Hmm husk lige at de 600g om dagen også indbefatter frugt, så du skal jo ikke nødvendigvis æde 600g grønsager, men kan nøjes med halvdelen som grønsager :)
Jeg gør tit det at jeg bare køber frostgrønt og koger/damper i en gryde, det synes jeg smager rigtig godt. Det kan være alt fra broccoliblanding, ærter, grønne bønner, majsblanding og lignende eller wokblanding i wok eller pande eller rodfrugter til ovnen.
Det er self noget nemt sluppet men så vidt jeg ved taber grønsagerne ikke vitaminer eller næring ved nedfrysningen.
Ellers så bare op i panden med en gang blandede friske grønsager, alt fra peberfrugt, champignon, asparges, gulerod, porre, spirer osv.. Endda ananas måske :)
Og husk: Soja kan gøre meget!!! Ligeledes kan karry og andre krydderier.. Bare pas på med thai-curry og lignende krydderier, der kan være sukker i.
Jeg laver også tit bare kål på en pande. Hakket hvidkål i små stykker på en pande med soja, salt og peber. Man kan tage gulerødder i også.
Eller lave det med rødkål og tilsætte rødbede, rødlæg og andet og få sin egen sunde rødkål.
Eller lave rå salat af rødkål med appelsin og nødder :)
Og så er der self en af mine favoritter: flødestuvet spinat. Man kan købe frigodans færdige, der er kun 40kcal/100g på trods af fløden. Den synes jeg er rigtig, rigtig lækker.
Ellers middelhavets lækre salater med tomat, spinat, feta, oliven osv.. Mums :)
Og her til vinter bliver det jo oplagt med grønsagssupper med porre og den slags :)
Held og lykke med det grønne i hvert fald :)
#2 af Wolfgirl (slettet)
Hvad er jeres bedste grøntsagstips.. synes det er svært at nedsvælge 600g grønt om dagen.. og mangler nogle spændende (og enkle) opskrifter på grøntsagsretter - både til frokosten og aftensmaden, som tilbehør og som "hoved-event"..
Som regel spiser jeg bare en masse grøntsager skyllede, skrællede og rå, da jeg ikke er særlig god til at finde på. Men det er altså lidt kedeligt.
Lovely