Hvad med at kige på hjemmesider med LCHF mad og PCO/KISS kost? Der er der masser af lækre retter uden de ting, du nævner.
Der er bl.a.
Madbanditten.dk
Pcoliv.dk
...og så et hav flere - hvis du googler LCHF og kigger på diverse blogs.
#2 af Girl next door
Jeg har fået den fikse idé at jeg ikke længere vil lave mad med ris/pasta/kartoffel og brød!
Det er ikke fordi jeg er vildt kulhydrats-forskrækket! Men, jeg har lagt mærke til at mange måltider består meget af de 4 ting: Og for mig, så er de bare 4 ting som "den rigtige" mad skal hænge sammen med. Så det er jo bare "spild" af mad-indtagelse! Jeg prøver at skære ned på mine portionsmængder for tiden, da jeg kan se at jeg spiser supersundt, men bare hele tiden "lidt for meget". Og så vil jeg jo meget hellere skære ned på noget af det jeg syntes er knapt så spændende!
Men, er der nogen der har nogle gode opskrifter?
Jeg er en fattig og travl studerende, så tiden og pengene er få :o Og så laver jeg også mad til min roommate, en små-kræsen, ris/pasta/kartoffel og brød-elsker. Til gengæld er jeg rigtig glad for at lave mad, er god til det, og har stort set alle køkken-remedier der måtte være behov for, og er abselout ikke kræsen.
Foreløbigt har jeg bare erstattet ris/pasta/kartoffel og brød med grove grøntsager:
F.eks istedet for pasta med tomat-kødsovs, lavde jeg en kødsovs der var noget ekstra tyngde i (bønner, revet gulerødder osv.)
Og som "pasta-vikar" skar jeg nogle grove bidder squash til mig selv, og så lavede jeg bare en lille portion pasta til min roommate.
Og istedet for kotelet m. kogte gulerødder og kartofler, fik jeg mig en kogt rødbede istedet for kartoflen :)
Så har jeg lavet grov-wok (m. kylling, hvidkål, gulerod, radisser, ingefær, hvidløg osv.) med nudler ved siden af til min roommate.
Jeg tænker især på nogle madpakke ting, da jeg altid har rigtig lange dage på studiet (10timer+). Så ideelt set, ting jeg ville kunne lave i weekenden, og så stille på køl og frys til at tage af gennem ugen. Jeg har lavet nogle kål salater, frugt, råkost osv indtil vidre, men ville gerne have mere inspiration. Jeg har også læst om henholdvist "rødbede donuts" foodandfairies.blogspot.dk og Squash-muffins: med-vinger.blogspot.dk , da det lød lækkert med små bagte "grøntsagsboller" på forskellig form, men syntes mange af de andre ingredienser var nogle ret dyre nogle :(
Tips og fiduser? :)