Jeg TROR nok at det hænger sammen som følger: Dit basalstofskifte vil altid tage det som det behøver fra de 1400kcal du har spist, så nej du går ikke i sulttilstand fordi du forbrænder ekstra på motion. Kroppen vil prioritere de vigtige funktioner som hjerteslag og vejrtrækning og tage energien til det.
Dog vil kroppen så mangle mere energi til fysisk udfoldelse eller andre behov og du vil derfor muligvis opleve træthed og fx kuldefølsomhed, da kroppen kører på reserver og sparer på energien.
#2 af Wolfgirl (slettet)
Der er noget, jeg ikke helt forstår omkring basalstofskiftet. Jeg ved, at mit basalstofskifte pr dag er 1.376 kcal. Det jeg ikke er sikker på er: hvad sker der så, hvis jeg en dag spiser for f.eks. 1400 kalorier, og så også har udøvet en eller anden form for motion, der har forbrændt 200 kalorier, så der egentlig kun er 1200 kalorier? Jeg vil nemlig ikke gå i "sultetilstand" ved at gå under de 1376 kalorier, men forstår ikke, om man KUN kan komme i "sultetilstand" ved at spise for lidt eller også gennem motion?
- Emma