sunde snacks istedet for lørdagsslik til børn
Du læser en tråd i debat > kostAblanu
re: sunde snacks istedet for lørdagsslik til børn
Det er godt nok ikke gode alternativer.. Slanke/sundhedsmæssigt, måske, men jeg ville godt nok blive lidt trist, hvis jeg som barn skulle skifte slik ud med gulerødder!
Jeg lavede nogle havregrynskugler med tørret frugt for nogle dage siden, de ville for mig være et godt alternativ.. Måske mandler. Ellers en lækker frugttallerken, en masse lækker frugt (pære, melon, ananas, æble, banan, appelsin, vindrue..) skåret i mundrete bider med hertil hørende gaffel.. Savnes der chips, kan I lave dem selv.. Måske en lidt sundere udgave af den normale kage?
Kommer jo også meget an på hvad 'sunde snacks' er i jeres verden..
Jeg lavede nogle havregrynskugler med tørret frugt for nogle dage siden, de ville for mig være et godt alternativ.. Måske mandler. Ellers en lækker frugttallerken, en masse lækker frugt (pære, melon, ananas, æble, banan, appelsin, vindrue..) skåret i mundrete bider med hertil hørende gaffel.. Savnes der chips, kan I lave dem selv.. Måske en lidt sundere udgave af den normale kage?
Kommer jo også meget an på hvad 'sunde snacks' er i jeres verden..
12 år5. marts 2012 kl. 20:01
Wolfgirl (slettet)
Hmm tørret frugt og nødder er i min verden tusind gange lækrere end slik, og jeg tror også at mange børn er glade for bananchips, rosiner, tørrede abrikoser, dadler osv.. Mandler og rosiner og mørk chokolade er også en vildt lækker kombination. Hvis ungerne er småtykke og skal passe på vægten er det måske ikke et så godt alternativ, da nødder og tørret frugt har mange kcal men hvis de ikke har et vægtproblem så er det da i hvert fald et langt sundere valg..
Ellers rodfrugtchips I evt selv kan lave af rødbede, gulerødder, kartofler mm.
Noget der er lækkert er også lidt vaniljeyoghurt med optøede bær, her kan også bruges skyr, kvark, græsk yoghurt eller fromage frais evt med lidt sukker, honning eller fyldende sød til at søde med.
I kan også lave frys selv is af saftevand eller juice.
Men til sidst vil jeg sige at hvis det kun drejer sig om lørdagsslik, så er det én dag om ugen og så er det altså OK at spise lidt slik/chokolade/chips eller hvad man nu kan lide hvis man ellers spiser sundt resten af ugen.
Man kan jo bare lige holde øje med mængderne og fx lave en regel om kun en bestemt mængde slik til hver..
Ellers rodfrugtchips I evt selv kan lave af rødbede, gulerødder, kartofler mm.
Noget der er lækkert er også lidt vaniljeyoghurt med optøede bær, her kan også bruges skyr, kvark, græsk yoghurt eller fromage frais evt med lidt sukker, honning eller fyldende sød til at søde med.
I kan også lave frys selv is af saftevand eller juice.
Men til sidst vil jeg sige at hvis det kun drejer sig om lørdagsslik, så er det én dag om ugen og så er det altså OK at spise lidt slik/chokolade/chips eller hvad man nu kan lide hvis man ellers spiser sundt resten af ugen.
Man kan jo bare lige holde øje med mængderne og fx lave en regel om kun en bestemt mængde slik til hver..
12 år5. marts 2012 kl. 21:11
krysser (slettet)
Bland en skål med lidt tørret frugt og forskellige slags nødder og mandler. Mandlerne kan laves som soyamandler, hvis man gerne vil have lidt salt til det søde. Og ellers frisk frugt, kan laves som frugtsalat ovenpå græsk yoghurt (evt. blandet med lidt sød) og drysset med kanel.
12 år5. marts 2012 kl. 21:13
Eliza
Ja, jeg synes også det var en lidt trist lørdag, hvis man skulle have guf. Intet ondt om grøntsager, det er også lækkert, men slik...
Hvis det skal være sundt og sødt ville jeg også vælge frugt. En frugtsalat med mørk chokolade og eller rørt med lidt frugtyoughurt, serveret med en ske i. En portion jordbærgrød er også både sund og kaloriefattig.
Jeg synes også at tørrede dadler, gerne med en nød lagt ind, hvor kernen har været, er delikat.
Jeg følger spændt med herinde om nogle har nogle gode snacks, der er sundere end egentlig slik....
Hvis det skal være sundt og sødt ville jeg også vælge frugt. En frugtsalat med mørk chokolade og eller rørt med lidt frugtyoughurt, serveret med en ske i. En portion jordbærgrød er også både sund og kaloriefattig.
Jeg synes også at tørrede dadler, gerne med en nød lagt ind, hvor kernen har været, er delikat.
Jeg følger spændt med herinde om nogle har nogle gode snacks, der er sundere end egentlig slik....
12 år5. marts 2012 kl. 21:21
Wolfgirl (slettet)
Jeg kom lige i tanke om bagte æbler med kanel og evt lidt fromage frais eller andet til :)
12 år5. marts 2012 kl. 21:27
Eliza
Ja, jeg skræller æblet og udkerner og drysser så det kun lige får et tynd lag sukker, så en 3 minutter i mikroen, og det er blødt og lækkert. Så rører jeg lidt hindbær (frosne hindbær skal jo lige varmes igennem) med en tsk sukker og fylder ned i æblet og drysser med lidt hakkede mandler. Det tager ikke mange minutter at lave.
Inspireret af tråden her fik jeg lyst til at prøve noget dadelkonfekt i går, og jeg blev meget positiv overrasket over resultatet. Den er jo ganske kalorietæt, men der er ikke raffineret sukker, og der er i hvert fald et ordenlig skud fibre, vitaminer og sunde fedtsyre her:
Jeg tog
ca. 2 dl tørrede dadler, omk 90 g
ca. 2 dl mandler også omk. 90 g
Det kørte jeg i en hakker med lidt appelsinsaft, det en passende konsistens, jeg synes godt der må være lidt knas tilbage i mandlerne. Man kan også komme skralden af en halv øko appelsin i.
Så smagte jeg til med lidt af følgende krydderier:
vanillekorn
kardemomme
kanel
nellike
Der stod også man skulle komme peber i, men det havde jeg nu ikke lyst til.
Så formede jeg små kugler med en teske. Jeg vil tro, der blev 15-17 stk her og rullede dem efterhånden i cacao.
Når jeg taster opskriften i madital er hele portionen ca. 800 kcal. Så hvis man er 4 om at dele sådan en portion, og det vil jeg mene vil være passende, så får man jo ca. 200 kcal. Men så smager det altså også af slik!! ;o)
Inspireret af tråden her fik jeg lyst til at prøve noget dadelkonfekt i går, og jeg blev meget positiv overrasket over resultatet. Den er jo ganske kalorietæt, men der er ikke raffineret sukker, og der er i hvert fald et ordenlig skud fibre, vitaminer og sunde fedtsyre her:
Jeg tog
ca. 2 dl tørrede dadler, omk 90 g
ca. 2 dl mandler også omk. 90 g
Det kørte jeg i en hakker med lidt appelsinsaft, det en passende konsistens, jeg synes godt der må være lidt knas tilbage i mandlerne. Man kan også komme skralden af en halv øko appelsin i.
Så smagte jeg til med lidt af følgende krydderier:
vanillekorn
kardemomme
kanel
nellike
Der stod også man skulle komme peber i, men det havde jeg nu ikke lyst til.
Så formede jeg små kugler med en teske. Jeg vil tro, der blev 15-17 stk her og rullede dem efterhånden i cacao.
Når jeg taster opskriften i madital er hele portionen ca. 800 kcal. Så hvis man er 4 om at dele sådan en portion, og det vil jeg mene vil være passende, så får man jo ca. 200 kcal. Men så smager det altså også af slik!! ;o)
12 år6. marts 2012 kl. 08:55
miloutheut
MMmm - det køber jeg ind til at lave her i weekenden. Lyder bare lækkert :)
M
M
12 år9. marts 2012 kl. 14:38
ABLund (slettet)
Hvis man har eller anskaffer sig de der forme til at lave frys-selv is kan man fylde disse med yoghurt. Jeg laver dem med cheasy yoghurten i alle varianter og det er virkelig lækkert - som om man får en "rigtig" is men med under 50 kcal og uden sukker! Er man ikke til de sukkerfrie ting kan man jo uden videre bruge alm. frugtyoghurt :)
12 år1. maj 2012 kl. 16:47
Jeg søger gode alternativer (gerne billige) til ungerne lørdag aften istedet for slik. Bruger selv gulerødder, coctail tomate, agurk.