Vejning af mad

Du læser en tråd i debat > kost

Vejning af mad
Hej,

Jeg ville lige høre hvad I andre gør når i vejer eks. ristet rugbrød, frosne grøntsager og alt i den dur. Vejer I eks. rugbrødet før det er ristet eller efter? Når det er frosset eller tilberedt? osv

Hilsen Sabrina
17 år28. juli 2007 kl. 19:29
re: Vejning af mad
hej babyphats

jeg vejer eks. ristet grov franskbrød.
og vejer først mine grøntsager efter de er tilberedt.
i det hele taget er der en vægt på bordet hvor jeg vejer alt der kommer på datterens og min tallerken, ( sidder med en lille blok ved siden af og noterer .) det være sig grøntsager,kartofler,kød og sovs. selvfølgelig nogle retter bliver kødet vejet i rå tilstand. eks. gryderetter, gullasch , fisk osv
håber du kan bruge det lidt.
flittiglise
17 år29. juli 2007 kl. 14:00
Antal gram angives i det, der står ud for varen.

Rå = rå vægt
Frossen = frossen vægt
Kogt = kogt vægt
osv.

Vi må gå ud fra, at de varer der ikke står noget ud for - f.eks. rugbrød - angives i ikke-tilberedt vægtangivelse, hvis det er helt korrekt. Men jeg tror nu, at i lige netop dette rugbrødstilfælde er ligegyldigt, da der ikke sker det store vægttab?

I øvrigt er det altid gram "spiselig del" af varen - f.eks. i bananer vejer man ikke skrællen med.

Mvh Lone
17 år30. juli 2007 kl. 02:07
Hej,

Tusind tak for begge jeres svar!
Har indtil videre 99 % af tiden vejet min mad før tilberedningen, med skræl osv da jeg for det meste syntes det er nemmest. Især grøntsager fordi jeg mest har spist de der frosne grøntsagsblandinger, så har egentlig aldrig helt lagt mærke til rå, frossen osv når det kommer til grøntsager =/

Men endnu en gang tak for jeres svar.
17 år30. juli 2007 kl. 20:55

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });