Vegansk kostplan

Du læser en tråd i debat > kost

Vegansk kostplan
Hejsa
Jeg har været vegetar i små 8 år nu og vil super gerne "konvertere" (eller hvad man nu siger) til at være veganer, mest af sundhedsmæssige årsager. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, om nogle af jer kender til en vegansk kostplan, der indeholder omkring 1200 kcal, da jeg gerne vil have tabt 10 kilo, når vi når juli måned.
Håber nogle af jer vil hjælpe - og please, ingen kommentarer om at det er usundt at leve vegansk and what not - det er det ikke, hvis man gør det korrekt :)
11 år1. marts 2013 kl. 11:27
re: Vegansk kostplan
Jeg er ikke veganer - og jeg har ikke lige en kostplan. Jeg har engang været vegatar i 2 år, ikke længere nu er jeg alt spisende :-)

Men jeg spiser selv nutanas produkter en gang imellem både soyapølser og bønnepostej - jeg kan godt lide det :-) Der er ingen animalske produkter i ( er næsten 100 % sikker) :-) Og så det gode vegatariske kilder til proteiner.

Jeg ved der findes meget litteratur vedr. det du spøger om, dog megt på engelsk. Du kunne jo låne et par bøger på biblioteket gratis :-)

Jeg vil i hvert fald ønske dig held og lykke med din nye livsstil :-)

11 år1. marts 2013 kl. 12:03
Tak for dit svar.
Jeg kender godt nutanas produkter. Har brugt dem de sidste 8 år . Problemet er, at der i mange af disse produkter også forefindes æg - og det vil jeg ikke spise.
Men som sagt tak alligevel :)
11 år1. marts 2013 kl. 15:27
Jeg kan heller ikek hjælpe med en kostplan, men vil høre om du kender denne side?
Jeg har ikke nærstuderet produkterne, men kom i tanke om at den lå som link under mine favoritter.

vegan-wonderland.de

Held og lykke med din nye kost - håber du bliver glad for det :-)
11 år2. marts 2013 kl. 08:50
Jeg har en vegansk kostplan fra min diætist men den er på 2000kcal så den vil du nok ikke have :p

Men kan godt prøve at lave en reduceret udgave af den til dig hvis det er?

Anyways så har jeg været veganer on/off i et års tid, jeg kalder egentlig ikke mig selv veganer når folk spørger, men jeg er nærmere det jeg kalder 'hverdagsveganer'. Spiser vegansk i hverdagen, men presser en fest eller sociale arrangementer sig på eller sidder jeg på en restaurant eller i en situation hvor jeg ikke kan få noget vegansk, så gør jeg undtagelser. Jeg er veganer for miljøet og dyrenes skyld og også lidt for helbredets, men det er ikke sådan at jeg afskyr tanken om at spise animalske ting, det kan jeg godt lide men er dog ikke noget jeg føler jeg behøver. Så derfor synes jeg ikke at jeg vil være 100% gennemført veganer. Synes at jo flere der vælger animalske produkter fra i et større eller mindre omfang desto bedre, så er det ikke den ene gang om måneden eller lign man spiser en animalsk ting, der gør forskellen men de valg man tager i hverdagen.

Men de ting jeg spiser til morgenmad er typisk havregrød med græskarkerner og rosiner eller bare havregryn med soyadrik/havredrik el lign og frisk frugt.
Soya yoghurt med nødder og bær eller baked beans.
En stor smoothie med bær, banan og soyadrik med vaniljesmag. Sådan nogle ting

Til frokost får jeg næsten altid rugbrød med vegansk spread og noget grønt som agurk eller avocado indeni. Nogen gange rester fra dagens inden som jeg bruger som pålæg inden i rugbrødssandwichen, fx noget grønsagscurry som pålæg, det er guf. Så bruger jeg en dyrefri hvidløgspesto fra Svansø som smør ofte. Og urtekrams sandwich spread som smøre'ost'. Nutanas sandwich creme er vist den eneste veganske af deres postejer, men det sker at jeg spiser de andre, synes det er en ok ting at støtte, da det er fedt at de laver det som alternativ til leverpostej og det er jo stadig et skridt i den rigtige retning.
Deres soyapølser og falafler osv er der IKKE æg i, så dem spiser jeg gerne. I Irma kan man finde et godt udvalg af veganske retter på frost. Jeg er typen, der godt kan finde på at spise quorn eller Hälsans kök selvom de vist også indeholder æggepulver, men ellers bestiller jeg soy4you på nettet, lækkert kødsubstitut, minder om hakket oksekød helt uden dyr.

Som aftensmad spiser jeg næsten altid nogle tørrede bønner eller linser eller kikærter med grønsager og quinoa og lign til. Eller tofuwok, tortillapandekager med chili sin carne og lign.. Men får altid efter tallerkenmodellen.

Snacks kan være alt fra frugt, nødder, grovkiks(tjek indholdsfortegnelsen), knækbrød, alpros små soya yoghurt bægre, frugtstænger, myslibarer uden honning osv.
Hvis det ska være usundt, så chips med havsalt, pandas lakrids, katjes gelatinefri varianter(nyt), läkerol eller lign.
Evt tofuline eller freedom vegansk is.

Der er masser af muligheder.. :) held og lykke med din nye livsstil :)
11 år2. marts 2013 kl. 09:34
Girl next door - tak skal du have, jeg vil tjekke den side ud :)

Wolfgirl - hejsa, tusind tak fordi du gad tage dig tid til at skrive den lange post :) den har været super behjælpelig og jeg tænker faktisk også at jeg vil være veganer i den forstand, at jeg godt vil spise bønnepostej og sådan, selvom der er æggepulver i.

Hvis du har tid og lyst må du MEGET gerne prøve at få din kostplan redigeret ned til 1200 kcal og sende den til mig på mail på:
michelleslg88@hotmail.com

Glæder mig til at se hvad du evt kan brygge sammen :D
11 år2. marts 2013 kl. 19:43
Brug evt. google som inspiration - selvom det meste er på engelsk, så kan du sikkert få en masse gode idéer af at se på de kostplaner:

lmgtfy.com
11 år2. marts 2013 kl. 21:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });