#2 af Alinea66
Kalorier i tilberedte varer
Du læser en tråd i debat > kostAlinea66
Hej LadyHawke
Ved opskrifter jeg ofte bruger ser jeg på total vægt når jeg har tastet opskriften ind - og så vejer jeg portionen når den er færdig. (Ja - det er besværligt :-) ) Så taster jeg tabet ind som "negativt vand" - f.ex. vand minus 200 g - for at få vægten ned. Jeg kan ikke bevise det, men jeg tror det bliver korrekt, f.ex. ved gryderetter.
Jeg har gjort det samme en gang for alle med ris - for at finde ud af hvor mange g. rå ris bliver til hvor mange kogte. Og så tastet dem ind som min egen vare : Kogte, brune ris.
Jeg tror du kan finde nogle af tallene her: food.dtu.dk
Hej, Alinea
Ved opskrifter jeg ofte bruger ser jeg på total vægt når jeg har tastet opskriften ind - og så vejer jeg portionen når den er færdig. (Ja - det er besværligt :-) ) Så taster jeg tabet ind som "negativt vand" - f.ex. vand minus 200 g - for at få vægten ned. Jeg kan ikke bevise det, men jeg tror det bliver korrekt, f.ex. ved gryderetter.
Jeg har gjort det samme en gang for alle med ris - for at finde ud af hvor mange g. rå ris bliver til hvor mange kogte. Og så tastet dem ind som min egen vare : Kogte, brune ris.
Jeg tror du kan finde nogle af tallene her: food.dtu.dk
Hej, Alinea
6 år10. september 2018 kl. 13:38
Her til aften har vi spist "Baronens boller i karry", opskrift fra sæson.dk, med masser af grønt i både fars og sovs - og selv barnebarnet på 11 spiste glad og tilfreds.
Jeg kan sagtens lægge opskriften ind, så den kan indgå i mit kalorier regnskab, men bliver der taget højde for svind ved tilberedning osv?
Og hvordan taster I når det f.eks er ris, vi har jo lavet ris til hele familien, og 60 g ris er jo 2 forskellige ting alt efter om det er inden de eller efter de koges.
Hvordan gør I andre?
Hilsen Tine