#2 af Fluffy82
Beregning af kcal i opskrifter.
Du læser en tråd i debat > kostFluffy82
re: Beregning af kcal i opskrifter.
Du er absolut ikke galt på den. Umiddelbart vil jeg sige at man støder på to forskellige tab på opskrifter: fordampning af vand og afsmeltning af fedt - vandet ændrer, som du selv er inde på, vægten af det man spiser, men ikke på den samlede mængde energi, mens afsmeltning af fedt fjerner EN del energi ;)
I eksemplet med småkager kan man veje hele portionen når den er bagt og derefter indtaste forskellen som - vand i opskriften, og herefter vil hver enkelt småkage passe med vægt og energi. (Hvis bagepapiret ikke sejler i fedt, er det nok kun vand som er forsvundet )
Det kan være lidt mere besværligt med aftensmaden. Hvis jeg taster gætter jeg som regel på hvor stor del af portionen jeg har spist. Hvis du virkelig vil veje, er det letteste nok at få lavet dig en liste med vægten af dine potter og pander, så du hurtigt kan veje hele portionen, og herefter korrigere for væsketabet som ved småkagerne.
Hvis der samtidig er et fedttab, bliver det endnu mere besværligt, men i listen over madvarer, er der vist efterhånden en del kødprodukter, som også er i stegt form.
I eksemplet med småkager kan man veje hele portionen når den er bagt og derefter indtaste forskellen som - vand i opskriften, og herefter vil hver enkelt småkage passe med vægt og energi. (Hvis bagepapiret ikke sejler i fedt, er det nok kun vand som er forsvundet )
Det kan være lidt mere besværligt med aftensmaden. Hvis jeg taster gætter jeg som regel på hvor stor del af portionen jeg har spist. Hvis du virkelig vil veje, er det letteste nok at få lavet dig en liste med vægten af dine potter og pander, så du hurtigt kan veje hele portionen, og herefter korrigere for væsketabet som ved småkagerne.
Hvis der samtidig er et fedttab, bliver det endnu mere besværligt, men i listen over madvarer, er der vist efterhånden en del kødprodukter, som også er i stegt form.
13 år18. november 2011 kl. 14:38
Jeg er muligvis ved at stille verdens dummeste spørgsmål, men jeg bliver nødt til det, da det bliver med at trænge sig på;o)
Hvis nu jeg indtaster en opskrift er det jo ud fra råvarernes vægt inden kogning, stegning, bagning osv. Når så jeg tilbereder maden bliver råvarerne vel nogen gange tungere eller lettere? Og når så jeg indtaster den mængde jeg har indtaget (vejet efter tilberedning) er det vel ikke helt korrekt.
Tænker eksempelvis at en småkagedej er temmelig tung, men efter bagning vejer småkagerne ikke meget. På den måde kan jeg jo nok taste ind hvor mange gram jeg har indtaget, men i virkeligheden har jeg indtaget mere, da dejen før vejning vejer mere?
Er jeg helt gal på den, eller sidder der andre der har tænkt det samme?
Kh Nystart2011