålæg
Mager syltetøj (light, fra Fynbo har kun en tiende del energi som den gamle fabrik)
Mørk pålægschokolade (i et lag)
eller bare et tyndt lag kærgården
Jeg fravælger følgende:
Fede pølser som rullepølse
Almindelig leverposteg
Ost (og jeg elsker ellers ost)
Købte salater som hønsesalat, tunsalat og den slags.
I weekenden tager jeg lidt det som jeg har lyst til - men uden remoulade og mayonaise. Pynter gerne med agurk, tomat, syltede ting, citron, appelsin etc.
Ting jeg bruger som pålæg er:
Æg (kogt),
Mager leverposteg (sjældent)
Spegepølse (der findes mange gode kraftige spegepølser til at skære af som man ikke behøver ret meget af for at nyde det)
Hamburgryg (check fedtkanten ud før du køber det)
Kalkunpålæg (naturligt magert)
Andre magre produkter (husk at checke hele energiindholdet og ikke kun fedtindholdet. Visse produkter er bare fedtreducerede uden at være light)
Torskerogn og makrel i tomat (mmm :-)
Røget makrel og laks (mmm :-)
Tunsalat lavet på tun i vand, kapers, citron, peber og lidt mager creme fraishe eller et kogt æg.
Rester fra aftensmaden forudsat at det er magert kød (ovnstegt kylling, magre frikadeller mv)
Gravad filet MED dilddressing (uh... det skal også være lidt godt)
Hytteost med grønne oliven, friskkværnet peber og lidt tomat.
Til morgenmad - hvis vi får brød - i weekenden spiser jeg:
Figenpålæg
Mager syltetøj (light, fra Fynbo har kun en tiende del energi som den gamle fabrik)
Mørk pålægschokolade (i et lag)
eller bare et tyndt lag kærgården
Jeg fravælger følgende:
Fede pølser som rullepølse
Almindelig leverposteg
Ost (og jeg elsker ellers ost)
Købte salater som hønsesalat, tunsalat og den slags.
17 år4. september 2007 kl. 22:18
Easy (slettet)
Jeg bruger også, som iakob, hamburgerug, kalkun og ikke mindst kyllingepålæg samt røget filet og til tider roatbeef. Alle disse udskæringer har under 5 gr. fedt pr 100 gr, og er derfor magre pålægstyper. Kan anbefale at du pynter godt :-) altså bruger agurkeskiver, lægringe, karse, peberfrugt og tomat, for at få det hele til at smage lækkert og SE spændende ud.
Vil iøvrigt tilføje at jeg synes proteinerne (dvs. i pålæget) mætter mig rigtig godt og derfor vælger jeg at bruge 4 skiver til en hel skive rugbrød. HVerken fedt eller kaloriemæssigt vælter det noget budget.
Også nogle af de mere smagsfulde skinker kan bruges, såfremt fedtkanten skæres af.
Vil iøvrigt tilføje at jeg synes proteinerne (dvs. i pålæget) mætter mig rigtig godt og derfor vælger jeg at bruge 4 skiver til en hel skive rugbrød. HVerken fedt eller kaloriemæssigt vælter det noget budget.
Også nogle af de mere smagsfulde skinker kan bruges, såfremt fedtkanten skæres af.
17 år5. september 2007 kl. 08:35
bruger slettet
Pålæg?
Godmorgen.. Jeg spiser bl.a. Cheasy hytteost, cheasy 13% ost (den hele ost du selv skærer af - kanongod), banan skiver, tun i vand, smøreost 3-8%, tomatmadder, hamburgerryg, marineret sild, torskerogn (nogle gange ristet på panden - uden fedtstof). Jeg tager som regel salatblade under og agurk ovenpå.
Der er faktisk meget at vælge imellem her mellem vores forslag..
Der er faktisk meget at vælge imellem her mellem vores forslag..
17 år5. september 2007 kl. 09:35
RikkeLouise (slettet)
Ja jeg tror problemet er at jeg overhovedet ikke stoler på pålæg og andet mad der er forberedt fra prducentens side. Jeg har en fornemmelse af at det feder langt mere end man tror, men det er nok bare mig der er paranoid. :) Jeg spiser heller aldrig light produkter for jeg synes det virker så unaturligt. Men kalkunpålæg, roastbeef og hytteost det tror jeg helt sikkert jeg hopper på.
17 år5. september 2007 kl. 10:03
Bit
re: re: Pålæg?
Jeg sparer heller ikke på pålægget. I almindeligt, groft rugbrød er der omkring 200 kalorier, men i rigtigt mange slags magert pålæg er der en del mindre, f.eks omring 130 i hamburgerryg og roastbeef. Så i forhold til dengang, hvor jeg troede, det var god slankelatin at spare på pålægget, har jeg nu rykket på forholdet mellem brød og pålæg (når det altså er magert). Ikke at rugbrød ikke er sundt og mættende - det kan pålægget bare også godt være.
Som "smørelse" under f.eks. hamburgerryg eller filet bruger jeg tit en smule sennep - kan godt lide den stærke smag.
Jeg bruger også fede fisk som sild, laks og makrel til pålæg. Kalorieindholdet er godt nok højt, men det er sundt fedt, man får, og hvis jeg ellers sparer på fedtet, går det vel.
Som "smørelse" under f.eks. hamburgerryg eller filet bruger jeg tit en smule sennep - kan godt lide den stærke smag.
Jeg bruger også fede fisk som sild, laks og makrel til pålæg. Kalorieindholdet er godt nok højt, men det er sundt fedt, man får, og hvis jeg ellers sparer på fedtet, går det vel.
17 år5. september 2007 kl. 11:02
Anonym
re: re: re: Pålæg?
En lille skive avocado er også guf... fx oven på kylling eller kalkun. Fordelen ved avocado er også at man får det sunde fedt.
17 år6. september 2007 kl. 15:11
RikkeLouise (slettet)
Pålæg?
Mm ja jeg er også vild med avocado
17 år6. september 2007 kl. 15:36
bruger slettet
:-) Bliver altså helt sulten....
17 år7. september 2007 kl. 08:39
Det eneste jeg kan komme på der virkelig er fedtfattigt er forskelligt fiske pålæg. Er der nogen der har nogle andre gode forslag? Det bliver jo desværre lidt ensformigt.