meltype & antal...

Du læser en tråd i debat > kost

meltype & antal...
Hej tabere :] Håber I har haft en go jul!
- & godt nytår.

- Jeg har nu brugt flere dage på at søge information om de forskellige typer mel... og det er begyndt at irritere mig, at jeg ikke kan finde svar på mine spørgsmål. -.-'!
Håber I kan hjælpe mig, så jeg kan få det ud af verdenen.
Som mange nok ved er hvedemel skidt.
og jeg ved at hvidt mel osv godt kan ende på maven, og jeg har brugt meget meget langt tid på at træne min mave op, så jeg vil nødig ende, hvor jeg startede.
Men jeg vil også gerne prøve at bage selv.

_
Pt. spiser jeg rugbrød, som ikke indeholder noget med hvede... altså fuldkornshvede eller hvedemel.
- Men er fuldkornshvede det samme som hvedemel?
Er det også et simpelt kulhydrat som hvedemelet er?

Og hvilke meltyper er sunde at bruge, eller er det bare generelt at mel ikke er godt for kroppen?

& hvor mange gram kulhydrater indtager I om dagen?
- i bogen spis maven flad siger de 100g om dagen - og når man bare vil vedligholde det 150g, da kulhydrater kendes for at sættes sig omkring maven... Men jeg tænker, at det kan da være lige meget om jeg så indtager 250g om dagen, hvis jeg stadig er i underskud med 100? ca. eller hvad?
12 år30. december 2011 kl. 20:11
re: meltype & antal...
Nu kan det godt være, jeg spørg et meget dumt og uvidende spørgsmål, men hvorfor er hvede skidt?
Selvfølgelig påvirker 'hvidt' brød blodsukkeret ligesom raffineret ris osv, det er jeg klar over. Det er mere, hvorfor er alm. hvedemel skidt, hvis det er en del af rugbrød eller andet grovbrød? (Her tænker jeg f.eks. i surdej eller anden lille del, da det jo har gode bageevner)
Ja fuldkornshvedemel og alm hvedemel kommer fra det samme korn, men i fuldkornshvedemel er flere skaldele beholdt i melet. Det betyder at flere mineraler/vitaminer og fibre er beholdt

Jeg mener ikke mel er dårligt for kroppen. Så giv du dig da i gang med at bage, det er også så hyggeligt. Samt en stykke groft nybagt brød med lækkert pålæg, det er da godt.

Hvor mange gram kulhydrat, det er altid et svært spørgsmål. Det kommer meget an på dine mål, dit aktivitets niveau samt typen af motion der dyrkes, har også noget at sige.
Jeg har hørt mange sige, at så længe man er dækket ind af protein (~2 g/pr. kg BW) og fedt, så kan kulhydrat udgøre resten.
Selv følger jeg en kost, hvor specielt mit kulhydrat indtag reguleres efter aktivitets niveau. Har således en høj, medium og lav dag. De høje dage er høj kulhydrat (~220), moderat protein (~130 g) samt lav fedt, mens medium dagen er middel kulhydrat (~120-150 g), højere protein (~150+ g) og fedt (~40-50 g). Det lave dag består tilgengæld af ~50-75 g. kulhydrat, ~170 g. protein og 50-60 g. fedt.
Mængderne er baseret ud fra kropsvægt, men følger bogen: Lean Gains principles af Shelby Starnes.
12 år31. december 2011 kl. 12:08
Hvedemel er skidt fordi der slet ikke er næring i det, og det skulel vist sætte sig på maven, hvis man er en af de uheldige... og det er dét jeg vil undgå.
I mit rugbrød er der slet ikke hvedemel, det er -> skovmand <-
12 år2. januar 2012 kl. 22:55
Jeg tror ikke på at hvedemel særligt sætter sig på maven. Jeg tror, at hvis man har tendens til 'mave' så kan alt, man bliver tyk at sætte sig der - om du så kun spiste grøntsager men spiste alt for meget.....

I forhold til hvedemel og fuldkornshvedemel, så er der en stor og vigtig forskel. Et eller andet sted er det misvisende at hvedemel bare hedder hvedemel, men fuldkornshvedemel hedder 'fuldkorns'hvedemel. Hvedemel er nemlig kun lavet af frøhviden og burde derfor hedde frøhvidehvedemel - mens 'fuldkorns'hvedemel er lavet af hele hveden - og derfor, logisk set, bare burde hedde hvedemel! (jeg synes jo også at uøkologiske varer burde hedde pesticid/antibiotika gulerødder/grise osv og så kunne de økologiske varer bare hedde gulerødder og gris)

For at gøre en lang historie kort er fuldkornshvedemel lavet af frøhviden (højt stivelsesindhold), skal (indeholder hoveddelen af kornets fiber), kimen (rig på E og B vitamin, protein og sunde fedtstoffer), klid/aleuronlag (mange mineraler, proteiner og B-vitamin).

Fuldkorn kan være i mange forskellige former: hele, knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel.

Grahamsmel er fuldkornshvedemel der er finere formalet, og har en bedre bageevne.

Check evt dette link diabetes.dk

og dette

fuldkorn.dk

I forhold til antallet af kulhydrater, så prøv at taste din kost herind nogle forskellige dage, så kan du se om din kost er afbalanceret i forhold til, kulhydrater. Hvis bogen "spis maven flad" afviger fra de officielle råd, så følg de officielle råd, med mindre du har en god grund til andet, eller har undersøgt sagen godt. Der er så mange sundhedsguruer der postulerer dit og dat, og jeg tror ikke på at man blindt skal følge statens sundhedsråd, men hvis man ikke gør, synes jeg man skal sætte sig grundigt ind i tingene.

Urtekrams økologiske kernerugbrød er også uden hvedemel, og indeholder færre kulhydrater, kcal og fedt end skovmandsrugbrød - desuden uden stråforkertere....og kan fx fåes i Netto.

du kan sammenligne de to typer her (et forældet link til urtekram.dk er blevet fjernet)

og schulstad.dk
12 år7. januar 2012 kl. 14:21
har lige læst dit indlæg på "et logisk spg" hvor du skriver at du er så langt nede i vægt at du går til læge. Så skal du da ikke være bekymret for at tage på på maven!

Har helt fortrudt jeg skrev mit indlæg som jeg gjorde, skrev det målrettet en person som skulle tabe sig (som jeg troede du ville)....
Hvis jeg havde vist, du snarere skal det modsatte, havde jeg fx ikke lavet rugbrødssammenligningen. Du skulle nok egentlig bare gå efter noget rugbrød med lidt flere kalorier (fx fede kerner), men som stadig er fuldkorn (sundhed)..
12 år7. januar 2012 kl. 14:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });