et lille spørgsmål

Du læser en tråd i debat > kost

et lille spørgsmål
okay bare lige sådan at jeg har forstået det rigtigt.... Når jeg vejer pasta og ris osv så skal jeg veje det FØR jeg koger det, og ikke efter sådan som jeg har forstået det? for ellers er 100 g ris jo ingenting (synes sultne mig ihvertfald ikke at det er)...
13 år3. marts 2011 kl. 17:21
re: et lille spørgsmål
Du har forstået det helt rigtigt. Du skal veje det før. Og nej det er "ingenting" ;-)
13 år3. marts 2011 kl. 19:01
ja, så kan du se, hvor mange gram vand pasta har optaget, og så tilføje det i opskriften :-) Efterhånden husker man, hvad de forskellige ting optager af vandmængde. Taster du pasta ind i opskriften tør, og så vejer den fyldt sin egen vægt i vand, så bliver kalorieindholdet umanerligt højt (og forkert). På den måde kan man komme til at spise alt for lidt og gå og være sulten, samtidig have dårlig samvittighed, fordi man tror, man har spist for lidt, og det er i hvert fald for mig ret negativt.
13 år3. marts 2011 kl. 19:06
Aj det lyder vel nok dejligt, jeg har vejet min potion ris efter kogning og 50 g fylder jo så intet på tallerknen :O((

kan godt forstå, at jeg var sulten og hutigt fandt ud af, at jeg så hellere ville have 200 g kartofler i stedet for, hi hi -

Kartoffel vejer desuden det samme rå og kogt :O))
13 år3. marts 2011 kl. 19:58
Det er nemlig rigtig.... er bedst altid at veje sin mad i rå tilstand... :) men er ikke alt der kommer til at veje mere efter tilberedning.... ting der i rå tilstand indeholder vand, mister vægt, men indeholder stadig de samme kcal.
rodfrygter og kød er et godt eksempel her på...
13 år3. marts 2011 kl. 21:27
Nu kogte jeg noget kylling i går til aftensmaden i dag, men glemte selvfølgelig at veje det inden! Kan jeg gå ud fra at det er nogenlunde samme vægt før/efter tilberedning??
13 år8. marts 2011 kl. 10:19
nej. sidste dag havde jeg en forskel på 80 g.
13 år9. marts 2011 kl. 11:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });