Kikærter på dåse vs tørvægt

Du læser en tråd i debat > kost

Kikærter på dåse vs tørvægt
Hej

Mit spørgsmål er følgende:
Jeg har set at kikærter på dåse i supermarkedet kun indeholder ca 76kcal/100g.
Samtidig indeholder tørrede kikærter jo omkring 400kcal/100g.
Vægtforskellen på de ukogte og kogte ærter er da ikke SÅ stor?

Kan det have noget at gøre med væden i dåsen? For den vejer 400g men der er reelt kun 230g kikærter i. Så kan kalorieindholdet på dåsen være med vandet indregnet?

Please hjælp for er mega forvirret....
13 år1. august 2011 kl. 13:50
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år1. august 2011 kl. 17:52
re: Kikærter på dåse vs tørvægt
Nej der er netop ikke kalorier i vand så hvis vandet er medregnet i kalorieindholdet så vil der automatisk være færre kalorier pr 100g.

Der står både hele dåsens vægt: 400g og drænet vægt: 230g

Men er kalorieindholdet regnet for 100g af drænet vægt eller 100g af hele dåsens indhold inkl vand.

Jeg er klar over at kikærter vejer mere kogte end rå ligesom med pasta. Men 100g rå giver 400kcal og 100g fra dåsen 77. Skulle deres vægt virkelig blive noget nær femdoblet?

13 år1. august 2011 kl. 22:24
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år1. august 2011 kl. 22:30
Kikærter på dåse er meget mere "vandede" (og derfor også meget større) end dem, som du koger selv - selvfølgligt afhængigt at, om du koger de tørrede udblødte kikærter ca. 1 time (min favorit) eller op til 2 timer, som jeg har set i nogle opskrifter.

Nogle kan godt lidt at koge kikærterne helt smattede, hvis de skal bruges til humus, men jeg synes godt, at de må have en lille smule bid i de fleste retter.

Jeg køber aldrig kikærter på dåse - synes de smager rigtig grimt (og som sagt er smattede) - mens dem, som du koger selv, smager dejligt søde og lidt nøddeagtige.
13 år2. august 2011 kl. 17:49
Jeg har købt kikærter på dåse for at ville prøve dem da jeg synes det virker meget omstændigt at skulle lave dem selv - 2 timers kogning!! Men hvis det er nok at koge dem 1 time så er de jo pludselig noget mindre tidskrævende! Så nu tror jeg da at jeg vil tá hul på posen med kikærter som i noget tid har "hygget sig" i skabet, og mens de bliver klargjort kan jeg jo smage kikærterne fra dåse :) Det bliver så min debut på kikærte-smagning i mange år!
Men det at den ene vertion har en nøddeagtig smag gør at jeg nok allerede nu har den som favorit, særligt hvis den er spiseklar efter en times kogning :) Tak for tippet!
13 år3. august 2011 kl. 12:53
Bare husk at kikærterne skal udblødes inden kogning. Koger du uden at udbløde skal de også have næsten to timer.
Kikærter der blot er udblødte i et døgn er rigtig lækre fx i salat, de smager meget nøddeagtig, og også lidt henad friske grønne ærter.
13 år4. august 2011 kl. 09:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });