Den italienske model

Du læser en tråd i debat > kost

Den italienske model
Jeg mødte en italiensk kvinde i ferien, som var meget slank og flot selv om hun spiste en del pasta mv. Jeg spurgte hende, hvordan det hang sammen.
Hun sagde at de altid spiser en solid morgenmad med havregrød, yoghurt og frugt. Til frokost spiser de pasta (uden kød) og frugt, og til aften spiser de kød og salat. I følge hende er det vigtigt ikke at blande pasta (ris mv) med kød i samme måltid, og fremfor alt ikke spise pasta til aften. Man kan ikke nå at forbrænde pasta om aftenen da man jo er mindre aktiv den del af dagen.

Jeg har de sidste par uger levet efter dette, samtidig med at jeg har vejet maden og levet efter min plan. Jeg synes det virker lidt lettere at overholde mine mål på denne måde, men ved selvfølgelig ikke om det ville have virket uden denne ændring.

Er der nogen der har erfaring med dette?

Hilsen Vibeke
12 år25. august 2012 kl. 09:31
re: Den italienske model
Har hørt om princippet før - men ud fra et videnskabeligt synspunkt så har jeg svært ved at se hvordan det skulle virke...

F.eks. er det princip med at man ikke "når" at forbrænde pastaen om aftenen simpelthen en myte. Så længe dit samlede daglige energiindtag er mindre end dit samlede daglige energiforbrug så taber du dig...

Men hvis man sammen med de principper du nævner sørger for ikke at indtage for mange kalorier, og måske endda har lettere ved at blive mæt i mindre kalorier så er det jo bare super!
12 år27. august 2012 kl. 14:46
Uden at vide særlig meget om hverken "den italienske model" eller Lene Hanssons syre/base princip, så lyder det lidt som det samme (med ikke at blande visse typer fødevarer sammen, og kun indtage dem på "de rigtige" tidspunkter). Jeg har ingen erfaring med det, men må som beyondswish stille mig skeptisk overfor, at at det er derfor det virker. Jeg tror som beyondswish er inde på, at det er fordi de indtaget færre eller samme antal kalorier end de forbrænder, intet mere :)
12 år27. august 2012 kl. 15:30
Det er noget fis det med at man ikke kan nå at forbrænde det om aftenen. Uanset hvornår du har spist pastaen i løbet af dagen, vil du til slut på dagen have forbrændt samme mængde energi, uanset hvornår på dagen den er forbrændt. Du vil også have indtaget samme mængde energi uanset hvornår den er indtaget. Regnestykket vil være det samme.
Det er heller ikke et spørgsmål om ikke at blande tingene, det eneste formål med det er at forebygge et for stort indtag af kalorier, da det kan være sværere at administrere i et måltid, der både indeholder kød og pasta, men er man opmærksom på sine kalorier så er det intet problem. Det hele er i sidste ende et spørgsmål om kalorier. Og så self. om at vælge de sunde fødevarer, den grove pasta og det magre kød fx.
12 år27. august 2012 kl. 21:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });