De grove grøntsager :-)

Du læser en tråd i debat > kost

De grove grøntsager :-)
Hej :-)

Jeg synes jeg har problemer med at få nok grøntsager i løbet af en dag (mit frugt og grønt består faktisk primært af frugt).

Har I nogle lækre opskrifter til hhv. aftensmad og madpakke med grøntsager?

Og evt. nogle gode ideer til snacks til formiddag og eftermiddag af de grove grøntsager?

Jeg spiser i forvejen masser af revne gulerødder blandet med alt fra ananas, rosiner osv. til hvidkål. Og bruger gulderods- agurke- og aspargesstave til snacks, men jeg synes, at det bliver lidt ensformigt i længden, så jeg vil gerne høre, om I andre har nogle lækre salater og snacks med de grove grøntsager :-)
13 år7. april 2011 kl. 20:30
re: De grove grøntsager :-)
Hej!

Jeg synes cherrytomater, peberfrugtstænger og blegselleri er gode varianter, evt med en god, mager dip, lidt peanutbutter, guacamole el.lign. at peppe den lidt op med som snacks mellem måltiderne.

Til madpakken kan du fx lave en salat med pandestegte, groft skårne courgetter, auberginer, peberfrugter, svampe, løg og noget koldt kød, en rest af en art, fx kylling eller laks. Lidt oliven, snittede krydderurter eller høvlet parmasan kan give smag og variation.

Om aftenen er jeg også tilhænger af stegt grønt - i øjeblikket laver jeg tit porre/selleri i forskellige variationer, inspireret af en pastaret jeg så i Alt for Damerne. Desuden er en blendet suppe altid et hit - det kan være blomkåls-, gulerods-, græskar-, tomat-, blandet rodfrugtsuppe...

Jeg håber, det har givet dig et par idéer :-)
13 år7. april 2011 kl. 22:04
Her i huset, består vores aftensmad rigtig tit af Kyllingbryst og grillede rodfrugter fra Findus - læg det hele i en stegepose - kryd det med det du kan lide og giv så det hele ca. 45 min i ovnen ved 200 grader - jeg spiser typisk 100 g kylling og 400 g rodfrugter -

Til frokost spiser jeg tit grønsager (blomkålsblanding ell. lign.) stegt på panden blandet med røræg af et æg - på den måde får jeg næsten altid, mine 600 g frugt og grønt og somme tider mere :O))

13 år8. april 2011 kl. 07:27
Dejligt med noget inspiration her, da jeg også selv er gået lidt kold i mine kålsalater. Hvis du er træt af revet gulerod, men mangler en ny nem salat kan jeg også anbefale fintrevet rødbede med appelsinstykker i. Eller grape eller lign. Jeg har ikke selv prøvet endnu, men jeg går ud fra at det også kan blandes med alt muligt andet ligesom gulerod. Eller blandes med gulerod.
13 år8. april 2011 kl. 09:15
Super tak for alle de gode ideer :-)

Der er helt sikkert noget, der skal afprøves ;-)
13 år8. april 2011 kl. 09:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });