Samme opskrift - forskellige kalorieindhold pr. 100g.

Du læser en tråd i debat > kost

Samme opskrift - forskellige kalorieindhold pr. 100g.
Hey (:

Håber I kan hjælpe her.

Jeg har lavet to slags hjemmelavet brød, - hvor de næsten har samme opskrift. Den ene har bare 250g. havreklid og den anden har 100g havreklid og 100 hvedeklid, så er der selvfølgelig også en smule forskel på grammene af de andre ting, men den ene har "mistet" ca. 240g vand, hvor den anden kun har mistet ca. 15g vand? Hvordan kan det være?

Kan det være i det de er bagt i, da den ene bare er bagt fladt(som pizza), men den anden har form som normalt brød?
- den som kun havde mistet 15g og bagt i en form, var lidt mere "våd" inden i, end den anden.*

Det viser sig så: at den med formen og -15g vand -> 144kcal/100g.
I den anden - mere tørre -> 210kcal -100g.

Hvis jeg spiser den sådan - vil der så være de 144kcal pr. 100g. eller skal jeg vente til den bliver mere tør, så jeg kan veje den igen?

Et andet spørgsmål... De som laver rugbrød fx. skovmand osv, hvordan kan de lave deres brød, så der er ca. 200kcal/100g, i hver deres brød?
12 år15. februar 2012 kl. 20:50
re: Samme opskrift - forskellige kalorieindhold pr. 100g.
Fladt brød må afgive mere vand end et 'normalt', overfladen hvor der kan fordampe er jo større? :)
Ellers kan det skyldes at hvede-/havreklid suger forskelligt (og det derved bliver forskelligt hvor meget der 'nemt' forsvinder).

Mht rugbrødet: Prøv at tjek hvad der er i :)
12 år15. februar 2012 kl. 21:02
Så vi kan vel sige, at der er færre kalorier pr/100g i "normalt" brød?

mht rugbrødet, så mener jeg bare, hvordan ved de at brødet vil fordamper så meget vand, at der er 200kcal pr. 100g.
12 år15. februar 2012 kl. 21:04
Hvis teorien holder, så kan man vel godt, ja..

De har vel vejet før og efter?
12 år15. februar 2012 kl. 21:11
Ja, men jeg har fx. prøvet at lave den samme opskrift m. samme antal af ingri. og så alligevel fordamper de forskelligt.
12 år15. februar 2012 kl. 21:12
Sådan er det jo altid - også med alle kalorierne herinde :)
Der er altid variationer, jeg gætter (håber) de er lavet ud fra et gennemsnit :)
12 år15. februar 2012 kl. 21:17
Hej Jes,
ved ikke om det kan være en hjælp, men da vand jo er uden kalorier, synes jeg ofte det nemmeste er at beregne kalorietallet for hele portionen - det kan jo ikke ændre sig, eller fordampe ;o) Det gør du jo feks. gør, når du taster opskrifter her på siden. Det nemmeste vel ofte, at veje den færdige portion. I dette tilfælde det færdige brød, og ud fra dette tal udregne et kalorieantal per 100 g, i stedet for at anvende den vægt ingredienserne oprindelig havde.

Jeg ved godt det ikke løser, den variation du oplever med at vandfordampningen er anderledes fra gang til gang. Men I det samlede kalorieindtag og de usikkerheder, der under alle omstændigheder er i at beregne kalorier i mad og ved aktivitet, tror jeg de unøjagtigheder er uden betydning.
Hel og lykke med beregningerne.
12 år23. februar 2012 kl. 09:09

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });