Ketose/ketogen kost
Du læser en tråd i debat > kostfedania
re: Ketose/ketogen kost
Man skal faktisk ikke indtage mange kulhydrater en gang om ugen, da det stopper ketosen, og så skal kroppen igen omskifte sig til ketose bagefter (og det tager nogle dage). Så er det få kulhydrater hele tiden.
Hvor få kulhydrater man skal indtage er meget forskelligt, så det anbefales at bruge ketosesticks (sådan nogle man tisser på) for at se, om det antal man indtager er korrekt. Så kan man langsomt spise lidt flere, så længe man stadig er i ketose, hvis man savner dem.
Personligt synes jeg diæten er for striks til at jeg ønsker at følge den, men jeg kender flere som har haft god effekt af det. Jeg kender ikke til langtidsstudier, og ved derfor ikke, om det er sundt på langt sigt.
Hvor få kulhydrater man skal indtage er meget forskelligt, så det anbefales at bruge ketosesticks (sådan nogle man tisser på) for at se, om det antal man indtager er korrekt. Så kan man langsomt spise lidt flere, så længe man stadig er i ketose, hvis man savner dem.
Personligt synes jeg diæten er for striks til at jeg ønsker at følge den, men jeg kender flere som har haft god effekt af det. Jeg kender ikke til langtidsstudier, og ved derfor ikke, om det er sundt på langt sigt.
11 år21. marts 2013 kl. 10:28
JiBar (slettet)
en artikel fra den 18/3-13 omhandler netop dette. Et australsk studie viser at hvis man over længere tid (over 1 år) af gangen spiser på denne måde kan det have øget risiko for flere ting. Bl.a. hurtigere død !
Men det skulle ikke være nogle problemer når det var under 1 år af gangen. Og nu havde jeg kun tænkt mig at forsøge det i ca 1 mdr. :)
Det kan godt være du har ret i henhold til reload dagen... at den stadig ikke må indeholde øget mængde kulhydrat, men det ændrer ikke på at man skal have en cheat dag hvor mere er tilladt. Flere undersøgelseer viser nemlig vigtigheden af dette, både for psyken, men især for ens forbrænding, da den netop falder i takt med ens vægttab og falder ned på det kcal niveau man indtager, for igen at stabilisere sig, så man kommer i ligevægt. Og det er netop det man forsøger at undgå ved at tvinge forbrændingen oppe, så man bibeholder en høj forbrændingen, og dermed og mindsker risikoen for at tage det hele på igen efter endt kur, hvilket de fleste gør. samtidig med at de så har mistet muskelmasse og ender med kun at tage fedt på :(
Men det skulle ikke være nogle problemer når det var under 1 år af gangen. Og nu havde jeg kun tænkt mig at forsøge det i ca 1 mdr. :)
Det kan godt være du har ret i henhold til reload dagen... at den stadig ikke må indeholde øget mængde kulhydrat, men det ændrer ikke på at man skal have en cheat dag hvor mere er tilladt. Flere undersøgelseer viser nemlig vigtigheden af dette, både for psyken, men især for ens forbrænding, da den netop falder i takt med ens vægttab og falder ned på det kcal niveau man indtager, for igen at stabilisere sig, så man kommer i ligevægt. Og det er netop det man forsøger at undgå ved at tvinge forbrændingen oppe, så man bibeholder en høj forbrændingen, og dermed og mindsker risikoen for at tage det hele på igen efter endt kur, hvilket de fleste gør. samtidig med at de så har mistet muskelmasse og ender med kun at tage fedt på :(
11 år21. marts 2013 kl. 10:53
fedania
Jamen, nu blander du flere forskellige ting sammen. Det er sikkert rigtigt, at flere undersøgelser viser, at en cheat-dag er en god idé, og at du derfor vil inkorporere det i dit vægttab. Men så føler du ikke "ketose-kuren" da den ikke indeholder det. Så er du måske "inspireret af ketose-kuren" eller spiser 80% ketose-kost. Men desværre ændrer du på lige netop dén ene forudsætning for at kuren virker, nemlig at din krop er i ketose.
Hvad angår muskelmasse på low carb kure, så tyder nyeste forskning fra Italien på, at det sagtens kan lade sig gøre at opretholde muskelmasse under et vægttab med en low carb kur (se news.bodylab.dk).
Man kan forresten sagtens sikre, at kroppen ikke vænner sig til en bestemt mængde energi, ved simpelthen at variere ens kost fra dag til dag, men stadig indenfor de grænser ens kost stiller. Så du fx. har 800 kcal underskud den ene dag, 300 den næste, 500 dag 3 osv.
Hvad angår muskelmasse på low carb kure, så tyder nyeste forskning fra Italien på, at det sagtens kan lade sig gøre at opretholde muskelmasse under et vægttab med en low carb kur (se news.bodylab.dk).
Man kan forresten sagtens sikre, at kroppen ikke vænner sig til en bestemt mængde energi, ved simpelthen at variere ens kost fra dag til dag, men stadig indenfor de grænser ens kost stiller. Så du fx. har 800 kcal underskud den ene dag, 300 den næste, 500 dag 3 osv.
11 år21. marts 2013 kl. 11:24
Det går ud på at undgå kulhydrater og kun indtage et absolut minimum. Jo tættere på 0 % kulhydrat i din kost jo bedre.
energifordelingen kunne se således ud:
Fedt - 50-80 %
Protein - 20-50 %
kulhydrat - 0-10 %
Meningen med denne måde at spise på, er at tømme kulhydrat depoterne. Hjernen kan ikke bruge fedt eller protein som energikilde, men vil helst have kulhydrat. Når der så ikke er nogen kulhydrater, omdanner kroppen fedtceller til ketoner, da disse er brugbare for hjernen.
én gang om ugen skal man så reloade kroppen med kulhydrater, og dermed få et højt kalorie indtag. Dette gøres for at chokke kroppen, så den bibeholder sin forbrændingen oppe, og ikke sænker den i takt med at man taber sig og spiser mindre. Samtidig har kroppen brug for kulhydrater på den længere bane.
Men meningen med denne måde at spise på er kort sagt at kroppen finder sin energikilde direkte fra fedtdepoterne, så man på den måde for en mere effektiv forbrænding.
På den her måde skulle man også undgå at miste muskelmasse, hvilket man ofte gør ved almindelig "kure".
Så hvis nogen af jer der har noget kendskab til dette, eller har erfaringer, hører jeg gerne fra jer? ! :)
Fortsat god kamp derude :)