Kan man få FOR mange grøntsager?

Du læser en tråd i debat > kost

Kan man få FOR mange grøntsager?
Som fx i aften, hvor jeg har spist 3 hjemmelavede frikadeller og lidt feta, sammen med en stor omgang grøntsager på panden med (lidt) olie. Primært gulerødder, samt lidt løg og rodfrugter... Jeg vejede det ikke, så ved ikke hvor meget der var, men jeg er en af dem som godt kan sidde og småspise selvom man er mæt - og så er grøntsager vel ok? :)
Så længe man ikke overhælder olie over off course..

Men kan man spise for mange grøntsager?
12 år10. marts 2012 kl. 18:59
re: Kan man få FOR mange grøntsager?
Det kommer vist an på i forhold til hvad?

I forhold til om det er sundt? Næppe.
I forhold til at få for mange kalorier? Helt sikkert.

Også grøntsager er det meget forskelligt med hvor mange kalorier der er i, og selvom mange af dem er kaloriefattige, så løber det op når man spiser rigtig mange af dem. Vi snakker selvfølgelig ikke ekstremt mange kalorier, men du kan hurtigt brænde et par hundrede kalorier + lidt til af på grøntsager hvis du laver wok eller lignende.

Der hvor det så går "galt" nogle gange er, når der spises andet ved siden af og tanken, at grøntsagerne jo er sunde og ikke feder, så man kan bare spise løs af dem er det der gør, at man bare spiser løs.

I lang tid troede jeg at jeg bare kunne spise løs af grøntsager og salat, men den går ikke helt i længden. Jeg må ikke have et særlig stort kalorieindtag og det betyder selvfølgelig også noget.

Men prøv at taste ind - så kan du jo selv dømme og vurdere om du synes der kommer mange kalorier indenbords i sidste ende :-)
12 år10. marts 2012 kl. 19:12
Okay.. Ja må lige prøve og veje mine grøntsager næste gang. Men tænker at gulerødder jo ikke er særligt kalorieholdige, men selvfølgelig, spiser man fx et halvt kilo på en dag så render det jo også op...
12 år10. marts 2012 kl. 19:30
Altså fx en pose snackgulerødder = 100kcal, det skal jo også regnes med, ligeså vel som 100kcal fra et stykke brød. Så selvfølgelig betyder det noget især hvis man vælger kalorieholdige grønsager som ærter, rødbede, pastinak osv. Altså der er jo ting som agurk og selleri, der har så få kcal at man skal spise et kilo for at nå 100kcal. Og diverse wokblandinger har kun 25kcal/100g.
Men er vi ude i noget med rodfrugter eller ærter så kan man godt regne med 60-70kcal/100g.
Især hvis man bruger olie til tilberedningen.

Fx en portion rodfrugter på 500g kan jo godt komme op på 350-400kcal.. Men det er selvfølgelig sunde kcal men slankemæssigt tæller kalorierne. Ligesom med alt andet.
Men det er da at foretrække med en stor portion grønsager fremfor en stor pose slik, så hvis man SKAL gå amok i noget så er det da dejligt hvis man kan stille sig tilfreds med grønsager uanset art... :o)

12 år18. marts 2012 kl. 10:04
Og det er jo lige netop sådan noget, der snyder, når man konstant hører, at man bare kan spise løs af grøntsager.
Folk tror, at de ikke tæller i regnskabet, men som du siger, alt tæller - nogle ting mere end andre - men alt tæller.
12 år18. marts 2012 kl. 10:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });