Detox

Du læser en tråd i debat > kost

Detox
Er der nogen af jer der har prøvet/prøver det?
17 år6. maj 2007 kl. 20:21
re: Detox
Det er en "modebølge" fra USA og spild af penge. Se bl.a. ebblog.dk
.... selv om man nok ikke skal tro på alt, hvad ekstrabladet skriver.
Generelt indeholder disse kure vitaminer/mineraler og andre næringsstoffer, som man kan få væsentligt billigere på anden vis, bedst direkte fra maden. Dertil typisk nogle antioxidanter og mikroskopiske mængder af nogle droger/urter, der teoretisk siges at "rense kroppen". Det er ikke dokumenteret eller kan fx dreje sig om afføringsmidler eller vanddrivende stoffer.
Hvis kroppen skal have en pause, er den eneste måde en eller anden fom for faste, men det er altså ikke nødvendigt, hvis man spiser sundt.
17 år6. maj 2007 kl. 21:31
Hej,
Jeg så et britisk program omkring Detox som jeg egentlig selv var interesseret i at prøve - det var videnskabeligt bygget op med 10 testpersoner der spiste almindeligt (ikke sundt), samt 10 der skulle "detoxe", dvs kun spise frugt, grønt, tofu osv. og drikke masser af vand, samt lave motion osv.

Efter 1 uge fik de alle taget blodprøver for at se om Detox-gruppen var sundere end de normale. Det viste sig at der var absolut ingen forskel!
En læge kom med forklaringen at kroppen er bygget til at "selv-detoxe" og det derfor ikke er nødvendigt at leve af selleri og hvidløg for at blive sund. Det skal siges at de IKKE kiggede på vægt, men udelukkende på blodsammensætningen.

En Detox kur kan måske bruges til at kick-starte et vægt tab, men hvis det er over flere dage, er der nok også risiko for at man falder i og kaster sig over forbudte sager. Istedet skal man generelt spise og leve sundt hele året rundt.
Mvh Lone
17 år7. maj 2007 kl. 12:27
Hej!
Til start vil jeg sige, at jeg er her på madital.dk for at holde vægten (176 cm, 60kg) jeg, jeg er nemlig igang med at holde op med at ryge. I den forbindelse undersøgte jeg også detoxditliv, og snakkede med en læge.
Jeg synes et meget vigtigt element i debatten, at når man bevidst undgår bestemte grupper af mad får man ikke naturlige mineraler og vitaminer.

Fx mælk, som specielt for os kvinder er meget vigtigt for at undgå knogleskørhed senere i livet. Ligeledes med kornprodukter, det er bevist at folk der spiser masser af fiber og korn får færre tarmproblmer herunder også tarmkræft.

Det lyder lokkende, men jeg er sikker på at det på sigt er sundhedsskadeligt. Det er bedre selv at undgå større mængder aftilsat sukker, koffein, farvestoffer osv.
17 år30. august 2007 kl. 20:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });