Madpakke-mad!

Du læser en tråd i debat > kost

Madpakke-mad!
Jeg regner med at holde store bage-dag i morgen! Jeg har ret mange lange dage i øjeblikket, og vil derfor gerne finde noget ordentligt, spændende, at tage med i madpakken (der er bare ikke meget sjov med den samme kedelige klapsammenrugbrød)!
For nemhedens skyld, vil jeg prøve at bage nogle forskellige ting der kan gøre madpakken lidt nemmere, før har jeg haft gulerodsboller og pølsebrød med.. Men noget nyt kunne jo være spændende!

Har du en god opskrift på noget til madpakken, noget der kan fryses ned og tages op dagen før, så den bare kan puttes i en kasse og så afsted? Forslag til div. slags boller med 'fyld' (pølsebrød, mini-pizza, look-a-like-indbagt-noget, tærte, boller med fyld) er meget velkommende, men også noget der kan gøre grønsager lidt mere spændende, måske noget soufflet-agtigt..
Jeg er meget åben for forslag, det skal bare være med ingredienser der kan fås økologisk! Og så selvfølgelig gerne den sunde version, uden smør og sukker, evt med færre kalorier end gennemsnitligt.. Og sådan ;)
12 år25. februar 2012 kl. 18:00
Pita?
Jeg har ikke lige en opskrift, men jeg tænker, hvad med grov pita - det er også praktisk at tage med og fyldet kan jo varieres i det uendelige.
Hjemmelavet guaccamole kan gøre selv den kedeligste salatpita spændende, synes jeg.
12 år25. februar 2012 kl. 20:30
re: Madpakke-mad!
Jeg er glad for denne opskrift på speltboller - de er gode som sandwichbrød:

50 g gær
2 dl lunken vand
2 dl A 38, yoghurt naturel, kærnemælk ell. lign.
2 æg
2 tsk salt
2 tsk sukker (kan udelades)
2 revne frugter eller grøntsager
2 dl havregryn
2 dl fuldkorns spelt mel
sigtet spelt mel for resten

-----------------------------

Man kan selvfølgelig bruge fuldkornshvede og alm. hvedemel i stedet for speltmel :)

Jeg har prøvet opskriften med alt fra gulerødder, rødbeder, kartofler, æbler og spinat - stort set alt frugt/grønt kan bruges :)
12 år26. februar 2012 kl. 08:46
Jeg vil ikke komme med præcise opskrifter, men mere idéer:

Pirog - en god fuldkornsdej er god til dette.
Idéer til fyld:
Spinat og hytteost
Tomat og mozzarella
Svampe og løg/porre
Reven rogfrugt

"pølsehorn", hvor du i stedet for pølse bruger et fedtfattigt alternativ af kød
Pitabrød
Dolmades/dolmere

Frugtboller - til den søde tand. De laves af en god fuldkornsdej, og så tilsættes hakkede nødder og stykker af tørret frugt.

Jeg er selv vegetar, så bruger naturligvis ikke kød i min mad. Når jeg skal have en madpakke med er en god grov vintersalat/råkost min foretrukne lige for tiden.
Jeg laver en stor portion så der er til frokost og aften i ca 2 dage - en god råkost kan sagtnes stå den tid, når bare den står køligt. Jeg pakker den så bøtter der svarer til en portion, og så er det let lige at tage en bøtte med i tasken.
Har i går bagt vegetabilske pølsehorn med stærke spansk/mexikansk-krydrede pølser og en grov grunddej.
12 år26. februar 2012 kl. 09:45
Jeg bagte lige de her fantastiske pitabrød i går. De bliver tykke og puffede og smager skønt.

Til 24 store pitabrød

9 dl lunkent vand
50 g gær opløses heri
Der skal ca 1400 g mel, heraf kommer jeg 1/3-1/2 grovspelt. Du kan også bruge andet groft mel, hvis der er noget andet du kan lide. Hold lidt igen på melet, så delen er glat og spændstig når det hæver. Tilsæt også 1,5 tsk sukker og 3 tsk salt og 3 spsk olie eller mere, hvis du har lyst.
Dejen hæver en time.
Form boller og rul ud til flade brød, ca. 0,5 cm tykke. Der kan være ca 6 på en alm bageplade.
Efterhæver 30 min.
Dub med vand og evt lidt olivenolie inden de bages. Jeg drypper med lidt olie og, holder bare hånden under den kolde hane og dubber det på.
Bages i 8-10 min ved 250 grader (225 ved varmluft).
12 år26. februar 2012 kl. 10:13
Forresten, ifølge indtastning her på siden får jeg et pitabrød til ca 200 kcal ;-)
12 år26. februar 2012 kl. 10:15
Glemte helt pizza-snegle... De kan fyldes med alt mulig godt, både med og uden kød.
12 år26. februar 2012 kl. 10:16
Jeg er pt på pizzasnegle.. Min opskrift er ikke vildt sund, så vil ikke skrive den ind her. Men jeg putter altid lidt rød peberfrugt i små tern i sammen med det andet fyld. Det smager godt, og giver lidt knas også. :-)
12 år1. marts 2012 kl. 16:49
har ingen direkte opskrift, men tager tit og laver tærter i muffin forme, når der er noget til overs hvis jeg laver tærte, ruller bare dejen en smule tyndere, så det passer i mængden. de er nemme bare at tage op af fryseren, og i madpakken. så er de optøet når jeg når til frokosten
12 år4. marts 2012 kl. 20:44
Jeg har lige lavet nogle madmuffins til mine ungers madpakker.

8 dl mel (halvdelen groft)
1 spsk bagepulver
2 spsk olie
1 tsk sukker
1 tsk salt
4 dl mælk
ost til at drysse over

I dejen kan du fylde en af nedenstående i:
100 g skinke og 100 g porre, frisk timina
100 g kylling og 100 g majs, firsk basilikum
100 g hakket oksekød, og 100 g peberfrugt

Eller hvad du nu end lige lyster.

Bages i muffinforme i ca. 15 på 200 grader.

Velegnet til at fryse.

12 år8. marts 2012 kl. 14:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });