#2 af Wolfgirl (slettet)
Altid sulten efter aftensmad!
Du læser en tråd i debat > kostWolfgirl (slettet)
re: Altid sulten efter aftensmad!
Hvad er problemet i at tage noget mere efter aftensmaden hvis du siger at du er i underskud og ikke skal tabe dig? Så er det da fint hvis du stadig mærker sult så du kan få spist de manglende kalorier, ellers taber du dig jo...
Der er så to muligheder: spis større portion/to portioner aftensmad eller spis et mellemmåltid efter aftensmaden
Bare vælg noget sundt, der er jo ingen, der siger du skal spise chips og kage bare fordi det er efter aftensmaden. Man kan jo godt tage en lille skål yoghurt med mysli eller en grovbolle med ost, en frugtskål med nødder eller lignende. Og engang imellem er det self også okay med en usund dessert... :-)
Held og lykke med det
Der er så to muligheder: spis større portion/to portioner aftensmad eller spis et mellemmåltid efter aftensmaden
Bare vælg noget sundt, der er jo ingen, der siger du skal spise chips og kage bare fordi det er efter aftensmaden. Man kan jo godt tage en lille skål yoghurt med mysli eller en grovbolle med ost, en frugtskål med nødder eller lignende. Og engang imellem er det self også okay med en usund dessert... :-)
Held og lykke med det
12 år23. juni 2012 kl. 07:13
frinu (slettet)
Det kan skyldes en "forkert" sammensætning i din mad.
At du f.eks ikke får nok salt eller sukker i din mad, kan gøre at man får lyst til at spise kage, slik, sodavand, chips eller andre ting som måske ikke er så gode i den daglige kost.
Jeg har ofte brugt tricket med at spise en almindelig portion aftensmad, hvor protein og grøntsager fylder mest. Hvis jeg så fik lyst til mere, spiste jeg et stykke (og kun et!) Mørk chokolade med kakaoindhold over 70%.
Jeg er lidt i tvivl om, om du er sulten som i at maven knyttet, eller om du er tilbøjelig til at gå i køkkenskabene efter flødeboller, karameller, chokolade, chips, slik og sodavand?
At du f.eks ikke får nok salt eller sukker i din mad, kan gøre at man får lyst til at spise kage, slik, sodavand, chips eller andre ting som måske ikke er så gode i den daglige kost.
Jeg har ofte brugt tricket med at spise en almindelig portion aftensmad, hvor protein og grøntsager fylder mest. Hvis jeg så fik lyst til mere, spiste jeg et stykke (og kun et!) Mørk chokolade med kakaoindhold over 70%.
Jeg er lidt i tvivl om, om du er sulten som i at maven knyttet, eller om du er tilbøjelig til at gå i køkkenskabene efter flødeboller, karameller, chokolade, chips, slik og sodavand?
12 år23. juni 2012 kl. 09:04
Jes10 (slettet)
Det er nu ikke fordi jeg propper mig med usunde sager, nej. Jeg kan fx finde på at tage frugt, kalkun/kylling pålæg, cheasy yoghurt m. mandler, knækbrød osv.
Men det er lidt træls, hvis jeg nu fx stopper med at tælle kalorier en dag og så vil jeg bare blive ved med at spise, selvom jeg er mæt. Fordi jeg er egentlig mæt, men det at jeg kan se, at jeg kan spise mere, gør mig sulten.
Men det er lidt træls, hvis jeg nu fx stopper med at tælle kalorier en dag og så vil jeg bare blive ved med at spise, selvom jeg er mæt. Fordi jeg er egentlig mæt, men det at jeg kan se, at jeg kan spise mere, gør mig sulten.
12 år23. juni 2012 kl. 10:44
Girl next door
Måske det kan være en ide at undersøge lidt om smag i maden.
De siger f.eks. at der skal være umami i maden - det hjælper på det med at have brug for at spise mere.
Google kan nok være en hjælp ;-)
De siger f.eks. at der skal være umami i maden - det hjælper på det med at have brug for at spise mere.
Google kan nok være en hjælp ;-)
12 år23. juni 2012 kl. 22:47
Suuus (slettet)
Ofte kan sulten skyldes at der er for lidt gode fedtstoffer fra fx frø eller advokado.
Prøv forskellige sammensætninger af maden og se om du kan mækre forskel.
Prøv forskellige sammensætninger af maden og se om du kan mækre forskel.
12 år23. juni 2012 kl. 22:57
Girl next door
Suuus: mener du at man skal undgå de gode fedstoffer i aftensmåltidet (for at undgå lækkersulten efterfølgende)?
12 år24. juni 2012 kl. 09:35
Wolfgirl (slettet)
Nej, hun skriver det modsatte :) De gode fedtstoffer kan afhjælpe situationen.
Stadig forstår jeg ikke hvorfor aftensspisningen er et problem, hvis den kun opstår når du mangler kalorier og i øvrigt består af overvejende sunde fødevarer, for så er det jo kun godt at det udlignes hvis du skal holde vægten?
Hvis du er bekymret for om resultatet skal gå op når du på sigt stopper kalorietælningen, er det jo din sultfornemmelse du skal arbejde med og ikke dit aftenspiseri? Du skal jo have det du har brug for til at holde vægten.
Stadig forstår jeg ikke hvorfor aftensspisningen er et problem, hvis den kun opstår når du mangler kalorier og i øvrigt består af overvejende sunde fødevarer, for så er det jo kun godt at det udlignes hvis du skal holde vægten?
Hvis du er bekymret for om resultatet skal gå op når du på sigt stopper kalorietælningen, er det jo din sultfornemmelse du skal arbejde med og ikke dit aftenspiseri? Du skal jo have det du har brug for til at holde vægten.
12 år28. juni 2012 kl. 07:25
calcit
Jes 10. Det er faktisk for mig største problem og det har det været hele vejen. Selvom jeg egentlig har spist nok....er de sene aftentimer et problem og en virkelig kamp for ikke at spise hvad som helst mere...
12 år28. juni 2012 kl. 17:05
Girl next door
Hov, ja, der var lige smuttet et "ikke" i hurtiglæsningen. Tak for den, GreenAngel ,-)
12 år28. juni 2012 kl. 19:02
en grund kan være, at jeg kan se, atj eg har flere kalorier tilbage, så jeg vil bruge den op (skal ikke tabe mig).
- hvad kan jeg gøre, for ikke at tage efter aftensmaden?
Synes selv jeg får nok protein osv.