Morgenmad det mindste måltid?

Du læser en tråd i debat > kost

Morgenmad det mindste måltid?
Madital foreslår jo, at morgenmåltidet skal være det mindste af de tre hovedmåltider. Er der nogen der ved, hvorfor det bør være sådan?

Jeg kan godt lide at spise et stort morgenmåltid for at lægge en god bund. Ellers er jeg lynhurtigt sulten igen. Til gengæld spiser jeg ikke ret meget til frokost, men i stedet formiddags- og eftermiddagssnacks. Tror I, jeg bør lave om på det?
12 år9. marts 2012 kl. 15:51
re: Morgenmad det mindste måltid?
Det vigtigste er jo at du er i en rytme, som passer dig, og gør det muligt at undgå de dumme uplanlagte snacks. Desuden synes jeg da der er en del kostråd som netop siger at morgenmaden bør være det STØRSTE måltid. Jeg ved faktisk ikke lige hvor Lone har den anbefaling fra?

(Hvis du vil have svar fra Lone (administrator), kan du prøve at stille spørgsmålet inde i det forum, som hedder "madital" - nederst i forum oversigten )
12 år9. marts 2012 kl. 16:04
re: Morgenmad det mindste måltid?
Hvem foreslår det?
Det stik modsatte er anbefalet.
Morgenmåltider bør være dagens største(i princippet, men det kan være svært at følge i en stresset hverdag hvor man skal tidlligt op), da man ofte har brug for mere krudt i dagtimerne end i aftentimerne og en solid morgenmad skaber bund for en god mæthedsfornemmelse, der forebygget overspisning dagen igennem.

Derudover sætter en stor morgenmad gang i forbrændingen og giver maven noget at arbejde med ovenpå nattens faste.

Derfor bør man jo spise mest tidligt på dagen og mindst længere henad dagen.

Jeg følger dog ikke dette, jeg spiser ca 500kcal til alle hovedmåltider og dertil mellemmåltider efter behov. Eller det er hvad jeg bestræber mig på at gøre. Der er så meet hokus pokus med hvornår og hvad man skal spise, det gider jeg slet ikke beskæftige mig med så længe regnskabet for hele dagen går op.

Kaloriemæssigt er det jo lige meget om du indtager dine kalorier om aftenen eller om morgenen. For du forbrænder stadig samme antal kcal sammenlagt, så hvis du er inaktiv om aftenen og aktiv om formiddagen så tager du ikke mere på af at spise dine kcal inden du er inaktiv end inden du er aktiv. For du har stadig forbrændt de kcal, bare tidligere og du vil stadig indtage de kcal, bare senere. At det så måske er fysisk mere behageligt at tilpasse måltidsstørrelsen efter aktiviteterne er så en anden sag. Men ændrer ikke på kalorieregnskabets samlede resultat.

Lang smøre, hvorfor kan jeg ikke gøre det kort...
12 år10. marts 2012 kl. 23:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });