Inspiration til sund mad?

Du læser en tråd i debat > kost

Inspiration til sund mad?
Hvor får I inspiration til sund mad. Jeg ved godt at man kan gøre det meste mad fedtfattigere ved at ændre lidt i opskrifterne og få en masse grøntsager ind i det. Men jeg er bare ved at blive lidt træt af de kogte gulerødder og den traditionelle salat. Håber der er nogle der har nogle gode forslag :-)
17 år18. april 2007 kl. 09:58
re: Inspiration til sund mad?
Jeg er heller ikke god til at få nye spændende ideér ang. mad, men så går jeg ind på Google og søger efter slankemad, sund mad osv. Evt. kan man også søge på navnet på en grøntsag og finde forslag til, hvad man kan med netop den slags. Håber ikke det lyder for uoverskueligt :)
17 år18. april 2007 kl. 11:27
re: re: Inspiration til sund mad?
Du kan også prøve at gå ind på Alletiders Kogebog, der er et helt afsnit med fedtfattig mad.
17 år18. april 2007 kl. 11:59
...jeg bruger også fedtfattig.dk og cancer.dk
17 år18. april 2007 kl. 12:13
Hej Sinse,

Jeg kan ikke lade være med at sende opskriften på en salat, som jeg er blevet rigtig glad for (er nemlig også blevet ret godt træt af de traditionelle).

Tomater
Mozzarella (125g i netto til omkring 6 kr var det vist, findes i en lille pose nær ost og feta)
Basilikumblade
Pinjekerner

Jeg skærer tomater og mozzarella i skiver (1 mozzarella for hver 3 skiver tomat). Ved siden af eller rundt om pynter jeg med hele basilikumblade. Og så drys med pinjekerner ud over.

Det er super lækkert og en favorit for mig for tiden :-)

Jeg kom lidt honningmelon i en dag - det var også udmærket. Men synes du skal prøve uden først :-)

Mvh Lone
17 år18. april 2007 kl. 14:02
Tak for gode forslag. Har været rundt og lure på de forskellige sider, og der er helt sikkert noget interessant.
Salaten lyder lækker, er vild med mozzarella, men er dog lidt bekymret for kalorieindholdet!??
Hilsen Sinne
17 år19. april 2007 kl. 08:58
17 år21. april 2007 kl. 21:24
Føtex startede engang i 90'erne med at uddele en gratis opskrift om ugen, hvor man kunne få samlemapper og lign. til.
I dem er der faktisk en del gode opskrifter som enten kan bruges direkte eller bare ændres lidt og så har man sund og fedtfattig mad.
Min favorit for tiden er:
Steg nogle hakkebøffer.
Som tilbehør koges nogle kartofler skåret i tern (jeg beholder altid skrællen på mine).
På panden svistes en squash med noget hvidløg i lidt olie, en dåse flåede tomater tilsættes og det koger igennem et par minutter. Tilsæt de kogte kartofler og krydr med salt og peber.
Serveres til hakkebøfferne.

Det smager super godt og er ret nemt at lave. Evt. kan man krydre ekstra med f.eks. piri-piri eller chili (stærk mad øger forbrændingen ;o) ).

Velbekomme.
17 år24. april 2007 kl. 09:19
Ovenstående opskrift er med en squash og ca. 6 kartofler passende til to personer der spiser godt.
Og tricket er at du kan spise de fleste af squashene og manden kan få de fleste af kartoflerne...
Så det er en ren "win-win situation" ;o)
17 år24. april 2007 kl. 09:26
re: re: re: Inspiration til sund mad?
Det vil jeg prøve, lyder godt med squash og det blandet sammen. Og hvor lyder det som hjemme hos mig, jeg spiser de fleste grøntsager og kæresten tager kartoflerne:-)
17 år24. april 2007 kl. 14:40

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });