Ris

Du læser en tråd i debat > kost

Ris
Hvordan beregner i alm. kogte ris og brune ris.

Jeg mener ikke at man kan regne rå og kogte ris for samme vægt.
Er der nogen der kan hjælpe, fordi jeg spiser meget ris.
11 år4. marts 2013 kl. 19:07
re: Ris
Du skal bruge den rå vægt - det er for den vægt, næringsdeklarationen gælder :)
11 år4. marts 2013 kl. 19:21
Jo,men når jeg vejer den ris jeg spiser, er når jeg kommer kogte ris på min tallerken.
11 år4. marts 2013 kl. 21:39
Så vidt jeg husker vejer kogte ris 3 gange så meget som ukogte. Dvs. at hvis du spiser 30g kogte ris, kan du skrive det ind som 10g ukogte.

Men den bedste måde at være sikker på er at veje de ris du koger, og veje hele portionen bagefter. Så kan du ligge det ind som en opskrift (tilsæt vand for at få vægten på opskriften til at passe) som du efterfølgende kan bruge når du taster mad ind.
11 år4. marts 2013 kl. 22:21
Du kan også:

1. Vej gryden uden indhold. Vi leger, den vejer 500 gram.
2. Vej risene inden du kommer dem i gryden. Vi leger, du koger 100 gram rå ris.
3. Vej gryden med de kogte ris, når vandet er væk. Vi leger, det vejer 800 gram. Træk grydens vægt fra, så ved du, hvad alle de kogte ris vejer - her: 300 gram.
4. Vej hvor mange kogte ris, du smider på tallerkenen. Vi leger, det er 100 gram kogte ris.
5. Regn ud hvor stor en andel af de kogte ris, du har taget op på tallerkenen - her 33 % (100 gram ud af 300 gram)
6. Regn ud, hvor mange af de rå ris, det udgør - altså 33 % af de 100 gram rå ris = 33 gram rå ris, som du kan taste ind.

Lyder omstændeligt, men det er det ikke. :)
11 år6. marts 2013 kl. 16:14
Hej
Tak for forslagene, nu ved jeg hvordan kogte ris skal tastes ind.
Ha en god aften alle sammen :-)
11 år6. marts 2013 kl. 17:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });