Hjælp til indkøb af Frugt & Grønt
Du læser en tråd i debat > kostReten
re: Hjælp til indkøb af Frugt & Grønt
Umiddelbart vil jeg sige, at jeg har de bedste erfaringer med føtex' grøntafdeling, hvor jeg egentlig altid synes, der er en god standard. Men du kan jo prøve at spørge i de forskellige butikker, om de har nogle faste dage, hvor der kommer friske forsyninger. :)
12 år30. august 2012 kl. 21:13
beyondswish (slettet)
Jeg har haft det meget ligesom dig, og der er intet mere uappetitligt end grøntsagshylder i butikkerne hvor grøntsagerne ikke er ordentligt friske... Føj hvor kan jeg miste ALT lyst til at spise grønt og sundt....
Men som Reten skriver så er det helt sikkert et forsøg værd at spørge hvornår der kommer friskt grønt og frugt i butikken...
Derudover så er det meget individuelt fra butik til butik, og det handler om at samle erfaring i de forskellige butikker for hvor gode de er til at opbevare samt få friske forsyninger.
F.eks ved jeg at hvis jeg skal have meget grønt så tager jeg i Rema1000 da de har et stort OG friskt udvalg, samtidig med at de er billige...
Rema1000 i mine forældres by er tilgengæld elendige til det med friske grøntsager, så derfor kan man ikke generelt sige et om de forskellige butikskæder...
Det er dog min erfaring at de "dyrere" butikker, såsom Kvickly, Føtex og Bilka generelt også er gode til at have friske og ordentligt grøntsager og frugt - men så må man også være indstillet på at betale lidt ekstra... (Det er stadig et bedre alternativ end ingen frugt og grønt jo ;))
Endelig så kan grøntsager på frost også virkelig anbefales til de retter hvor der skal være lidt nemt, og hvor grøntsagerne ikke nødvendigvis er i fokus. Jeg bruger en del frosne grøntsager i sammenkogte retter, som tilbehør til kød på "nemme" dage hvor det skal gå stærkt, samt til at supplere mine friske grøntsager når jeg laver store portioner af suppe f.eks....
Og så er frosne bær, blandet med f.eks. frisk ananas eller banan jo altså bare perfekt til en smoothie når det skal være koldt og lækkert om sommeren (så det er måske lige sent nok du får det tip :D )
Men som Reten skriver så er det helt sikkert et forsøg værd at spørge hvornår der kommer friskt grønt og frugt i butikken...
Derudover så er det meget individuelt fra butik til butik, og det handler om at samle erfaring i de forskellige butikker for hvor gode de er til at opbevare samt få friske forsyninger.
F.eks ved jeg at hvis jeg skal have meget grønt så tager jeg i Rema1000 da de har et stort OG friskt udvalg, samtidig med at de er billige...
Rema1000 i mine forældres by er tilgengæld elendige til det med friske grøntsager, så derfor kan man ikke generelt sige et om de forskellige butikskæder...
Det er dog min erfaring at de "dyrere" butikker, såsom Kvickly, Føtex og Bilka generelt også er gode til at have friske og ordentligt grøntsager og frugt - men så må man også være indstillet på at betale lidt ekstra... (Det er stadig et bedre alternativ end ingen frugt og grønt jo ;))
Endelig så kan grøntsager på frost også virkelig anbefales til de retter hvor der skal være lidt nemt, og hvor grøntsagerne ikke nødvendigvis er i fokus. Jeg bruger en del frosne grøntsager i sammenkogte retter, som tilbehør til kød på "nemme" dage hvor det skal gå stærkt, samt til at supplere mine friske grøntsager når jeg laver store portioner af suppe f.eks....
Og så er frosne bær, blandet med f.eks. frisk ananas eller banan jo altså bare perfekt til en smoothie når det skal være koldt og lækkert om sommeren (så det er måske lige sent nok du får det tip :D )
12 år30. august 2012 kl. 21:58
fedania
Jeg bruger også meget frosne grøntsager til tilbehør til maden - der får man altid god kvalitet, og man behøver ikke at tænke på, at det snart bliver dårligt :)
12 år30. august 2012 kl. 22:03
biologi c
prøv dybfrost.
det er høstet på det rigtige tidspunkt.
ellers prøv at købe de grønsager og frugter der hører til årstiden.
det er høstet på det rigtige tidspunkt.
ellers prøv at købe de grønsager og frugter der hører til årstiden.
12 år31. august 2012 kl. 07:48
Dawn (slettet)
Tak for hjælpen :)
12 år31. august 2012 kl. 09:59
Jeg elsker grøntsager og frugt, men jeg har virkelig svært ved at købe det. Problemet er, at jeg synes, at der altid ligger halvdårligt frugt og grønt på hylderne, og så har jeg jo bare ikke lyst til at grave rundt i bunkerne for at finde noget der er bare en smule friskt.. Og så hvis jeg køber noget grønt, så ender det alligevel med at blive dårligt efter et par dage (eller dagen efter det er købt). Ja, måske er jeg en klovn til at opbevare det, det meste ryger som regel i køleskabet, hvis jeg ikke google'er det først.
Jeg bor i en by med en fornuftig størrelse, hvor der er stort set alle de forskellige supermarked-kæder (så vidt jeg husker mangler vi vist kun SuperBest af de almindelige danske & tyske). Er der nogle supermarkeder, som I har erfaring med, der generelt har friskt frugt og grønt? Eller kender I eventuelt leverings-dagene for nogle af supermarkederne?