Bagte grøntsager uden olie - færre kalorier i aftensmaden

Du læser en tråd i debat > kost

Bagte grøntsager uden olie - færre kalorier i aftensmaden
Her en idé til, hvordan du kan få mange flere grøntsager og meget mindre fedt, stivelse osv. ind i aftensmaden:

I et ovnfast fad lægges f.eks. store stykker peberfrugt (jeg bruger 2 stk.), rødløg i både, halve cherrytomater (eller andre grøntsager, som du godt kan lide bagt).

Drys friskkværnet peber og f.eks. et hakket fed hvidløg og tørrede/friske krydderurter (Rosmarin er min favorit pt.).

Jeg undlader helt salt - men det er jo en smagssag ;0)

Bag ved 200 grader i ca. 30 minutter.

Tilsæt ingen olie eller eddike mv. før eller efter - de bagte grøntsager smager skønt uden (og jeg har ingen problemer med at undlade at smøre det ovnfaste fad først).

Når du skal servere aftensmaden, så lægges grøntsagerne først i en bunke midt på tallerkenen ((ja, det er en portion til én person - idéen er at fylde godt på på tallerknen og i maven!) - ovenpå/ved siden af lægges en begrænset mængde af din sædvanlige aftensmad og gerne f.eks. en fedtfattig tomatsauce eller lignende.

På den måde kan du få en dejlig stor portion aftensmad med et begrænset indhold af kalorier - og så smager det ovenikøbet skønt ;0)
13 år1. juni 2011 kl. 17:25
re: Bagte grøntsager uden olie - færre kalorier i aftensmaden
Det lyder super lækkert!
13 år1. juni 2011 kl. 20:41
Det lyder rigtig lækkert, tak fordi du deler dine opskrifter med os andre :O))

Jeg har lige bagt en Rabarberkage i eftermiddag, som er helt uden sukker og med et minimum af fedt - glæder mig til, at smage den i aften - hvis den er rigtig god og lækker, skal jeg nok smide opskriften herind også :O))
13 år1. juni 2011 kl. 21:02
Tak for de søde svar :0)

Ja, jeg er selv så begejstret for de bagte grøntsager pt., så jeg syntes at ideen måtte deles.

Lyder også lækkert med rabarber kagen, du må endelig lægge en opskrift, hvis den er god.
13 år1. juni 2011 kl. 21:33
Uha, den der rabarber opskrift glæder jeg mig til :o)
13 år1. juni 2011 kl. 22:34
Er den også uden en masse mel der jo indeholder mange kalorier?
13 år2. juni 2011 kl. 13:55
Jubiii den blev rigtig lækker, men tror at den er bedst lun - så her får i opskriften, som jeg selv har sammensat :O))

Jeg har brugt et ovalt ildfast fad - længde 35 cm, brede 23 cm, dybde 4 cm - bare så i har lidt at gå efter.

Rabarberkage

Kagen
70 g Rapsolie
130 g Fromage frais
4 tsk. sød
3 æg
150 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
500 g rabarber
3 strøgne spsk. Multisød +1 spsk. kartoffelmel (til at vende Rabarberne i)

Vanillecreme:
½ l Fromage Frais
1 tsk vannilieessens
1 tsk. sød
1/2 tsk. Mandelessens

Fremgangsmåde:
1. Æggene piskes godt sammen
2. Olie, Fromage Frais og sød piskes i dejen
3. Hvedemel og bagepulver blandes og piskes i dejen
4. Dejen hældes i en smurt springform eller en stor tærteform
5. Rabarberne vaskes godt og skæres i skiver på ca. 1 cm
6. Multisød og kartoffelmel blandes og rabarberne vendes heri
7. Rabarberne fordeles over dejen
8. Kagen bages ved 175 grader ca. 1 time nederst i ovnen

1 stykke kage på 100 g = 161 Kcal. -- med 50 g Creme over = 186 Kcal.

Velbekomme

13 år3. juni 2011 kl. 08:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });