At spise varieret

Du læser en tråd i debat > kost

At spise varieret
Ja, hvornår gør man egentlig det??

Jeg er meget i tvivl om, om jeg spiser varieret nok, jeg synes selv jeg gør.. altså jeg spiser meget det samme hele ugen, for at bruge de ting jeg har handlet ind.. Tilgengæld er jeg rigtig god til at købe noget "nyt" næste gang.. Men tæller det? Altså hvis jeg køber yougurt , så består min morgenmad primært af yourgurt, og evt havregryn med mælk. Men køber jeg æg, består min morgenmad den uge primært af æg og evt brød af en art. det samme gælder grøntsager, jeg køber en 4 - 7 slags og så er det dem jeg laver retter efter, og så er det nogle nye grøntsager ugen efter... spiser både kylling, svin, okse og fisk af forskellig art - har også kødfri dage.

Og ja det kan blive lidt ensformigt i løbet af ugen , men sys selv jeg er god til at lave retter så jeg ikke føler jeg spiser det samme..

Men hvad mener i? hvornår kan man sige man spiser varieret?
12 år22. november 2012 kl. 10:12
re: At spise varieret
Hvis man generet over en lidt længere periode (3 uger-1 måned) spiser mange forskellige slagsgrøntsager, former for protein, kalkholdige produkter osv. så vil jeg mene at man spiser varieret. Bare fordi det er lidt ensformigt i nogle uger så tror jeg ikke det er skadeligt for kroppen når man ellers sørger for at spise varierede madvarer i det lange løb :) Det blev lidt rodet - Giver det mening?
11 år24. november 2012 kl. 13:27
re: At spise varieret
At man i en uge spiser af de samme varer er ikke ensbetydende med at man ikke spiser varieret. Køber man et stort hvidkål, så skal det udnyttes og så er der måske hvidkål i maden i 4-5 dage, men så er det måske rodfrugter de næste 3 dage osv. og så ender det med at være varieret.

Men variation er også at man ikke kun lever af rugbrød med leverpostej hver dag til alle måltider, men at man varierer sine måltider. Altså yoghurt om morgenen, rugbrød til frokost og kartofler og kød til aften, eller hvad man nu lige spiser til de forskellige måltider.

Så kig på din kost over en måned og se hvor varieret den er og konkluder ud fra det. Man kan ikke konkludere om kosten er varieret hvis man kun kigger på 4-5 dage ad gangen.
11 år25. november 2012 kl. 21:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });