Spis maven flad.

Du læser en tråd i debat > kost

Spis maven flad.
Hej, I har sikkert hørt om bogen og jeg har endelig lånt den.
I bogen anbefaler det en minimum indtag af kulhydrater.
ca. 75-99g.
Jeg har så i dag og i går været nede på 25-40g. kulhydrater.
Men jeg fik det RIGTIG dårligt i skolen - hovedpine, irritation i halsen, og sådan bare have ondt i kroppen.
- Så jeg vil lige spørge jer.
- Hvor sundt/godt er det, at indtage så lidt kulhydrater?
- Jer, der har kørt efter bogen, hjælper det at skære så meget ned på det?
For laaaaaangt tid siden, sad min vægt fast, så jeg spise ikke havregryn eller fuldkornspasta i en uge, og så gik den ned med et kilo - men jeg holdte så ikke øje med, hvor mange gram kulhydrater jeg spiste - fordi jeg spiste både frugt og 4 stk. rugbrød i den uge.
- Jeg er færdig med at tabe mig, men jeg vil lige gerne se, om min mave bliver pænere af at køre efter bogen, så jeg vil lige spørge jer, hvor mange g. kulhydrater indtager I på en normal dag?
13 år3. september 2011 kl. 17:49
re: Spis maven flad.
TAG PÅ!
Du er lige så høj som mig og vejer 10 kg mindre.. Så tag lige at tag lidt på først, så kan du koncentrere dig om maven bagefter!
Din hjerne skal desuden bruge kulhydrater for at fungere, så det er dumt at fjerne dem fra kosten.
Træn maven i stedet.
13 år3. september 2011 kl. 21:37
Så længe du holder dig til fuldkorn og den slags, så er det i hvert fald ikke kulhydraternes skyld at maven ikke er flad, tvært imod. Kulhydrater er længe blevet sat i et dårligt lys, men det er meget usundt og skadeligt at skære for meget ned på kulhydrater, især hvis man dyrker motion. 75-99g er for lidt.

Hvis du spiser sundt og træner så skal maven nok blive flad før eller senere og så tynd som du ifølge dit bmi er, så er det sikkert indbildning at du overhovedet har noget maveproblem.

Jeg er dybt enig med Ablanu. Jeg ved godt at bmi kun er en rettesnor og folk er forskelligt bygget, men medmindre du har tændstikknogler og absolut ingen muskelmasse, så er du altså alt, alt for tynd!
Self er du heller ikke så gammel. Men stadig.
Mit råd: Det er fint at du er bevidst om hvad du spiser men lad være med at tænke alt for meget over din kost.. Spis sundt og varieret. Du er for ung og for tynd til at ofre så meget energi på den slags som jeg har på fornemmelsen at du gør.. :-)
13 år3. september 2011 kl. 21:56
Hvor mange g. spiser I?
Altså jeg er da ok tilfreds med maven, og jeg træner den osv.
Men det er ligesom, at når jeg har været på sådan en højprotein, lav-kulhydrat i ca. en uge, så ser den pænere ud, om det er indbildning ved jeg ikke.

- Hvis jeg tager på, så hjælper det jo ikke ligefrem på mavefedtet... :/
13 år3. september 2011 kl. 22:28
Du behøver jo ikke at tage mavefedt på.. Hvis man tager på på en sund måde og sørger for at det meste er muskler, så fordeles fedtet anderledes end hvis man tager på af slik og junk, og derfor undgår man at det sætter sig om taljen.. Tag det fra en som har taget 20kg på i løbet af et år... men min mave er ligeså flad som før :D

Hmm jeg har aldrig gået op i hvor mangge kulhydrater jeg spiser, plejer kun at holde øje med at proteinindtaget er højt nok og så ellers holde mig til fuldkorn og grove ting når det gælder kulhydrat. Har kigget på mine seneste dages indtag af kulhydrat, igår fik jeg 156g og i forgårs 192g. Det er i underkanten eftersom jeg ikke spiser ret meget i hverdagen..
De normale anbefalinger ligger på at kvinder skal indtage 250-300g dagligt. Mænd 350-400.
Men det afhænger også af ens aktivitetsniveau. Jo mere træning desto mere kulhydrat har man brug for. Det er livsnødvendigt, især når man træner.

En måde at finde ud af hvor meget man bør indtage er også ud fra energifordelingen i kosten. Man skal jo ifølge anbefalingerne have 55-60% kulhydrat. Så kan man jo selv regne sig frem til hvor meget det bliver i gram udfra hvor mange kcal man bestræber sig på at indtage dagligt. Så evt. find dit ligevægtsindtag(da du jo siger du vil holde vægten) og find ud af hvor meget 55-60% af det giver og se hvor mange kulhydrater du skal spise for at de giver det antal kcal.. Det tænker jeg muligvis kunne være en måde at gøre det på så det bliver mest muligt tilpasset ens behov.
13 år3. september 2011 kl. 22:49
Så det er en dårlig idé at følge bogens "råd"?
13 år3. september 2011 kl. 23:11
Det synes jeg, ja... Der er self eksperter der er uenige på alle fronter, så det er til tider umuligt at sige præcist hvem af dem, der har ret og jeg er desværre ikke selv i stand til at kalde mig ekspert(endnu), men jeg synes efterhånden at have læst flere steder at man bør undgå de diæter, der udelukker eller skærer kraftigt ned på kulhydrater, da de kan have katastrofale konsekvenser især hvis de følges i mere end ganske kort tid. Det samme gælder diæter, der fraråder protein eller fedt.

Efter at have undersøgt området og kæmpet mig igennem samtlige kost/trænings/sundhedsbøger på det lokale bibiliotek er jeg nået til resultatet at en alsidig kost hvor man ikke udelukker bestemte energikilder, men spiser alt med måde og følger de 8 kostråd er vejen frem.

Èn ting jeg bed mærke i undervejs er dog det med spisen efter sin stofskiftetype, som nævnte at en del af befolkningen har sværere ved at forbrænde kulhydrater og derfor tager lettere på af dem og derfor bør have et højere indtag af protein og fedt end andre. Dét lyder realistisk da det forklarer hvorfor så mange reagerer forskelligt på indtagelsen af kulhydrater. Men stadig skal man have kulhydrater, det skal alle men man kan komme langt med at tage hensyn til sin krops stofskiftetype og derudover følge de 8 kostråd.
Man vil på sigt skade sig selv og sin træningspræstationsevne hvis man ikke får oplagret kulhydrat nok..

Jeg vil anbefale dig bøgerne: 'Rigtig kost til motionister og sportsfolk' af Pernille Lund og 'Sandheden om sundhed' af Bente Klarlund. De to skulle have styr på tingene og jeg synes at det er to virkelig gode bøger, der har hjulpet mig meget med at sammensætte min kost efter mange år med spiseforstyrrelser. Synes at de indeholder alt hvad man bør vide og de er nede på jorden uden alt sådan noget slanke-mirakel-guru-dims :-)
13 år3. september 2011 kl. 23:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });