Hjælp til kostplan
Du læser en tråd i debat > kostcelia
re: Hjælp til kostplan
prøv at skrive lidt om hvad du plejer at spise, så er det lettere at foreslå dig noget du kan bruge. Det er nemmest at holde hvis man ikke skal lave om på alt for meget. Noget du ikke kan lide/tåle? Glad for grønsager?
17 år17. maj 2007 kl. 16:51
bruger slettet
re: re: Hjælp til kostplan
hejsa ja men jeg lidt af hvert.. er nu ikk helt så glad for kogte grønsager... og elsker kylling. elsker bananer, æbler, pærer, vindruer, vandmalon, gulerodder, agurk....
lige nu spiser jeg:
Morgenmad:
1 stk. toast m. kyllingpålæg eller en banan (lidt forskelligt).
Mellemmåltid:
1 æble eller banan
Middagsmad:
2 stk. rugbrød med salat, kylling og ost eller bare frugt
Mellemmåltid:
1 æble eller banan
Aftensmad:
Er meget forskelligt
Mellemmåltid:
Alt efter om jeg er sulten. og hvis jeg er tager jeg et stk frugt....
Meeeennn jeg vil ærligt indrømme at jeg har været slem til at snuppe lidt slik i ny og næ... Ikk særlig godt.. Men det er også slut fra på mandag (21-05-2007) af. for nu skal jeg godt nok igang igen..
Håber du kan hjælpe Celia
lige nu spiser jeg:
Morgenmad:
1 stk. toast m. kyllingpålæg eller en banan (lidt forskelligt).
Mellemmåltid:
1 æble eller banan
Middagsmad:
2 stk. rugbrød med salat, kylling og ost eller bare frugt
Mellemmåltid:
1 æble eller banan
Aftensmad:
Er meget forskelligt
Mellemmåltid:
Alt efter om jeg er sulten. og hvis jeg er tager jeg et stk frugt....
Meeeennn jeg vil ærligt indrømme at jeg har været slem til at snuppe lidt slik i ny og næ... Ikk særlig godt.. Men det er også slut fra på mandag (21-05-2007) af. for nu skal jeg godt nok igang igen..
Håber du kan hjælpe Celia
17 år17. maj 2007 kl. 21:02
bruger slettet
re: re: re: Hjælp til kostplan
Hej
Jeg har en kostplan, som du evt. kan kigge på:
Morgen
1 dl havregryn eller 2 dl fiberrige cornflakes med 1 tsk. sukker og 1-2 dl mager mælk/surmælksprodukt
eller
1 grovbolle/ 1 stk. fiberbrød eller 1 stk. rugbrød – i alt 50 g brød – med 30g mager pålæg eller ost og evt. lidt sødt i form af marmelade og honning.
Formiddag
1 stk knækbrød eller ½ stk rugbrød – dvs. 25g med 10g magert pålæg og 1 stk frugt og grønsager efter appetit (frugten kan gemmes til et andet tidspunkt, hvis du vil).
Middag
2 halve stk. rugbrød (50g) – med 50g magert pålæg
og
Mindst 200 g grøntsager med mere end 2 g fibre pr. 100 g
Eftermiddag
½ stk. rugbrød med 10 g pålæg og grønsager efter appetit
Aften
Mindst 200 g grøntsager – mere end 2 g fibre pr. 100 g
Max 100 g kartofler, eller 30 g rå ris eller pasta ( = 60g kogt) eller 40 g grovbrød
130 g kød med max 12 % fedt eller fisk eller ost eller 2 æg
1 tsk fedtstof til tilberedningen
Gerne mager sauce
Sen aften
1 stk frugt.
Du må max spise 3 frugter pr dag - helst kun 2.
Herudover er det bedst at dit brød er helt uden fedtstof og at alle dine drikkevarer ikke indeholder kalorier. Du kan eventuelt som erstatning for fedtstof bruge en light smøreost - det hjælper godt.
Som drikkevarer kan du max drikke 4dl mælkeprodukt, inkl. det du får til morgenmad og resten skal være energifrit.
Læg godt mærke til hvilke grøntsager som du bruger, da det er af stor betydning at du bruger dem som indeholder mange kostfibre.
Jo bedre du følger dit spisemønster jo mindre vil du savne de søde sager.
Håber det kan inspirere dig lidt...
Jeg har en kostplan, som du evt. kan kigge på:
Morgen
1 dl havregryn eller 2 dl fiberrige cornflakes med 1 tsk. sukker og 1-2 dl mager mælk/surmælksprodukt
eller
1 grovbolle/ 1 stk. fiberbrød eller 1 stk. rugbrød – i alt 50 g brød – med 30g mager pålæg eller ost og evt. lidt sødt i form af marmelade og honning.
Formiddag
1 stk knækbrød eller ½ stk rugbrød – dvs. 25g med 10g magert pålæg og 1 stk frugt og grønsager efter appetit (frugten kan gemmes til et andet tidspunkt, hvis du vil).
Middag
2 halve stk. rugbrød (50g) – med 50g magert pålæg
og
Mindst 200 g grøntsager med mere end 2 g fibre pr. 100 g
Eftermiddag
½ stk. rugbrød med 10 g pålæg og grønsager efter appetit
Aften
Mindst 200 g grøntsager – mere end 2 g fibre pr. 100 g
Max 100 g kartofler, eller 30 g rå ris eller pasta ( = 60g kogt) eller 40 g grovbrød
130 g kød med max 12 % fedt eller fisk eller ost eller 2 æg
1 tsk fedtstof til tilberedningen
Gerne mager sauce
Sen aften
1 stk frugt.
Du må max spise 3 frugter pr dag - helst kun 2.
Herudover er det bedst at dit brød er helt uden fedtstof og at alle dine drikkevarer ikke indeholder kalorier. Du kan eventuelt som erstatning for fedtstof bruge en light smøreost - det hjælper godt.
Som drikkevarer kan du max drikke 4dl mælkeprodukt, inkl. det du får til morgenmad og resten skal være energifrit.
Læg godt mærke til hvilke grøntsager som du bruger, da det er af stor betydning at du bruger dem som indeholder mange kostfibre.
Jo bedre du følger dit spisemønster jo mindre vil du savne de søde sager.
Håber det kan inspirere dig lidt...
17 år18. maj 2007 kl. 09:49
lomm (slettet)
re: Hjælp til kostplan
Hej,
Jeg vil nødigt lyde som en med løftede pegefingre, men det springer mig i øjnene at "fra på mandag..."
Det er jo netop det det IKKE drejer sig om - hvis du opfatter det som en slankekur hvor du skal begrænse dig og slet ikke må spise de ting du har lyst til, så tror jeg aldrig du opnår et varigt vægttab. Så kan du bruge resten af dit liv på at være på hhv slankekur og ædekur...
Sorry, men du bliver nødt til at starte med din kostomlægning / sunde spisevaner idag!
Hvis der så skulle ryge et stk slik ned en gang imellem, så betyder det ikke noget i det lange løb, så må du kompensere med en ekstra gåtur.
Håber ikke jeg lyder for hellig, men jeg har selv brugt al for mange år på at sige "fra i morgen". For så skal man jo nå at spise en masse lækre ting inden kuren starter, og det tager man på af.
Hvis man så falder i, kan man jo ligeså godt æde som en gal resten af dagen, og så starte igen "imorgen".
Det er lidt af et "mind shift", men det er efter min mening den eneste fornuftige vej frem.
Mvh Lone
Jeg vil nødigt lyde som en med løftede pegefingre, men det springer mig i øjnene at "fra på mandag..."
Det er jo netop det det IKKE drejer sig om - hvis du opfatter det som en slankekur hvor du skal begrænse dig og slet ikke må spise de ting du har lyst til, så tror jeg aldrig du opnår et varigt vægttab. Så kan du bruge resten af dit liv på at være på hhv slankekur og ædekur...
Sorry, men du bliver nødt til at starte med din kostomlægning / sunde spisevaner idag!
Hvis der så skulle ryge et stk slik ned en gang imellem, så betyder det ikke noget i det lange løb, så må du kompensere med en ekstra gåtur.
Håber ikke jeg lyder for hellig, men jeg har selv brugt al for mange år på at sige "fra i morgen". For så skal man jo nå at spise en masse lækre ting inden kuren starter, og det tager man på af.
Hvis man så falder i, kan man jo ligeså godt æde som en gal resten af dagen, og så starte igen "imorgen".
Det er lidt af et "mind shift", men det er efter min mening den eneste fornuftige vej frem.
Mvh Lone
17 år18. maj 2007 kl. 12:29
Easy (slettet)
re: re: Hjælp til kostplan
Hej Lone
JAmen du har bare SÅ meget ret i det du skriver. Men for HULEN da, hvor det alligevel er svært! Imponerende at du i den grad har brudt den dårlige "i morgen/fra på mandag" vane. Flot.
Håber Tina får held med det samme...i dag eller på mandag :-)))
JAmen du har bare SÅ meget ret i det du skriver. Men for HULEN da, hvor det alligevel er svært! Imponerende at du i den grad har brudt den dårlige "i morgen/fra på mandag" vane. Flot.
Håber Tina får held med det samme...i dag eller på mandag :-)))
17 år18. maj 2007 kl. 13:31
bruger slettet
re: re: re: Hjælp til kostplan
Hejsa tusind tak for jeres svar.. men fordi jeg siger mandag er fordi torsdag var vi til konfirmation, fredag var vi til 50 års føsdag og lørdag skal vi i byen og drikke og søndag igen til konfirmation... så derfor har jeg sagt mandag... men jeg har tabt mig 10 kilo så synes selv at det er godt.. men vil gerne lige lidt mere ned..
Tusind tak Tangplante den vil jeg lige prøve
Tusind tak Tangplante den vil jeg lige prøve
17 år19. maj 2007 kl. 14:54
celia
re: re: re: re: Hjælp til kostplan
Jeg ville gerne skrive en plan udfra din egen kost, men synes egentlig den tangplante skriver er god og passer godt til den kost du plejer at spise! Skriv bare igen hvis du mangler tips til at følge den (ideer til maden e.l.) og hvis du ikke føler dig mæt hele tiden så spis løs af grønsager...
Hvis du taster din mad ind herinde har du mulighed for at tilpasse din kost til forskellige ting du nu bliver budt på osv. men planen er en god basis.
Hvis du taster din mad ind herinde har du mulighed for at tilpasse din kost til forskellige ting du nu bliver budt på osv. men planen er en god basis.
17 år19. maj 2007 kl. 19:31
Puha da jeg har lige holdt en pause på ca. 2 måneder, og der er kommet 2 kg på (mega træls) har nu heller ikk været sød hehe.. og er mega træt af det nu, at jeg ikk bar ehar kunne tage mig sammem. men nu skal det være.. Jeg vil bare gerne lige have lidt hjælp angående med en kostplan.. jeg har sat mig et mål at jeg vil mindst tabe mig 1/2 kg i ugen.. og jeg vil begynde mandag morgen (21-05-2007) og slut datoen er den 27-07-2007... så vil jeg høre jer om i har en rigtig go kostplan som jeg kan følge??? jeg laver ikk noget fysisk da jeg ikk har tiden til det.. eller jo jeg har 1 hest som jeg passer. men det er mere bare som hygge så det kan næsten ikk tælle med i motion.. Men jeg vil blive rigtig glad hvis i har en god kostplan....
Med Venlig hilsen
Tina