Noget om kantinemad og gratis mad og andre onde fristelser

Du læser en tråd i debat > kost

Noget om kantinemad og gratis mad og andre onde fristelser
Dette er bare et rant omkring kantinemad.

For det første så er salatbaren kun frisk først på ugen. Om torsdagen og fredagen er grøntsagerne i heldig fald tørre og kedelige - i værste fald så syned jeg de smager sure.

Derfor vælger jeg nu sidst på ugen de blandede salater som kantinen frembringer. Ofte gode grøntsager som broccoli eller blomkål eller gulerødder. Men de ligger altid i en dressing eller marinade som jeg ikke kender opskriften på. I stedet skriver jeg 10 gram creme fraishe på. En god løsning synes jeg. Problemet er bare at disse blandede salater står tæt på de lune rettet - og man fylder bare på tallerknen og prisen er den samme. Så jeg bliver fristet - tit over evne. Der er lidt surt!

En anden ting er den gratis mad der bliver lavet. Vi har gratis mad om onsdagen - et problem jeg har løst ved at arbejde hjemme om onsdagen, så fristes jeg ikke. Og når jeg er på arbejde, så styrer jeg direkte mod salatbaren, så jeg undgår fristelserne ved de lune retter.

Værre er de gratis rundstykker fredag morgen. Vi har projektmøde samtidig med at de bliver uddelt og det er jo selvsagt en social begivenhed (ud over et arbejdsmøde). Jeg kan ikke blive væk - det er jo trods alt arbejde - og det er helt vildt svært ikke at spise noget. Jeg har skåret smørret væk - men jeg er osteelsker og der går det galt!!!

Jeg kunne naturligvis vælge at medbringe noget frugt - men frugt og kaffe er altså ikke den bedste match (og jeg er endnu større kaffedrikker end ostespiser).

Så viljestyrke - det må der til!!!!

Har I andre den slags problemer på arbejde?
17 år17. august 2007 kl. 19:29
re: Noget om kantinemad og gratis mad og andre onde fristelser
Åh ja....

Jeg sidder på kontor også med kantine hvor man betaler en pris og så bare kan spise til man bliver flov.

Der er også minimum morgenmad en gang om ugen og ofte 2 gange. Og så er her bolcher, sodavand, kage...

Min løsning er frugt...

Jeg spiser altid et stykke frugt en times tid før frokost og drikker er masse vand, når jeg når ned til kantinen, fylder jeg først salat på, tager et stykke rugbrød, med maget pålæg, og den lille plads der er tilbage, tager jeg en lille smule af de lune retter, hvis jeg virkelig ikke kan lade være. Jeg har fundet ud af at man skal tage lidt men så bare nyde det uden dårlig samvittighed. Før i tiden har jeg haft en skræk for at være sulten,. så der galt det om at få så meget som muligt, nu gælder det om at nyde det jeg spiser.

Ang. morgen mad, giver jeg mig selv lov til at tage en skive, går altid efter det der er mest groft. Jeg kan ikke lide ost, så jeg smøre et meget skrabet lag smør.

Jeg holder mig helt fra sodavand, kage og slik, og jeg har fundet ud af at det er meget vigtigt at jeg inden jeg gør ind til at møde, tænker over at jeg vil blive tilbud kage, og at jeg bestemmer mig for inden at jeg vil sige nej, jeg har oplevet at hvis jeg bliver tilbudt kage på et tidspunkt hvor jeg ikke havde forudset det, så siger jeg automatisk ja tak, hvis jeg kommer i den situation, og sidder der med min kage, (eller hvis jeg bare MÅ have et stykke) så spiser jeg max halvdel, og er stolt over mig selv at jeg ikke bare propper mig.

En ting jeg også har måtte lære mig selv er, at man ikke behøver at spise op, det har altid været noget jeg har gjort, ja også der hjemme har vi altid spist rub og stub, for man smider jo ikke mad ud!! Men jo jeg skal stoppe når jeg ikke behøver mere, og det har taget et stykke tid for mig at lytte til min krop om hvornår den ikke behøver mere, men det bliver bedre efterhåden.

Gitte
17 år22. august 2007 kl. 09:55
re: Noget om kantinemad og gratis mad og andre onde fristelser
Vi har ikke kantine på jobbet, så det er nemt nok. Men så gir folk kage konstant og der er morgenbrød hver fredag.

Jeg har valgt at fortælle dem jeg arbejder med, at jeg ikke spiser slik og kage for tiden. Så kan jeg nemlig ikke få mig selv til at tage noget - det er for pinligt! :o)
17 år22. august 2007 kl. 15:04
re: re: Noget om kantinemad og gratis mad og andre onde fristelser
Tak muddes mor for det gode råd om at forberede sig på at sige nej tak. Det vil jeg prøve. Jeg tror også jeg vil prøve det med den grove rundstyk.

TanteToT: Jeg har også fortalt gud og hver mand at jeg er på skrump. Har endda fået min kontorkammerat med på vognen, i hvert tilfælde med på cyklerne i motionsrummet ude på arbejde. Det er et godt trick, men også et trick der kan give bagslag hvis man - som jeg - har tendens til at trøstespise. Men jeg er endda gået så vidt som at fortælle kantinedamen om kuren, og det følger hun så med i.

17 år23. august 2007 kl. 21:01
re: re: re: Noget om kantinemad og gratis mad og andre onde fristelser
Ok, nu har jeg spist det grove rundstykke med kerner i og mørkt brød. Men *** jeg ved ikke hvad det vejer og hvor meget energi der er i.

Kan I hjælpe mig? - jeg tror de får leveret fra håndværksbageren (men ved det ikke med sikkerhed),
17 år24. august 2007 kl. 10:02
re: re: re: re: Noget om kantinemad og gratis mad og andre onde fristelser
Jeg fik kantinedamen til at give mig nummeret på leverandøren som viste sig at være Guldbageren i Hinnerup. Kanon bager!

Energiindholdet per 100 gram er for en grov rundstykke (sesam på toppen, tror det er 3-korns brød):
Protein=10,1 gram
Kulhydrat=42,6 gram
Fedt=2,5 gram
Et groft rundstykke vejer 75 gram.
Om der er kostfibre i ved jeg ikke.
17 år24. august 2007 kl. 20:44

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });