rugbrød

Du læser en tråd i debat > kost

rugbrød
hej, jeg plejer at spise rugbrød, der har med 180 kcal og 1,5 g fedt i... har nu fundet noget med lidt flere kcal (200) men en del mere fedt (4 g) primært pga det indeholder nødder. Synes ikke det sidste mætter mindre, sådan som man siger fedt gør... men er det andre grunde til at spise det fedtfattige?
18 år24. oktober 2006 kl. 15:35
re: rugbrød
Der er vist noget med, at kernerigt rugbrød ikke skulle være et problem kostmæssigt. Selvom kernene indeholder en del fedt, bliver de ikke fordøjet særlig godt - dvs man optager ikke kalorierne fra feks hørfrø i rugbrød.

Hilsen Asta Elise
18 år25. oktober 2006 kl. 09:24
Hej.
Angående rugbrød mener jeg at , det er ok, hvis bare der er under 5 gram fedt pr. 100 gram. Det var ihvertfald hvad jeg fik at vide af en diætist i Hjerteforeningen. Du kan også tjekke fiberindholdet, der skal helst være mindst 8 gram pr. 100 gram. Min erfaring er, at det der mætter mest er det med det højeste fiberindhold. Så i dit tilfælde ville jeg tjekke fiberindholdet og så ellers vælge det du synes smager bedst.
Held og lykke med det.
Tina.
18 år25. oktober 2006 kl. 09:31
Du kan godt spise det rugbrød hvor der er 4 g fedt i for som Tina skriver skal brød max have 5 g fedt og min 8 g fiber.

De ekstra kalorier i rugbrødet kommer fra fedtet, men når du skriver det er fra nødder, er det det umættede fedt som vi skal have, så hvis du ikke får for meget af det kan du spise det rugbrød du bedst kan lide.
18 år25. oktober 2006 kl. 10:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });