#2 af Fluffy82
Er det så...? (kalorieindhold når vand er fordampet)
Du læser en tråd i debat > kostFluffy82
re: Er det så...? (kalorieindhold når vand er fordampet)
Når du køber er produkt, eks brød, er kcal angivet pr 100 g af det produkt i den tilstand det nu er i. Dvs du kan roligt veje dine købte boller af, og bare bruge de givne oplysninger.
Det kan straks blive lidt mere tricky hvis du køber færdig dej, for så er kcal opgivet for dejen. Nogle gange er der dog både angivet for dejen og for det bagte produkt.
Det kan straks blive lidt mere tricky hvis du køber færdig dej, for så er kcal opgivet for dejen. Nogle gange er der dog både angivet for dejen og for det bagte produkt.
12 år16. februar 2012 kl. 15:52
Girl next door
Okay...Så vidt så godt :-)
Men vil det så også sige at når jeg selv bager boller eller anden brød, så bør jeg tage efter den vægt det vejer INDEN det bliver bagt?
Det er straks lidt mere tricky når jeg så spiser hjemmebagt brød hjemme hos andre, for jeg kan jo ikke vide hvad brødet har vejet inden. Men det er vel ligesom så meget andet med mad: af og til er man nødt til bare at sjusse sig lidt frem ;-)
Men vil det så også sige at når jeg selv bager boller eller anden brød, så bør jeg tage efter den vægt det vejer INDEN det bliver bagt?
Det er straks lidt mere tricky når jeg så spiser hjemmebagt brød hjemme hos andre, for jeg kan jo ikke vide hvad brødet har vejet inden. Men det er vel ligesom så meget andet med mad: af og til er man nødt til bare at sjusse sig lidt frem ;-)
12 år17. februar 2012 kl. 08:39
bikealot (slettet)
@Girl next door: Det du selv beskriver i første post, - hvor du kender den oprindelige vægt og derefter dividerer op i antal boller, det er den bedste (og letteste) måde at gøre det på.
Altså hvis den rørte dej vejer 1000 gr., den laver du 10 boller af (100 gr. hver), så er det 100 gr. du indtaster hver gang du tager en bolle, - uanset om den måske kun vejer 80 gr. som færdigbagt.
Det er noget mere tricky hvis det drejer sig om et franskbrød. Der bliver man nødt til at bruge tricket med at veje før og efter, og derefter trække vand fra i opskriften for at få den rigtige kalorietæthed.
Eks. Dej = 1000 gr. Når det er bagt = 800 gr.
Derefter går du ind i opskriften og indsætter minus 200 gram vand (skriv -200 i feltet). Så passer kalorietætheden når du tager en skive og vejer den.
Ang. det købte brød, så forholder det sig som fluffy skriver :-)
Altså hvis den rørte dej vejer 1000 gr., den laver du 10 boller af (100 gr. hver), så er det 100 gr. du indtaster hver gang du tager en bolle, - uanset om den måske kun vejer 80 gr. som færdigbagt.
Det er noget mere tricky hvis det drejer sig om et franskbrød. Der bliver man nødt til at bruge tricket med at veje før og efter, og derefter trække vand fra i opskriften for at få den rigtige kalorietæthed.
Eks. Dej = 1000 gr. Når det er bagt = 800 gr.
Derefter går du ind i opskriften og indsætter minus 200 gram vand (skriv -200 i feltet). Så passer kalorietætheden når du tager en skive og vejer den.
Ang. det købte brød, så forholder det sig som fluffy skriver :-)
12 år17. februar 2012 kl. 11:03
Girl next door
Aha... Se den der med at taste -200g vand (eller hvor meget det nu er) den havde jeg ikke lige tænkt på.
Tusind tak for hjælpen.
Begyndte at føle mig lidt nørdet fordi jeg går op i det. Herregud lidt ekstra hist og pist, men vil nu helst have det så præcist som muligt :-)
Dejligt med noget hjælp :-)
Tusind tak for hjælpen.
Begyndte at føle mig lidt nørdet fordi jeg går op i det. Herregud lidt ekstra hist og pist, men vil nu helst have det så præcist som muligt :-)
Dejligt med noget hjælp :-)
12 år17. februar 2012 kl. 11:28
Girl next door
Jeg kommer lige i tanke om at det jo sådan set er det samme som når man har et stykke franskbrød og rister det - så vejer det også mindre efterfølgende.
Jeg synes det ind i mellem er noget bøvlet at skulle tage hensyn til de ting. Ligesom når noget er kogt eller stegt - det bliver noget "utilregneligt" efterfølgende :-)
Jeg synes det ind i mellem er noget bøvlet at skulle tage hensyn til de ting. Ligesom når noget er kogt eller stegt - det bliver noget "utilregneligt" efterfølgende :-)
12 år17. februar 2012 kl. 11:32
Jeg skulle bage boller den ene dag og da dejen var færdig og tastet ind på siden, kunne jeg jo se, hvor mange gram jeg havde puttet i opskriften. Jeg vidste også hvor mange boller, jeg havde bagt, så jeg dividerede bare ud og så vidste jeg hvad hver enkelt bolle vejede og hvor meget den skulle tastes ind som efter at den var bagt.
Men... Hver bolle vejer jo mindre efter den er bagt fordi noget af væsken fordamper.
Nu kommer spørgsmålet så... I det her tilfælde kunne jeg selv vide, hvad det havde vejet inden det blev bagt, men hvad med når jeg køber noget brød af en eller anden slags... Når jeg vejer det, så vejer det jo mindre end det oprindelig havde gjort - færre gram end det der er puttet i opskriften fra starten af - og hvad tager man så efter?
Er det mere rigtigt at gå efter den vægt, som bollerne vejer efter de er bagt eller den vægt som de har inden?
Hvad med det brød som vi køber - er ernæringsindholdet regnet ud fra den tørre vægt hvor noget af væsken er fordampet eller den våde vægt med det antal gram der oprindeligt er i opskriften?
Hvis man tager efter når noget er f.eks. bagt, snyder man så ikke hvad angår kalorieindholdet?
Eftersom at vand ikke har nogen kalorier i sig, så vil brødet blive mere kompakt og veje mindre, men de ting, som er i brødet udover vand og som er kalorieholdige er der jo stadig i samme mængde, men antallet af gram gør en forskel i forhold til når man taster ind hvor mange gram der er spist af det ene og andet.
Er der nogen der har et svar på det eller bare nogle bud? Ved ikke om der mon er andre der har spekuleret over det samme? :-)