Den forbandede juletid!

Du læser en tråd i debat > kost

Den forbandede juletid!
Kære madital-brugere. Jeg er rendt ind i et problem, som jeg ikke har haft før, da jeg ikke som sådan har talt kalorier i december før.

Jeg er vild med chokolade, slik og marcipan, og eftersom jeg har en masse sociale ting i december, jeg skal, har jeg siddet med skyldfølelse og spist en enkelt snebold for derefter at kigge sultent efter resten.
Jeg har ENDELIG nået min idealvægt nu, og der skulle helst ikke ryge særlig meget på omkring maven igen, før motivationen ryger helt i bund (det kender I måske ;-), men det er virkelig et problem, at jeg føler, jeg berøver mig selv julens glæder ved at slå mig selv i hovedet med kalorieantal og "fy fy"-ord.

Er der nogen derude, der har samme problem, og som evt. har et par gode råd til hvordan jeg kan holde op med at tænke sådan? Jeg VIL jo gerne holde vægten, også eftersom der oven i hatten kommer den "rigtige" julemad, som jeg også gerne vil spise noget af.

Min familie sidder og siger "nu er du blevet så tynd, så kan du sagtens spise lidt ekstra", men jeg føler det slet ikke på den måde. Jeg har kæmpet for at nå til denne vægt, og har faktisk ikke lyst til at begynde at tage på igen. På den anden side er det irriterende at gå og have dårlig samvittighed hele december. Hjæææælp :-((
12 år1. december 2011 kl. 19:10
re: Den forbandede juletid!
Jamen, hvis du har nået din idealvægt eller det du vil veje, så har vi vedligeholdsgrupperne...velkommen til ...Calcit.
12 år1. december 2011 kl. 19:38
Uhhh, det problem forstår jeg godt! Jeg ELSKER også julens godter (og resten af året's også, for den sags skyld), og det kan godt være lidt svært..

Vil råde dig til at motionere en masse, så du kan 'opveje' lidt af det du spiser.. Det kan jo også fjerne lidt af den dårlige samvittighed ;)

Ud over det er det noget med virkelig at nyde det du får - så du kan spise med de andre, men gøre det langsomt (så er det også sværere for andre at se, at du spiser mindre).
Og så sig til dig selv, at det er ok! Så længe det ikke bliver hverdag, skal det nok gå.. Og du ved, hvordan man gør, det lille kilo du kan få på i den periode kan du jo smide inden januar er ovre igen ;)

- Det er ikke hvad du spiser mellem jul og nytår, men hvad du spiser mellem nytår og jul :)
12 år1. december 2011 kl. 21:44
Jeg ELSKER julen, for det er den tid på året, hvor de bedste appelsiner og klementiner kan købes. Har lige været på torvet og hentet frugt for 280 DKK, 75 store klementiner og 48 kæmpe appelsiner.

Er ikke så glad for konfekt, men en æbleskive eller en enkelt småkage kan jeg godt klare. Ja måske også to-tre stykker ;-)

Har før tabt mig uden at være på kur, fordi jeg har guffet så mange appelsiner, at der ikke var plads til det usunde.

Selveste julemaden er dog noget helt andet, og her bliver der ikke nogen kalorielette udgaver. Til gengæld så vil jeg nyde maden i fulde drag uden at få dårlig samvittighed. Gåsesteg, Opbagt sovs og risalamande med fløde. Kan det blive mere fedt? Næppe, og kan jeg tåle det i maven. Det må jeg se, når maden er indtaget.

Pas på derude. Det er som at skulle rende gennem et minefelt, at komme igennem december.
12 år2. december 2011 kl. 14:37
Jeg mangler stadig lidt kilo, men har besluttet at i december er der undtagelsestilstand - dvs, jeg behøver ikke tabe mig, bare jeg holder vægten, så er det ok, så det svarer jo til dig...
Jeg spiser efter at tabe mig til de almindelige måltider og så fra jeg max 5500kcal, og så er der fint plads til enten at tage en dag hvor man bare guffer igennem, eller tillade sig lækkerierne flere gange i ugen, hvis ikke dagligt. Jeg elsker nemlig også julelækkerierne og vil ikke undvære..
12 år2. december 2011 kl. 17:16
...hoster lige og retter det til KJ ;o) - ellers er det vist en god forbrænding der skal til ...
12 år2. december 2011 kl. 17:19
Åh ja den juletid med guf, julefrokoster etc etc. Der bliver min ryggrad også sat på prøve. Jeg prøver at holde den ved at motionere lidt ekstra, spiser lidt inden jeg tager afsted til julefrokosten (gulerødder og andet der fylder men ikke feder), for så har jeg simpelthen ikke plads til så meget mad. Og en rejemad smager faktisk udemærket uden mayonnaise. Det værste er alkohol - jeg elsker simpelthen en kold øl! Jeg plejer at tage en stor flaske Light Cider med (den med 0,4 % alkohol) og drikker primært det. Selvfølgelig ryger der et par øl ned, men tørsten slukkes i min cider...så er der heller ikke hovedpine dagen efter :-)
12 år3. december 2011 kl. 05:52
Synes denne artikel fra Politiken om at komme igennem julefrokosterne uden at tage på, er ok. Ikke raketvidenskab, men nogen ville måske have gavn af rådene. (et forældet link til politiken.dk er blevet fjernet)
12 år3. december 2011 kl. 08:37
Jeg bryder mig ikke om overskriften....
Jeg nyder jul og nytåret for den sags - skal ikke på arbejde....som var ekstra hårdt i julen fordi folk ofte får det skidt med sig selv....der er intet i vejen med julen....kun folks følelser....Jeg vil nyde det trods få penge....mit valg.

Indrømmer det var tungt at have børn og være mor og skulle på arbejde i helligdagene....år efter år...Fristelserne ja de er der...og vi kan få de dejligste store appelsiner og gode danske æbler Ingrid marie...
Sidste år var jeg også på kuren...i år nyder jeg de smukke lys og få men udvalgte fristelser....jeg vil ikke stå i januar som er lang og mørk og veje mere...jeg har indset det vil forstætte så længe jeg er her....for os som har problemer med vægten ...den skal ikke styre mig.....jeg skal styre vægten! Og vælge min glæde.
12 år3. december 2011 kl. 12:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });