Bulgur og quinoa kogt/ukogt

Du læser en tråd i debat > kost

Bulgur og quinoa kogt/ukogt
Hej, jeg er begyndt at spise bulgur og quinoa, nu tænker jeg bare på om nogle af jer kender forskellen mellem den rå og kogte version? Altså for når jeg koger pasta og ris plejer jeg ikke at veje det i rå tilstand, for det er alligevel umuligt at se hvor meget jeg tager når det er kogt. Så jeg vejer det kogt da jeg så ved jeg skal have ca 100g kogt pasta/ris og det svarer vist til 35g rå.. Eller er jeg helt galt på den?

Jeg tænker så om det samme gælder for bulgur og quinoa? For det er jo ikke til at stå og veje i rå tilstand hvis man koger til hele familien.. Så har jeg de andre dage også taget 100g kogt bulgur eller quinoa, men jeg spekulerer bare på om forholdet er ok så.. For hvad skal jeg så tasta ind at jeg har spist i rå tilstand? 35g? 50g?

Håber at nogen ligger inde med nogle informationer omkring dette! :)

Mange tak på forhånd

Julie
12 år18. januar 2012 kl. 12:23
re: Bulgur og quinoa kogt/ukogt
Hvis du vejer hele portionen til familien både før og efter, og så dividerer den kogte vægt med den rå.
F.eks. hvis alt det kogte vejer 400g, og det rå vejer 120g, så 400g/120g=3,33
Så når du har taget de 100g kogte sådividerer du med 3,33, altså 100g/3,33=30g rå
Håber det er til at forstå :)
12 år18. januar 2012 kl. 19:01
re: Bulgur og quinoa kogt/ukogt
Det var en smart fremgangsmåde! Det vil jeg gøre næste gang, mange tak for hjælpen! :)
12 år18. januar 2012 kl. 22:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });