#1 af Stepher (slettet)
Fordeling af protein, kulhydrat og fedt??
Du læser en tråd i debat > kostStepher (slettet)
Fordeling af protein, kulhydrat og fedt??
Hvordan ser den perfekte %-fordeling ud i forhold til protein, kulhydrat og fedt???
12 år9. juni 2012 kl. 21:57
Girl next door
re: Fordeling af protein, kulhydrat og fedt??
Det kommer an på hvilke anbefalinger du kører efter. Der er nogle anbefalinger som siger 33% til hver, så er der dem, som mad i tal anbefaler under "mine smileys" og der findes sikkert mange flere.
Der er en del der efterhånden siger, at den bedste fordeling, hvis man vil tabe sig, er at spise en hel del proteiner, ikke så mange kulhydrater (og helst kulhydrater med lavt glykæmisk indeks), og så også sørge for at få en del af den gode slags fedt.
Men hvis man f.eks. træner meget, så er der en anden fordeling, som er en fordel. Og hvis man er meget inaktiv af forskellige grunde, kan det måske svare sig at fordele kalorierne anderledes.
Så kort sagt: det kommer an på... ;-)
Der er en del der efterhånden siger, at den bedste fordeling, hvis man vil tabe sig, er at spise en hel del proteiner, ikke så mange kulhydrater (og helst kulhydrater med lavt glykæmisk indeks), og så også sørge for at få en del af den gode slags fedt.
Men hvis man f.eks. træner meget, så er der en anden fordeling, som er en fordel. Og hvis man er meget inaktiv af forskellige grunde, kan det måske svare sig at fordele kalorierne anderledes.
Så kort sagt: det kommer an på... ;-)
12 år9. juni 2012 kl. 23:28
Stepher (slettet)
Tak for svaret.
Jeg har nemlig også hørt at flere proteiner og færre kulhydrater er vejen frem, men det er jo svært at undgå at ens kulhydrat ryger derop af. Så ville jeg bare gerne vide, hvad jeg skulle stile efter %-mæssig.
Jeg har nemlig også hørt at flere proteiner og færre kulhydrater er vejen frem, men det er jo svært at undgå at ens kulhydrat ryger derop af. Så ville jeg bare gerne vide, hvad jeg skulle stile efter %-mæssig.
12 år10. juni 2012 kl. 15:25
Fred78 (slettet)
Hej,
jeg er en af dem der spiser efter 33 % fordelingen (33 % protein, 33% fedt og 33 % kulhydrat) da lægerne siger at jeg har en smule pco og derfor meget højt insulin. Det er rigtigt svært at ramme den rette fordeling, især hvis man ikke vil spise for meget kød. Jeg spiser dog ikke stivelse (kartofler, brød, ris osv)eller sukker så det hjælper lidt på det.
Jeg tror at vores kroppe er meget forskelligt indrettet og det der passer den ene perfekt, passer nødvendigvis ikke den anden. Kan mærke at denne kost er rigtig god for mig og mit blodsukker. Hvis du er interesseret så søg på KISS kost, så får du en masse gode råd og opskrifter.
jeg er en af dem der spiser efter 33 % fordelingen (33 % protein, 33% fedt og 33 % kulhydrat) da lægerne siger at jeg har en smule pco og derfor meget højt insulin. Det er rigtigt svært at ramme den rette fordeling, især hvis man ikke vil spise for meget kød. Jeg spiser dog ikke stivelse (kartofler, brød, ris osv)eller sukker så det hjælper lidt på det.
Jeg tror at vores kroppe er meget forskelligt indrettet og det der passer den ene perfekt, passer nødvendigvis ikke den anden. Kan mærke at denne kost er rigtig god for mig og mit blodsukker. Hvis du er interesseret så søg på KISS kost, så får du en masse gode råd og opskrifter.
12 år10. juni 2012 kl. 16:20
Stepher (slettet)
Tak, den kigger jeg på :-)
12 år11. juni 2012 kl. 10:29
Weinke
Jeg kører 30-35 protein, 45-50 kulhydrat og 15-20 fedt, da jeg træner hård vægtløftning, og efter jeg er begyndt på det har jeg meget mere energi, og føler mig mæt i længere tid.
12 år13. juli 2012 kl. 13:12
beyondswish (slettet)
Jeg forsøger at holde min fetd procent på omkring 30% og samtidig at holde mit proteinindtag på ca det samme, og kulhydrat lige lidt højere - men det er meget forskelligt fra dag til dag. Først og fremmest forsøger jeg at spise en del grøntsager, spise en del mad JEG finder mættende, få masser af kostfibre og så holde energiprocentfordelingen fra at se helt skævt ud sådan i helhed... Men som sagt svinger det fra dag til dag - og for mig er det vigtigste at jeg overordnet har styr over at fordelingen ikke ser hel skæv ud, og at jeg f.eks. ikke kommer på på 60-70% energi fra kulhydrater en dag, eller 40% energi fra fedt f.eks! Med hensyn til protein er der jo en del der siger at det skulle være godt for et vægttab at få meget protein, så jeg er ikke såååå bekymret hvis den post er høj, men det er nu også svært at klemme den alt for højt op alligeve!
For at holde mit kulhydratniveau på et lavere niveau har jeg dog droppet pasta og ris + brød så vist muligt. Og har samtidig skåret lidt ned på mit kartoffelindtag. Jeg spiser knækbrød hvis jeg skal have noget til mit pålæg og jeg spiser også stadig frugt der jo også er meget rig på kulhydrater, men samtidig mætter godt, og er et godt alternativ til andet sødt....
For at holde mit kulhydratniveau på et lavere niveau har jeg dog droppet pasta og ris + brød så vist muligt. Og har samtidig skåret lidt ned på mit kartoffelindtag. Jeg spiser knækbrød hvis jeg skal have noget til mit pålæg og jeg spiser også stadig frugt der jo også er meget rig på kulhydrater, men samtidig mætter godt, og er et godt alternativ til andet sødt....
12 år13. juli 2012 kl. 19:08