At spise glutenfrit.

Du læser en tråd i debat > kost

At spise glutenfrit.
Hej alle :)
Jeg ville høre, om nogle af jer havde nogle gode tips og tricks eller blot erfaringer med at droppe gluten i kosten?
Jeg står nemlig i den situartion, at jeg døjer rigtig meget med allergi og intolerance, både fødevarer men også alt det andet.
Soya og æg er begyndt at giver hævelser i ansigt og hals samt udslæt, mælk har været udelukket fra kosten i 5 år af samme grund, og nu begynder glutenholdige produkter også at give problemer. Jeg føler lidt, jeg er på herrens mark, hvad angår gode fødevare og retter i øjeblikket. Håber der er nogen, som kan give lidt inspration, eller noget.
12 år27. februar 2012 kl. 12:48
re: At spise glutenfrit.
Du kan evt købe Ninka bernadettes bøger - Kernesund familie mm? Ved hvertfald at de er lavt 100% efter glutenfri opskrifter og på den måde får du en masse inspiration, så du ikk føler at du mangler noget eller har svært ved at lave almindeligt mad, uden at få gluten.. :)

Jeg går normalt lidt udenom gluten i min kost normalt, da jeg blir så oppustet og tung i maven af det..

Så jeg spiser lidt knækbrød, rugbrød, mysli osv, men begrænser det og får en masse kylling, grøntsager, frugt, nødder, dadler, græsk yoghurt og sådanne ting, som mætter og smager godt, uden gluten i...
12 år27. februar 2012 kl. 14:05
Det lyder lidt hårdt at du sådan skal til at ændre kosten drastisk. Men du er ikke den eneste og der ligger et hav af opskrifter på nettet.
Her er et par eksempler, som du måske kan bruge eller finde inspiration i :-)

madogtrivsel.dk
dk-kogebogen.dk
foedevareallergi.dk
astma-allergi.dk
12 år27. februar 2012 kl. 21:45
Ved ikke lige hvorfor de ikke blev lavet til links, men håber siderne kan findes alligevel :-)
12 år27. februar 2012 kl. 21:46
Hej ErikaMaria,
Jeg ville gå til min læge, og få en henvisning til en diætist - hun/ han vil kunne hjælpe dig med opskrifter, og med at sørge for, at du får hvad du skal have af vitaminer, mineraler osv :)
12 år28. februar 2012 kl. 11:38
Tusind tak for inspirationen, tager lige et kig på det, når jeg får bedre tid, men det er til stor hjælp :)

JulieHuah; Tja det var bestemt en mulighed, men har simpelthen så dårlige erfaringer med diætister, at jeg hellere vil finde ud af det selv. -Men tusind tak for tippet :)
12 år29. februar 2012 kl. 17:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });