Hvor meget grønt spiser du?

Du læser en tråd i debat > kost

Hvor meget grønt spiser du?
Hej alle. :)

Tænkte det kunne være sjovt at se hvor meget frugt og grønt vi hver især spiser hver dag? Kommer I op på de 600g, er I under eller ligger i langt over?

Jeg prøver så vidt muligt at komme over de 600g hver dag, men synes især det er svært i weekenderne.

I dag har jeg spist i alt 964g. Hhv. 400g. frugt og 564g. grøntsager. :-)
12 år11. januar 2012 kl. 23:49
re: Hvor meget grønt spiser du?
:) Det kan være svært med grøntsagerne ind imellem synes jeg. Men jeg har nogle ting jeg bare fast gør HVER dag så jeg i hvert tilfælde kommer op på 400 gr. grønt og 200-250 gr. frugt. Jeg spiser altid et stykke frugt om morgenen - enten et æble eller lign skåret i både, eller i tern og drysset over min skyr, ellers er det bær i min morgen-proteinsmoothie. Hvis ejg er sulten om aftenen spiser jeg også frugt her. Mht det grønne spiser ejg ALTID gnavegrønt eller råkost til frokost sammen med min rugbrød, og om aftnen spækker jeg de sædvanlige retter med grøntsager af alle slags. Desuden har jeg konsekvent skiftet pasta og ris ud med grønt - blomkål og broccoli i små buketter dampet i mikroovnen med kodsovs over smager himmelsk og pastaen savnes slet ikke! :)

Go Green! ...og go' dag! :)
12 år12. januar 2012 kl. 08:46
Jeg er meget kræsen (som barn spiste jeg alle grøntsager i spandevis og som lørdagsslik var det en skål grøntsager jeg ville have) men siden dengang har det været begrænset.

Jeg kæmper for at finde måder at kunne spise div grønt på.
Nu har jeg kun været her få dage men det går da fremad.

Jeg ligger lidt under men spiser heller ikke frugt lige for tiden, har b12 mangel og det gør ondt at spise frugt pga syren.

Jeg skal i aften have kartoffelmos som er det eneste jeg kan spise broccoli i, så det er en af tingene jeg har lært at spise, men det kommer højest sandsynligt stille og roligt.
12 år12. januar 2012 kl. 12:30
ABLund: Ja, jeg har også altid omkring 500 g blandet frugt og grønt med på arbejde, da vi ikke altid får grønt til aftensmaden.

S91: Det var da mærkeligt at du er kommet fra det igen? Jeg elsker også kartoffelmos med broccoli! :-)
12 år12. januar 2012 kl. 19:32
Spiser gerne omkring 600 gram grøntsager om dagen.. Er for dårlig til frugt, der får jeg typisk kun 2 om dagen..

Der er så sindsyg mange måder at få grøntsager på og så vanvittig mange af slagsen at der er noget for enhver smag- med garanti :=)

En af mine ynglings er også en af de mere simple, blot spinat med chili og hvidløg og bruger så skummeltmælk i stedet for fløde.. så synes jeg (ligesom med de fleste andre opskrifter jeg foretrækker) ikke at jeg bemærker jeg får grønt, da det smager af alt andet end grønt :=)
12 år12. januar 2012 kl. 20:03
I dag har jeg spist 275g frugt og 545g grøntsager. Bedre fordeling end i går. :-) Frugt er jo sundt, men er det ikke noget med at man helst ikke skal have mere end 300g frugt?
12 år12. januar 2012 kl. 20:07
Jeg får næsten altid de 600g.. Sjælent voldsomt over og sjældent mindre end 3-400g.. Det sker at jeg laver en hel grønsagsblanding på 500g til mig selv alene, de dage ryger jeg højt når jeg også spiser frugt og anet grønt i løbet af dagen.. Eller når jeg spiser baked beans som åbenbart tæller som grønt. Eller grønsagssuppe.. det fylder godt.. Og frosne bær, fordi der spiser jeg altid en hel pose på 300g om morgenen.. så ja jeg når ofte op på de 600g.. mindst..
12 år12. januar 2012 kl. 20:28
Jeg spiser stort set aldrig 600 g., jeg er ret kræsen, og gider ikke at spise en masse mad jeg ikke rigtig kan li, for så at gå træt i det hele.. nej, så vil jeg hellere nøjes med 200 g.om dagen, og så holde fast og nå min mål :)
12 år12. januar 2012 kl. 20:55
Jeg EEEELSKER grøntsager (:

I dag har jeg fx spist 1.174g grøntsager, mens jeg har spist omkring 300g frugt.
nogle dage kan jeg komme op på 1.500g grøntsager, jeg elsker peberfrugter, ærter, tomater! Så jeg kan spise tonsvis af dem :p
12 år12. januar 2012 kl. 21:05
jeg spiser som regel en 8-1000g grønt om dagen. dette værende aubergine, broccoli. agurk, salat, gulerod og lignende. derudover får jeg højest 100g frugt om dagen.
12 år12. januar 2012 kl. 21:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });