Grove grøntsager

Du læser en tråd i debat > kost

Grove grøntsager
Hej, jeg er med på vognen igen :)
Har lige et spørgsmål. Jeg er ved at skrive DHO(dansk historie opgave) så jeg har ikke så meget tid til at søge og finde viden på nettet, og jeg ved, at i har super godt syr på det ;)
Ville bare høre hvilke grøntsager der er de grove, som jo er min gode ven i forhold til vægttab, og hvilke jeg skal holde mig fra? (:

På forhånd tak for svarene, i super madkloge medtabere :-)
13 år4. juni 2011 kl. 22:22
re: Grove grøntsager
Nu er det jo ikke sådan, at man skal holde sig fra fine grøntsager. Men man bør holde frugt til et til tre stykker pr dag.
Grove grøntsager er dem med højt fiberindhold, bl.a. kål, gulerødder, rabarber, løg o lign.
Men du kan jo også sagtens gnaske løs i de fine grøntsager, det tager man ingen skade af :o)
13 år5. juni 2011 kl. 18:13
Du kan evt gå ind på FDB og se den nye kostpyramide der kan man se de rigtig gode grove grøntsager.
13 år6. juni 2011 kl. 17:24
under 1 g fiber pr. 100 g
agurk
kinakål
iceberg salat
squash
bønne spire

1-2 g fiber pr 100 g
kartofler
asparges
grøn salat
bladselleri
peberfrugt
spinat
tomat
champignon

2-3 g fiber pr 100 g
majs
gulerod
blomkål
hvidkål
rødkål
hvidløg
aubergine
rødbede
løg
rødløg

3-4 g fiber pr 100 g
grønne bønner
broccoli

mere 4 g fiber pr 100 g
ærter
rosenkål
porre
selleri
persillerod
linser
pastinak

mere end 10 g fiber pr 100 g
brune bønner
hvide bønne
soya
kikærter

Grøntsager med over 2 g fibre er grove grøntsager.
13 år7. juni 2011 kl. 14:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });