laktose og gluten intolerance

Du læser en tråd i debat > kost

laktose og gluten intolerance
Hej.

Er der nogen af jer som har laktose eller gluten intolerance ?

Hvis så:

- hvordan fik i det konstateret, og hvad var jeres symptomer ?
- har i nogle gode råd til hvilke subtitutioner man kan lave, til yoghurt, mælk, ost og brød ?
- hvad spiser i typisk til morgenmad ?

Hilsen Maria.
13 år3. juni 2011 kl. 16:47
re: laktose og gluten intolerance
Laktoseintolerance kan ihvertfald tjekkes med blodprøver. Dog ved jeg ikke med gluten?
Blev selv tjekket for cøliaki vha. kikkertundersøgelse.. (Puha, har stadig traumer.)

Hvad angår man, så har jeg klart anbefale Allergikogebogen af Alice Sherwood. Den har ihvertfald hjulpet mig med et liv uden mælkeprodukter. Det er en allergikogebog med retter uden æg, mælk, gluten og nødder.

Har fået konstateret laktoseintolerace men reagere også på laktosefrie mælkeprodukter.
-Mit startede som alm. ondt i maven, oppustet, væske i kroppen. Begyndte så at kaste op, hvis jeg fik mælkeprodukter. Dog hjalp det til at starte med, at drikke laktosefri mælk, men efterhånden fik jeg de samme symptomer som før. Droppede da større mængder mælkeprodukter i førevarer, vallepulver osv. Hjælp igen til at starte med, men symptomerne begyndte igen. droppede så alt hvad der hed mælkebiprodukter i fødevarer, og nu har jeg det okay. Eller det vil sige, som tiden går, så forværres symptomerne, hvis jeg indtager mælkebestanddele i mindre og mindre mængder. Fra at få ondt i maven, får jeg nu feber og kinderne hæver.

Et godt råd er derfor, vær opmærksom på:
- Hvad er der i fødevarende. Tjek indholdsfortegnelsen, spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt på cafeer osv. OBS, tun på dåse kan f.eks. indeholde valleprotein.
- Vær kritisk, for ja.. Nogen kan altså ikke forstå at ost er et mælkeprodukt, og derfor får du serveret pesto. (bare et eksempel ud af mange)
- Hvis du spiser ud, og f.eks. der er salatbar, vær opmærksom. Mange gange kan der godt snige sig oste'ske ned til tomaterne f.eks., og derfor kan der være små dele på maden, eller nogen har spildt lidt dressing. For mit vedkommende vil det være lige med feber og hævede kinder. Lærte det på den hårde måde.
- Medicin indeholder ofte laktose som fyldestof. Min erfaring er dog, at man blot får lidt ondt i maven de første uger, når man påbegynder behandling og/eller dosisen bliver opjusteret. Derefter forsvinder det, da det virker som om, at kroppen vender sig til det.

Vær kreativ, mange retter kan f.eks. snilt laves uden mælkeprodukter. Soyaprodukter, som sojafløde, soyayoghurt, fri magarine er uden mælkebestanddele, og helt fantastisk til at bage med. alm. flydende becel kan også bruges. Kokosmælk kan puttes i pandekager spædet op med noget vand, og ja. Vær kreativ. Der findes også mælkefrie oste, men dem har jeg ingen erfaring med.
Ellers få inspiration fra vegeaner opskrifter, de er jo altid mælkefrie.
13 år3. juni 2011 kl. 17:36
Ang. Glutenintolerence:
Jeg har selv lige fået taget en blodprøve, der kan vise om man er overfølsom for gluten. Prøven hedder Transglutaminase Antistof.
Der er dog det minus ved prøven at lever man glutenfattigt kan den være falsk negativ. Den situation står jeg i lige nu. Men glutenallergi kan også påvises på andre måder, hvilke er jeg dog ikke helt sikker på.
13 år4. juni 2011 kl. 10:15
Min datter er blevet testet for cøliaki (glutenallergi) og fik i første omgang taget en blodprøve som så viste at det var det muligvis og herefter fik hun en tarm-biopsi, som (heldigvis) viste at det havde hun ikke. Vi fik forklaret at sådan gør man altid......altså blodprøven først og så tarm-biopsien for at være helt sikker. Tarm-biopsien er åbenbart det eneste der kan vise det 100 %, men da det er omfattende tager man en blodprøve først for at se om det kan betale sig at lave biopsien :-) Grunden til at hun fik det testet var fordi hun er en smule undervægtig og har svært ved at tage på, men hun har ingen af de typiske tegn på cøliaki ellers.

Mht opskrifter så findes der masser af gode allergi-kogebøger på biblioteket. Jeg er selv meget glad for de kernesunde bøger og Umahros bøger. Her er der rigtig mange gode opskrifter uden mælk og gluten, og de mystiske ting de putter i nogle af opskrifterne kan sagtens udelades eller erstattes med en lignende almindelig vare :-)
13 år4. juni 2011 kl. 20:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });