#2 af bumlemus (slettet)
sunde kager
Du læser en tråd i debat > kostbumlemus (slettet)
re: sunde kager
Hejsa. Jeg har en, som er super god, der er godt nok en del sukker i, men det er ikke en man kan spise så store stykker af:
125 g. revne gulerødder
125 g. revne æbler
300 g. groftmalede mandler
5 æg
300 g. sukker
saft og skal af ½-1 citron
100 g. mel
Æggene deles, og æggeblommer røres til skum med sukker, citronsaft og skal. Finthakkede mandler (på foodprocessor), revne gulerødder, revne æbler og mel + bagepulver tilsættes. Æggehviderne piskes stive og vendes i til sidst.
Bages i smurt, raspdrysset springform ved 175º i ca. 1 time. Dækkes evt. med stanniol til sidst, da den ellers kan blive for mørk. Stik en træpind i, der må ikke hænge noget ved.
Pyntes enten med glasur eller drysses med flormelis.
Kagen er (drysset med flormelis) også god som dessertkage med vanilleis og evt. frisk frugt.
Hilsen Lene
125 g. revne gulerødder
125 g. revne æbler
300 g. groftmalede mandler
5 æg
300 g. sukker
saft og skal af ½-1 citron
100 g. mel
Æggene deles, og æggeblommer røres til skum med sukker, citronsaft og skal. Finthakkede mandler (på foodprocessor), revne gulerødder, revne æbler og mel + bagepulver tilsættes. Æggehviderne piskes stive og vendes i til sidst.
Bages i smurt, raspdrysset springform ved 175º i ca. 1 time. Dækkes evt. med stanniol til sidst, da den ellers kan blive for mørk. Stik en træpind i, der må ikke hænge noget ved.
Pyntes enten med glasur eller drysses med flormelis.
Kagen er (drysset med flormelis) også god som dessertkage med vanilleis og evt. frisk frugt.
Hilsen Lene
17 år13. marts 2007 kl. 17:37
lomm (slettet)
re: re: sunde kager
de 300g mandler gør den jo ikke just fedtfattig... men den smager sikkert godt;-)
17 år13. marts 2007 kl. 17:40
bumlemus (slettet)
re: re: re: sunde kager
Hej lomm.
Jeg er udemærket klar over, at der er en del fedt i mandler, men det er jo af den gode slags. Fremfor margarine og smør må det være at foretrække. Jeg ved også godt, at der er meget fedt i æg, men det bliver nok svært at finde en kage uden, som også er til at spise ;-)
Jeg er udemærket klar over, at der er en del fedt i mandler, men det er jo af den gode slags. Fremfor margarine og smør må det være at foretrække. Jeg ved også godt, at der er meget fedt i æg, men det bliver nok svært at finde en kage uden, som også er til at spise ;-)
17 år13. marts 2007 kl. 21:27
lomm (slettet)
,re: re: re: re: sunde kager
Hej
17 år14. marts 2007 kl. 09:04
lomm (slettet)
re: ,re: re: re: re: sunde kager
Hej - det gik lidt for hurtigt før...
Jo selvfølgelig er det gode fedt bedre end margarine/smør, jeg ved jo heller ikke hvor mange stykker der bliver af denne kage, det var egentlig bare fordi Benita efterlyste "fedtfattige" kager.
Jeg har med success kunnet erstatte en del eller al smør med æblemos (giver svampet textur), og erstatter altid en del af sukkeret med sødemiddel. På den måde kommer energimængden ned uden at smagen bliver ringere.
Mvh Lone
Jo selvfølgelig er det gode fedt bedre end margarine/smør, jeg ved jo heller ikke hvor mange stykker der bliver af denne kage, det var egentlig bare fordi Benita efterlyste "fedtfattige" kager.
Jeg har med success kunnet erstatte en del eller al smør med æblemos (giver svampet textur), og erstatter altid en del af sukkeret med sødemiddel. På den måde kommer energimængden ned uden at smagen bliver ringere.
Mvh Lone
17 år14. marts 2007 kl. 09:07
benita (slettet)
re: re: sunde kager
tak for opskriften...
Jeg pusler lidt med en brownie opskrift. Jeg har tænkt mig at der skulle en masse mørk chokolade i, svesker og dadler til at søde med, valnødder, lidt mel, æg, sukker.... mon det kan blive godt :-)
Den skulle gerne blive så "tung" at man kun spise 2x2cm af den og måske en klat fromage frais og lidt frugt til...
Er der andre med ideer til kager eller desserter?
Jeg pusler lidt med en brownie opskrift. Jeg har tænkt mig at der skulle en masse mørk chokolade i, svesker og dadler til at søde med, valnødder, lidt mel, æg, sukker.... mon det kan blive godt :-)
Den skulle gerne blive så "tung" at man kun spise 2x2cm af den og måske en klat fromage frais og lidt frugt til...
Er der andre med ideer til kager eller desserter?
17 år21. marts 2007 kl. 09:13
Er der nogle der har lyst til at udveksle opskrifter på nogle fedtfattige kager også gerne sukkerfattige. Det kunne også være desserter.
Der findes mange på nettet, men hvordan smager de mon?
Så hvis du har en god opskrift som du vil dele, så skriv den her :-)
Knus Benita