Gode grøntsager

Du læser en tråd i debat > kost

Gode grøntsager
Nu har jeg haft held med at spørge herinde før... så jeg prøver lige igen..

Hvad er jeres bedste grøntsagstips.. synes det er svært at nedsvælge 600g grønt om dagen.. og mangler nogle spændende (og enkle) opskrifter på grøntsagsretter - både til frokosten og aftensmaden, som tilbehør og som "hoved-event"..

Som regel spiser jeg bare en masse grøntsager skyllede, skrællede og rå, da jeg ikke er særlig god til at finde på. Men det er altså lidt kedeligt.

Lovely
13 år25. oktober 2011 kl. 08:33
re: Gode grøntsager
Hmm husk lige at de 600g om dagen også indbefatter frugt, så du skal jo ikke nødvendigvis æde 600g grønsager, men kan nøjes med halvdelen som grønsager :)
Jeg gør tit det at jeg bare køber frostgrønt og koger/damper i en gryde, det synes jeg smager rigtig godt. Det kan være alt fra broccoliblanding, ærter, grønne bønner, majsblanding og lignende eller wokblanding i wok eller pande eller rodfrugter til ovnen.
Det er self noget nemt sluppet men så vidt jeg ved taber grønsagerne ikke vitaminer eller næring ved nedfrysningen.

Ellers så bare op i panden med en gang blandede friske grønsager, alt fra peberfrugt, champignon, asparges, gulerod, porre, spirer osv.. Endda ananas måske :)
Og husk: Soja kan gøre meget!!! Ligeledes kan karry og andre krydderier.. Bare pas på med thai-curry og lignende krydderier, der kan være sukker i.

Jeg laver også tit bare kål på en pande. Hakket hvidkål i små stykker på en pande med soja, salt og peber. Man kan tage gulerødder i også.
Eller lave det med rødkål og tilsætte rødbede, rødlæg og andet og få sin egen sunde rødkål.
Eller lave rå salat af rødkål med appelsin og nødder :)

Og så er der self en af mine favoritter: flødestuvet spinat. Man kan købe frigodans færdige, der er kun 40kcal/100g på trods af fløden. Den synes jeg er rigtig, rigtig lækker.

Ellers middelhavets lækre salater med tomat, spinat, feta, oliven osv.. Mums :)

Og her til vinter bliver det jo oplagt med grønsagssupper med porre og den slags :)

Held og lykke med det grønne i hvert fald :)
13 år25. oktober 2011 kl. 11:57
Jeg vil også gerne høre om nogen har gode tips til grønsager der er gode revne..
Pt. er det gulerødder jeg har gang i (og det kan godt anbefales - super med en lille potion til frokost og aftensmad!), men det bliver ikke særligt varieret i længden..
13 år25. oktober 2011 kl. 12:57
Du kan rive squash eller hvidkål sammen med gulerødderne og blande med lidt fromage frais, det giver en god slags fedtfattig cole slaw :)
13 år25. oktober 2011 kl. 16:26
Jeg kan anbefale årstidernes website. Der er massr of top-klasse opskrifter. Også kbhff. (københacns fødevarefællesskab) under opskrifter. De er også ved at komme med.
Min bedste erfaring er at bruge et mandolin-jern. Altså et råkostjern, hvor man kan skære millimeter tyndt. Det gør alt lækkert.
Prøv for eksempel: At skive en hel, rå fennikel. Drys lidt salt, citron eller appelsinsaft på og lidt god jomfru olivnolie på (evt,) spis med det samme, eller lad det trække lidt.
Eller: Del øko gulerødder i små stave, kog dem i lidt letsaltet vand ved høj varme med lidt citronsaft og et par dråber honning.indtil væsken er næsten kogt ind, så den glacerer gulerødderne. Vend til sidst en pæn
Eller prøv noget helt andet, der er på mode i min omgangskreds. MASSER alt muligt kål. For eksempel.
Riv eller finsnit rødkål eller hvidkål i en stor skål.Hæld en tsk. salt i. Og masser så, eller ælt i 2 minutter. Ligesom du ville gøre med et par muskler eller en gærdej. Dine hænder skal selvfælgelig være nyvaskede. Så sker der 2 ting. Kålen falder noget sammen og bliver mere gennemsigtig. OG der løber væske fra. De mere bitre smage. Det hælder du væk. Så knuger du kålen hårdt. Endelig skyller du den i koldt vand og knuger igen. Nu er kålen klar til at blive spist. Som den er, eller med en god marinade. For eksempel en med raps eller oliven olie,sennep,æbleeddike, 1 tsk kommen og 1 tsk dild og lidt god salt. Eller bland også æbletern, (rød)løgs skiver og lidt grofthakkede ristede valnødde i. Evt. persille til sidst.
Det er dejligt. Den her opskrift er meget god med rødkål. Med rosenkål kan man kvarte dem og gøre det samme og evt. lave en fin dressing af kraftigt indkogt æbljuice og lidt salt og peber .
Marinaden kan også tilsmages med appelsinsaft til næsten al kål. Eller du kan vende den med kogte æbler vendt i grov sennep.
Håber du tør kaste dig ud i det. Tænk på det grønne som måltidets ubestridte dronning - og kødet som krydderi. Det er sundere, sjovere og smager dejligt.
13 år25. oktober 2011 kl. 18:40

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });