Fedt i æg?! Fedt i rugbrød?!

Du læser en tråd i debat > kost

Fedt i æg?! Fedt i rugbrød?!
Jeg kom til at undre mig lidt her tilmorgen efter jeg har spist min morgenmad. Jeg har indtastet min mad, og bliver informeret at 39% energi i min morgenmad stammer fra fedt. Det overrasker mig meget. Her er hvad jeg spiste: et røræg uden noget som helst fedt stof på panden, en skive hjemmebagt groft rugbrød på 25 gram, vand og kaffe. Jeg bager vores rugbrød på gammeldags surdej, så det eneste der er i mit brød det er korn, vand og salt. Mon der er fedt i kornet? Eller er der så meget fedt i ægget?
Mvh.
Katia
13 år4. marts 2011 kl. 11:19
re: Fedt i æg?! Fedt i rugbrød?!
Det er forholdsvis meget fedt i æggeblommen. Æggehviden er nærmest ret protein, men blommen har et højt indhold af kolesterol..
13 år4. marts 2011 kl. 12:00
Nej det er ikke vildt meget fedt du har spist, du har bare ikke spist særlig meget til morgenmad i det hele taget og derfor så vil procenten se voldsom ud da æggeblommen har et forholdsvist højt indhold af fedt.. Hvis du fx spiser en frugt ved siden af, vil procenterne jo se helt anderledes ud sandsynligvis :)
13 år4. marts 2011 kl. 12:10
Derudover er der jo også fedt i kornene i brødet. Men det er den gode slags, og kornene vil højst sandsynligt bare løbe direkte igennem kroppen. Så jeg ville ikke være bekymret for et for højt fedt indtag. Evt. kunne du jo til morgenmad også spise et stykke frugt eller grønt, feks et æble el en gulerod.
13 år7. marts 2011 kl. 00:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });