kalorier!

Du læser en tråd i debat > kost

kalorier!
Hej, er der nogen der kkan oplyse om hvor mange kalorier man SKAL have for at tabe vægt, og kalorier som man ikke må komme under, jeg har læst at 1600-1800 kal. er godt at starte på. Jeg var ved lægen, samtale med sygeplejesken, halloo, hun vidste slet ikke noget om kalorier og forbrænding, flot!! havde egentlig regnet med en slags madplan, men nejjj da..

Så lidt hjælp herinde fra ville sandelig hjælpe,

jeg er 47.år 172.cm, vejer 101... kg, SKAL bare ned under 8o. kende i det!! rigtiggod påske til alle...
13 år21. april 2011 kl. 10:34
re: kalorier!
Jeg har selv slosset med vægten . Er 61 år, 174 cm. høj og vejede efter jul 91 kg, hvilket gav et BMI på over 30. Så skulle der ske noget.

Jeg fandt madital på internettet, og begyndte at veje ALT, hvad jeg spiste og drak og satte mit aktivitetsniveau til stillesiddende med en faktor 1,3. Jeg holdt så mit daglige kalorieforbrug på mellem 1000 - 1200 kcal. Tabte 5 kg. i løbet af februar måned og har indtil d.d. tabt yderligere 5 kg. mit mål er nu at nå en vægt på 78 kg. inden 1/6-2011.
Jeg vejer stadig al min mad, og er vi i byen og ude at spise en god middag, ja, så ryger der straks et par kilo på, så lad endelig være med det.
13 år21. april 2011 kl. 13:07
Jeg glemte lige et godt råd til at spare kalorier. Ingen sukker i kaffe og te. Ingen smør eller andet fedtstof på brødet. Ingen sodavand og juice - kun vand i rigelige mængder fra vandhanen.
13 år21. april 2011 kl. 13:20
Du skal MINDST have 1200 kcal om dagen (-:
13 år21. april 2011 kl. 14:54
Du skal ikke have så mange kalorier 1200-1400 ellers sker der ikke så meget.

13 år21. april 2011 kl. 16:32
Du skal mindst have 1200 kcal. Ellers risikerer du at din forbrænding går i stå, fordi kroppen tror du sulter.
Og så kan du faktisk gå hen og tage på i stedet for.

Men du skal heller ikke over ca. 1400 eller går det bare alt for langsomt.

Det er hvad min diatist har sagt til mig
13 år21. april 2011 kl. 21:35
Syntes lidt det er noget fis det med stofskiftet. Har selv haft en spiseforstyrrelse og levet for 500-700 kcal i over 6 mdr. Derefter satte jeg det ned til omkring 300. Tabte mig stadig, trods en vægt på under 40 kg.
Problemet er, at man får ustyrlige crawings på en VLCD (Very Low Calorie Diet) og derfor falder i før eller siden.
Man skal spise under sit stofskifte for at tabe sig. Så det gælder om at finde ud af, hvor det ligger. Mit ligger fx kun på 1600 dagligt pga min lave højde. Normalt ligger det på 2000 kcal for de fleste kvinder og 2500 for de fleste mænd. Der skal 7000 kcal til at forbrænde 1 kg fedt. Så derfor vil man i gennemsnit tabe 1 kg ugentligt på 1000 kcal og 0,5 kg ugentligt på 1500 kcal. Men det varierer jo, så det gælder om at finde ud af, hvor meget ens krop bruger per dag.
13 år22. april 2011 kl. 11:16
Så vidt, som jeg har forstået det, og ret mig gerne, så er det basale stofskifte et udtryk for, den energi, som din krop SKAL have, for at holde sig igang, altså til kroppens mest basale ting. Hjertet slår, blodet iltes, cellerne genopbygges osv osv. For at disse ting skal kunne fungere optilmalt er der behov for en hvis mængde energi, og dette er det basale stofskifte et udtryk for.

Derfor må man ikke komme under dette. For at opnå et sundt vægttab, skal man ligge ca. 500 kcal under sit samlede energiforbrug og ikke basale stofskifte?
13 år24. april 2011 kl. 22:26
Det er sandt ErikaMaria, det skal helst ikke ligge under basalstofskiftet.

Er til dels enig med AntiHero i at man stadig kan tabe sig med meget få kalorier, jeg har også selv haft anoreksi og tabt mig til et meget lavt bmi på en 500-kalorier-om-dagen-diæt + løbeture hver dag. Men i længden holder det ikke, den lave vægt vil man ikke kunne holde på sigt, kroppen vil finde en vej tilbage til sin naturlige vægt som sjældent er undervægt. Sker dette ikke, bliver man enten syg eller dør...

Men selvom man stadig kan tabe sig med meget få kalorier (det er jo klart, man ER jo i underskud og stofskiftet stopper jo ikke helt så det er jo teknisk umuligt at tage på hvis man spiser tilstrækkeligt lidt. Der er jo bare ikke noget at tage på af), men på sigt VIL stofskiftet falde. Stofskiftet har i øvrigt meget lidt at gøre med ens højde. Det er ens vægt, køn og alder der bestemmer stofskiftet, højden har ikke meget at sige så vidt jeg har forstået...

Men jeg taber mig også hurtigere når jeg spiser omkring 1000-1200kcal i stedet for 600-800kcal.. Men tror personligt at det har noget med fordøjelsen at gøre.. Der kommer bedre gang i systemet hvis man spiser lidt mere.. Men det er bare min teori
13 år26. april 2011 kl. 23:45
Men jeg taber mig også hurtigere når jeg spiser omkring 1000-1200kcal i stedet for 600-800kcal.. Men tror personligt at det har noget med fordøjelsen at gøre.. Der kommer bedre gang i systemet hvis man spiser lidt mere.. Men det er bare min teori

ja både det, men kan det ikke også være fordi, når man får den smule mere mad, har man også en del mere energi at gøre med.
når energien er i top, har man også nemmere ved at yde mere.= forbrændingen er nemmere at holde igang, ved alm fysisk aktivitet.
dette er ihvertfald min erfaring.
13 år29. april 2011 kl. 09:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });