Hvordan gør I?

Du læser en tråd i debat > kost

Hvordan gør I?
Hej

Den vægt, I taster ind i madital.dk, er det vægten af maden, EFTER den er tilberedt eller før?

Hos Vægtkonsulenterne fik vi at vide at det altid - på nær når det er havregryn - skal gå ud fra vægten af den tilberedte mad. Men det var jo deres program.

Hvad mener I?

På forhånd tak

Kirius
18 år26. oktober 2006 kl. 17:52
re: Hvordan gør I?
Personligt taster jeg vægten ind inden jeg tilbereder maden, da det meste at kødet i listerne er i rå tilstand.
men kan da godt se at vægten ikke er den samme, da pasta jo vejer betydligt mere efter det er tilberedt. men det er jo ikke nemt at vide hvor meget af vægten er vand???

Zenta
18 år26. oktober 2006 kl. 18:41
Det er den rå vægt, der skal tastes ind. Dog med undtagelse af de varer, hvor der står f.eks. "kogt" ud for som spaghetti, hvor der både er en rå og en kogt valgmulighed. Personligt vejer jeg altid den rå vare og taster den ind.

Mvh Lone
18 år26. oktober 2006 kl. 20:14
Hej Kirius,

Langt de fleste af varerne i listen findes kun som rå, så det er nødvendigt at bruge det som udgangspunkt.

Det passer normalt også meget godt, men der er to komponenter, der ”blander sig” i regnskabet ved tilberedning: vand og fedtstof.

Pasta, ris, linser, gryn o lign opsuger en hel del vand ved kogning, så der skal tillægges 1-1,5 gange vægten i vand.

Sammenkogte retter, supper o lign taber en del vand ved tilberedning, 10-20%. Jeg har opdaget, at man kan indtaste negative tal i opskrifterne, så på den måde kan man få regnskabet til at passe. Det er egentlig mest et problem hvis man laver en stor portion, som efterfølgende vejes af i flere omgange. Hvis man spiser det hele, gør det ikke så meget med lidt kludder i vandregnskabet.

Fedtstof opsuges fra pande eller friture i fx panering. Jeg ved ikke hvor meget, da jeg meget sjældent bruger panerede varer, men jeg har hørt, det er del, og det kan nemt blive til mange overflødige kalorier. Da fedtstofferne vægter tungt i regnskabet, er det vigtigt at få det med.

Fedtstof, der smeltes af noget, fx bacon, kyllingelår eller bare en tørstegt hakkebøf er sværere at taste ind. Jeg har valgt skønsmæssigt at indtaste den samme slags kød i en magrere version.

Hilsen
Elsebeth
18 år27. oktober 2006 kl. 16:41

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });