#2 af Wolfgirl (slettet)
basalstofskifte og motion
Du læser en tråd i debat > kostWolfgirl (slettet)
re: basalstofskifte og motion
Jeg TROR nok at det hænger sammen som følger: Dit basalstofskifte vil altid tage det som det behøver fra de 1400kcal du har spist, så nej du går ikke i sulttilstand fordi du forbrænder ekstra på motion. Kroppen vil prioritere de vigtige funktioner som hjerteslag og vejrtrækning og tage energien til det.
Dog vil kroppen så mangle mere energi til fysisk udfoldelse eller andre behov og du vil derfor muligvis opleve træthed og fx kuldefølsomhed, da kroppen kører på reserver og sparer på energien.
Dog vil kroppen så mangle mere energi til fysisk udfoldelse eller andre behov og du vil derfor muligvis opleve træthed og fx kuldefølsomhed, da kroppen kører på reserver og sparer på energien.
12 år7. februar 2012 kl. 21:00
miloutheut
Hej Emma,
jeg er enig med Silverchair i at dit basalstofskifte altid vil tage den mængde energi fra din krop som det har brug for for at holde dig i live.
Du skriver at du er bekymret for om du går i sult-tilstand. Hvis du vil tabe dig i vægt er det nødvendigt at du går i sult-tilstand - du er nød til at spise en mindre energimængde end du forbrænder.
Regneeksempel:
Basalstofskifte = 1.376 kcal
Dagens øvrige bevægelse = 200 kcal
Energi forbrug i alt = (1376+200) = 1.576 kcal
Energiindtag = 1400 kcal
Energiunderskud = (1576-1400) = 176 kcal
Det betyder at den den dag du gav som eksempel i teksten giver dig et samlet energiunderskud på 176 kcal. Den mængde energi vil kroppen havde taget fra energidepoter i din krop, f.eks. fedt. Denne dag vil du altså tabe dig lidt. Hvis du ellers sammensætter din kost rigtigt vil dette ikke følges af træthed eller andet. Du kan sagtens køre en livsstil hvor du taber dig lidt hver dag og samtidig føle dig frisk og stærk.
jeg er enig med Silverchair i at dit basalstofskifte altid vil tage den mængde energi fra din krop som det har brug for for at holde dig i live.
Du skriver at du er bekymret for om du går i sult-tilstand. Hvis du vil tabe dig i vægt er det nødvendigt at du går i sult-tilstand - du er nød til at spise en mindre energimængde end du forbrænder.
Regneeksempel:
Basalstofskifte = 1.376 kcal
Dagens øvrige bevægelse = 200 kcal
Energi forbrug i alt = (1376+200) = 1.576 kcal
Energiindtag = 1400 kcal
Energiunderskud = (1576-1400) = 176 kcal
Det betyder at den den dag du gav som eksempel i teksten giver dig et samlet energiunderskud på 176 kcal. Den mængde energi vil kroppen havde taget fra energidepoter i din krop, f.eks. fedt. Denne dag vil du altså tabe dig lidt. Hvis du ellers sammensætter din kost rigtigt vil dette ikke følges af træthed eller andet. Du kan sagtens køre en livsstil hvor du taber dig lidt hver dag og samtidig føle dig frisk og stærk.
12 år16. februar 2012 kl. 12:48
Wolfgirl (slettet)
Nu antager vi at du har en normal hverdag:
Basalstofskifte: 1376kcal
Hverdagsaktiviteter(studie, job, cykel til og fra arbejde, kort gåtur, rengøring, madlavning, badning og selvpleje mm.): 400-500kcal
Reel motion som løb/træning mm: 200kcal
Total: 19-2000kcal
Underskud: 600kcal cirka
Altså man skal huske at enhver bevægelse, selv når man spiser, taler, taster på pc'en tæller oveni basalstofskiftet og det er derfor man antager at de fleste kvinder med en normal hverdag UDEN træning forbrænder cirka 1800kcal. Dertil kommer rigtig træning oveni.
Så ser regnestykket jo helt anderledes ud.
Det andet er kun hvis man ligger og sover konstant hele dagen undtagen den halve time man brænder de 200kcal. Og det regner jeg ikke med er tilfældet... :)
Basalstofskifte: 1376kcal
Hverdagsaktiviteter(studie, job, cykel til og fra arbejde, kort gåtur, rengøring, madlavning, badning og selvpleje mm.): 400-500kcal
Reel motion som løb/træning mm: 200kcal
Total: 19-2000kcal
Underskud: 600kcal cirka
Altså man skal huske at enhver bevægelse, selv når man spiser, taler, taster på pc'en tæller oveni basalstofskiftet og det er derfor man antager at de fleste kvinder med en normal hverdag UDEN træning forbrænder cirka 1800kcal. Dertil kommer rigtig træning oveni.
Så ser regnestykket jo helt anderledes ud.
Det andet er kun hvis man ligger og sover konstant hele dagen undtagen den halve time man brænder de 200kcal. Og det regner jeg ikke med er tilfældet... :)
12 år16. februar 2012 kl. 20:27
Der er noget, jeg ikke helt forstår omkring basalstofskiftet. Jeg ved, at mit basalstofskifte pr dag er 1.376 kcal. Det jeg ikke er sikker på er: hvad sker der så, hvis jeg en dag spiser for f.eks. 1400 kalorier, og så også har udøvet en eller anden form for motion, der har forbrændt 200 kalorier, så der egentlig kun er 1200 kalorier? Jeg vil nemlig ikke gå i "sultetilstand" ved at gå under de 1376 kalorier, men forstår ikke, om man KUN kan komme i "sultetilstand" ved at spise for lidt eller også gennem motion?
- Emma