Del din yndlings-slanke-opskrift

Du læser en tråd i debat > kost

Hej allesammen
Jeg kan se, at her er masser af inspiration til hvad man kan spise, når dellerne skal væk. Derfor tænker jeg, at der må være en masse af jer, som har en yndlingsopskrift på slankemad, som I vil dele.
Jeg håber, at få inspiration til morgenmad, frokost, aftensmad, snaks, kager m.m.

Jeg vil gerne starte med at dele en af mine yndlingsretter som jeg kan spise både til frokost og aftensmad, og som smager forrygende frisk og er super let at lave.

Wraps med laks og wasabi
fra ?Vild med hverdagen? af Louisa Lorang

4 fuldkorns tortillas
150 g røget laks i tynde skiver
2 hjertesalat, skyllet og tørret
lidt limesaft
½ agurk, flækket på langs, kerner skrabet ud og skåret i bjælker
2 spsk. Hellmanns mayonnaise (kan skiftes ud med f.eks Skyr)
1-1½ spsk. wasabi
1 spsk. limesaft
1 bdt. purløg, snittet
lidt salt

Rør mayonnaise med wasabi (kom lidt i ad gangen og smag dig frem), limesaft, purløg og lidt salt. Gør resten af ingredienserne klar. Dryp salatbladene med lidt limesaft.
Smør tortillas med mayonnaisen. Fordel salat, agurk og laks ovenpå ? rul dem stramt sammen. Halver dem og server.

Se billeder på:
newyorkerbyheart.com
12 år6. september 2012 kl. 14:22
re: Del din yndlings-slanke-opskrift
Jeg vil gerne bidrage.

en af mine yndlings slankeret er : Wok kylling med masser af grønsager. Det smager godt og det er færdig i løbet af 0 komma 5.

Jeg er ikke en af dem der ikke spiser kulhydrater - men spiser mest rugbrød og grove produkter. Jeg tager ikke på af hverken kartofler eller pasta osv.

Til 4 personer.

300 g kylling fillet
1 løg eller 100 g forårsløg
500 g wokblandning med grønsager
250 g nudler
1 spsk soya
2,5 spsk olivenolie

Jeg krydder retten med.
salt/ peber
paprika eller kary
chili

Fremgangsmåde. Husk wokgryden skal være den rigtige temperatur, således man kan lynstege og bevare vitaminer m.m.

1. steg løg i olien i 1 min.
2. skær kylling i tern
3. tilsæt kylling og gennemsteg det
4. Kog nudler i 3-4 min i en anden gryde med lidt salt
5.si vandet fra nudlerne og stil nudlerne til side
6. tilsæt grønsagerne i wokgryden
7. krydder retten
8. tag gryden af varmen
9. bland nudlerne med grønsagerne og kyllingen. Jeg bruger en god tang eller "helping hands tang" så er det nemt.
10. soya tilsættes retten og man er klar til at spise.

Mvh

12 år6. september 2012 kl. 17:46
Sikke en lækker opskrift med de der wraps med laks og wasabi.. Det må jeg helt sikkert prøve en dag...

Jeg har flere favoritter, men generelt kommer mange af mine bedste "slankeopskrifter fra denne fantastiske blog.

Der er virkelig mange lækre spændende retter, især er der gode ideer til madpakken også. Hendes filosofi er helt enkelt at alle retter skal holde sig under 150kcal per 100 gram og at maden stadig skal mætte godt.

Et par af mine favoritter derindefra er mini-pizza-hapsere lavet på blomkål:

foodiesnfashion.blogspot.dk

Og de mega lækre glutenfri brownies: (kanont alternativ til den søde tand, og da de er meget "tunge" i det, føler man sjældent trang til mere end 30-40g ad gangen)

foodiesnfashion.blogspot.dk

Altså jeg kunne faktisk blive ved, men gå hellere selv ind og tjek de forskellige opskrifter :)
12 år6. september 2012 kl. 18:43
Dejligt med inspiration til nye retter... tak! Jeg håber, at der kommer endnu flere.
Der er i al fald noget at få afprøvet på foodiesnfashion.blogspot.dk - billederne er også virkelig indbydende.

12 år7. september 2012 kl. 17:38
Når vi er dovne og ikke kan overskue andet herhjemme, så laver vi ofte en bagt kartoffel med hytteost fyld.

Hytteost fyld (så der er rigeligt af det):
1 500 g bæger cheasy hytteost 1.5%
ca. 50 g persille
2 fed hvidløg

Hak persillen og riv/press hvidløget og rør det i hytteosten.

Nu er fyldet klar til at komme oven på din bagte kartoffel. Det kan også bruges som sovs til kød, jeg kan rigtig godt lide det til en hakkebøf.

Hvis man gerne vil have kød til sin middag, kan man riste lidt kød af, her foretrækker jeg kylling inderfilet skåret i små stykker, og drysse det over sin kartoffel også.
12 år10. september 2012 kl. 17:58
Laks m ananas salsa
Est en sommerret, men den er stadig dejlig.

Riv lidt lime og citronskal, bland det med salt og en del groftkværnet peber.
Læg det ovenpå laksen og lad den stå og trække i køleskab en times tid. ( kan sagtens stå fra om morgenen, men skal den stå fra aftenen før, så skal tallerkenen stilles nederst i køleskabet oven på eks. En pose frosne ærter)

Laksen tilberedes i ovnen på 175 grader 15-20 min.

Ananassalsa
Fint skåret rød og orange peber
Fint skåret ananas
Fintskårnes tomater (fjerne kernerne)
Finthakket rød chili
Hakket koriander
Hakket basilikum
Salt

Salsaen kan også laves om morgenen eller dagen før, og den er også super god til hvidløgsmarinerede jomfruhummer.
( eller tigerrejer, men det spiser jeg ikke af etiske årsager)
12 år11. september 2012 kl. 09:00
Middelhavs ret
Hakket oksekød på spyd med auberginetoast og tomatsalsa smager af Middelhavet - spændende mad også god som gæstemad.
Opskriften kan gøres lidt "lettere" med mindre justeringer.

Se opskriften her:
(et forældet link til arla.dk er blevet fjernet)

Tak for opskrifter Hellelang og KatrineRL - det skal helt sikkert afprøves.

12 år11. september 2012 kl. 09:51
FEDT initiativ :)

Grøn lasagne hitter hjemme hos os.
Lasagne, hvor lasagnepladerne er erstattet med forstegte auberginer, og så kun en 200 g. magert oksekød. Masser af hvidløg, løg og tomat, og gulerod i sovsen for at mætte. Findes under IFORM på søgeordet: Grøn lasagne.
12 år12. september 2012 kl. 20:46
Grøn æggesalat
En god frokost opskrift til de dage hvor man har tid :)

2 hårdkogte æg
250-300 g kogt broccoli
5-10 g mayonaise
karry, salt og peber efter smag

Blend broccoli og mayo til en cremet masse og tilsæt karry, salt og peber efter smag.
Hak de to æg og rør dem i broccoli massen.

Spis på noget godt brød!

I min verden smager det her meget bedre end æggesalater overpakket med mayo.
12 år13. september 2012 kl. 10:23
Avocadosalat
Hvidkål, fint snittet.
Løg fint hakket
Peberfrugt fint hakket
Cherrytomater halve eller kvarte
Avocado
Hvidløg
Salt
Hvid balsamico

Avocado moses, der tilsættes hvidløg, salt og balsamico. Så har man en dressing.
Nu tilsættes grøntsagerne og salaten er klar!

Rigtig lækker og frisk!!

12 år25. september 2012 kl. 11:29

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });