Hej Chardotte. Og først og fremmest godt klaret, at du er gået igang med livstilsændringen! Fortsæt med det :)
Hvad angår grøntsager, så kan det kun for alt i verden anbefales. De er langt henad vejen gratis at spise rent kaloriemæssigt og de mætter sådan set ret godt - men, nej, de er ikke livsnødvendige, så du skal ikke være bekymret over, hvis du må undvære dem i din weekend.
Jeg er selv gået fra 130 til nu 96 kg. (og fortsat på vej ned), og jeg tror efter hvad jeg har snakket med andre om, at det er meget kutume for folk der seriøst vil tabe sig, at de har 2-3-4 nogenlunde faste retter som de vælger mellem ved de store måltider (og som man ved holder standarden), Ideelt set vil man sige, at der skal være en 5-6 små måltider, hvilket skulle kunne give lidt ekstra hvad angår forbrænding, men som gammel overspiser så er jeg i stedet gået på tre faste måltider - morgen, middag, aften.
Jeg tror nu ikke, at det er en kunst i sig selv at lægge en god kostplan, hvis bare man handler ud fra nogle få enkle principper.
1. Når dagen er omme skal jeg være i kalorieunderskud
2. Jeg må ikke føle sult
3. Godt med proteiner (hvis du motionerer er det vigtigt)
Med dette opfyldt kan det ikke gå rent galt. Man tror det måske ikke, men efter et par uger med struktur og kalorietælning, så sidder det faktisk nogenlunde på rygraden. Og man skal ikke anskue noget som værende forbudt - man skal blot erkende, at det har en pris målt i kalorier.
Endvidere en grundlæggende advarsel. Jeg har selv erfaret mange, der hvis de går for meget op i det teoretiske omkring madplaner og planlægningen, har en tendens til at forsømme det praktiske og gavnlige makroelement. Eller sagt på en anden måde - en professionel madplan er for perfekt og derfor også utrolig svært at overholde i længden for os, der har elsket usund mad. En perfekt madplan er i og for sig den direkte vej til det ideelle liv rent sundhedsmæssigt - problemet er bare ofte, at vi overvægtige netop ikke er perfekte og derfor bider over mere end vi kan tygge og så daler motivationen hurtigt og lysten til de søde sager kommer igen.
Så mit råd er, at du gennemanalyser nogenlunde sunde retter som du godt kan lide og ser hvilken pris de har i kalorier. Held og lykke :)
#2 af McKusk (slettet)
Jeg har været overvægtig hele mit liv - og tog i fredags beslutningen om, at nu skulle det være slut.
Denne gang er der masser af motivation og de første dage har jeg bare nydt og kunne uden problemer lade slik og kager være til familie-tamtam i weekenden ;-)
Men mit problem er hovedsagligt kosten - og at jeg hele mit liv for været vant til usund mad, for store portioner og alt for meget af de søde sager. Så jeg er nok lidt i tvivl om, hvordan en god madplan ser ud?
Selvfølgelig ved jeg det generelle om masser af grønt, godt med proteiner og skære ned på brød, pasta, kartofler, ris osv. og selvfølgelig væk med de søde sager.
Men nu har jeg tastet ind de sidste dage og er ret forundret over, hvor lavt mit kalorieforbrug er (læs her for lavt) - da jeg har følt mig mæt og tilpas og synes selv, at det var passende. Dog mangler der helt sikkert grønt i weekenden, men det får jeg mere naturligt i hverdagene. Er det et problem, at det er i den lave ende?
Kender I nogle gode bøger, hvor man kan læse om planlægning af madplan - eller eventuelt et billigt sted, hvor man kan få råd til en sådan (jeg er på su og der er ikke meget at gøre med).
Hvordan hænger en god/den ideelle madplan for en dag sammen for jer?