½kg ris/kartofer/pasta/brød om dagen?!

Du læser en tråd i debat > kost

½kg ris/kartofer/pasta/brød om dagen?!
På de 8 kostråd forslår den at man spiser et halvt kilo ris/kartofler/pasta/brød pr. dag... Er det ikke vildt meget? Jeg syntes jeg spiser mange kulhydrater, både fra de ting, men også alle mulige andre kilder, men nu kan jeg se at jeg 'kun' får 51% kulhydrater, og 'burde' spise dobbelt så meget ris/kartofler/pasta/brød...
Så, hvad er 'pointen' med at de skal komme fra kartofler og den slags?
11 år14. marts 2013 kl. 20:09
re: ½kg ris/kartofer/pasta/brød om dagen?!
Jo det vil jeg give dig ret i at det er meget, jeg ville hellere ikke kunne spise så meget ris, pasta, brød osv. Det er alligevel 10 skiver rugbrød om dagen :-) jeg kommer heller ikke op på de anbefalet mængder.

Jeg gætter på, at det er et levn for "fedtforskrækkelsens tid". Jeg ved ikke hvor gammel du er, men da man troede man blev fed af og spise fedt, var der mange kampanger "spis brød til" osv. Og når sundhedsstyrrelsen havde afgjort at man ikke skulle spise ret meget fedt, fyldte man tomrummet ud med kulhydrater. Mine bedsteforældre spiste jo rigtig meget fedt, specielt den mættede type.

Jeg sørger for at få rugbrød, groft knækbrød osv. de fleste dage - grundet fiber og b vitaminer. Jeg tror hvis du spiser varieret, hovedsaligt grove kulhydrater, frugt, grønt, kød, fisk, nødder, magere mælkeprodukter og sunde fedtstoffer - tror jeg altså du er meget godt dækket sundhedsmæssigt ;-) Hvis ellers du er sund og rask ?

Grunden til man skal spise varieret, er at eks. i grønsager eller fragt er der mineraler, fytokemikalier osv. der ikke kan efterlignes og kommes i vitaminpiller. Det er gavnlige stoffer for kroppen som gør os godt ;-)

Det er mit bud :-)
11 år14. marts 2013 kl. 20:25
Jeg er kun i 20'erne, så jeg er nok fra den generation der er lidt skræmt over kulhydrater - som sagt troede jeg faktisk at jeg fik for mange!

Jeg får over 4g/MJ kostfibre, og der er jo pænt over de anbefalede 3, så det er også der jeg tænkte "hvorfor skal jeg spise mere" når jeg allerede får de kulhydrater og de fibre jeg skal bruge.
Jeg får en lille smule for lidt B1 og B2 (83% og 92%) så det kan være jeg bør planlægge en smule efter det...

Ja, jeg er generelt sund, og min kost får også fine anmærkninger herpå, så det var kun den ene der virkelig stak ud, især når jeg er [kursiv]så[/kursiv] langt fra
11 år14. marts 2013 kl. 20:44
Det er jo "kun" anbefalinger - så jeg synes at det er bedst at spise sådan, som gør, at din krop fungerer bedst muligt. Hvis det er med mindre end de anbefalede 500g (som er voldsomt efter min mening), ja, så skal du selvfølgelig bare spise mindre end det anbefalede.

Når noget er anbefalet, så kommer det jo altid an på de øjne der ser - og selv de 8 kostråd er lavet af nogen med en bestemt indgangsvinkel.
For nogen er det godt at spise rigtig mange kulhydrater - for andre er det bedre med færre kulhydrater. Så gør endelig det, der er bedst for dig og din krop :-)
11 år18. marts 2013 kl. 11:51

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });