Jo det vil jeg give dig ret i at det er meget, jeg ville hellere ikke kunne spise så meget ris, pasta, brød osv. Det er alligevel 10 skiver rugbrød om dagen :-) jeg kommer heller ikke op på de anbefalet mængder.
Jeg gætter på, at det er et levn for "fedtforskrækkelsens tid". Jeg ved ikke hvor gammel du er, men da man troede man blev fed af og spise fedt, var der mange kampanger "spis brød til" osv. Og når sundhedsstyrrelsen havde afgjort at man ikke skulle spise ret meget fedt, fyldte man tomrummet ud med kulhydrater. Mine bedsteforældre spiste jo rigtig meget fedt, specielt den mættede type.
Jeg sørger for at få rugbrød, groft knækbrød osv. de fleste dage - grundet fiber og b vitaminer. Jeg tror hvis du spiser varieret, hovedsaligt grove kulhydrater, frugt, grønt, kød, fisk, nødder, magere mælkeprodukter og sunde fedtstoffer - tror jeg altså du er meget godt dækket sundhedsmæssigt ;-) Hvis ellers du er sund og rask ?
Grunden til man skal spise varieret, er at eks. i grønsager eller fragt er der mineraler, fytokemikalier osv. der ikke kan efterlignes og kommes i vitaminpiller. Det er gavnlige stoffer for kroppen som gør os godt ;-)
Det er mit bud :-)
#2 af bruger slettet
Så, hvad er 'pointen' med at de skal komme fra kartofler og den slags?