Solsikkefrø & bananer & æbler :)

Du læser en tråd i debat > kost

Solsikkefrø & bananer & æbler :)
Hej, alle.

Jeg har læst på nettet, at hvis man gerne vil tabe mavefedt, så er det en go' idé at spise frø; solsikkefrø bl.a.
Er der nogen, der ved om det virkelig er godt, har bare hørt at de indeholder meget fedt... :(
& jeg kunne sagtens spise en hel pakke, vil bare vide hvor dårligt (eller godt) det er, hvis det virkelig er dårligt, så vil jeg nemlig fjerne dem fra min "hverdag".

& så har jeg et andet spørgsmål omkring, banan...
Jeg er selv en meget stor fan af bananer, især de ikke helt modne...
Hvor mange bananer spise I selv om dagen uden at I følger at I har fået for meget & hvor mange brude man spise... Har hørt 1- max 2 om dagen...
& hvordan er det med æbler^^, fordi jeg kunne sagtens spise æbler hele dagen, hvis det stod op til mig.
13 år24. februar 2011 kl. 23:34
re: Solsikkefrø & bananer & æbler :)
Mht bananer.
Jeg har talt med en diætist der har anbefalet maks 2 stykker frugt dagligt. Grøntsager derimod kan man spise ubegrænset af. Du bør selvfølgelig varierer den frugt du spiser, så det ikke er 2 bananer hver dag.
13 år25. februar 2011 kl. 04:34
Hej Linda,

Jeg spiser selv en 3-4 stk. frugt om dagen. Laver nogen gange om morgen en frugtsalat af 3-4 frugter og spiser det i løbet af dagen. Jeg spiser max 1 banan om dagen fordi der er meget sukker i dem.
Nødder er god når du vil tabe dig. Lidt fedt har man jo brug for. Mandler har jeg hørt er også god til mavefedtet.
Jeg tror at alt med måde er god. Ikke en hel pose. En hånd fuld som mellem måltid.

Hilsen Elizabeth.
13 år25. februar 2011 kl. 07:49
Hej

Jeg er på den kur, har været det siden 1-2-2011
Dvs. jeg spiser mange monoumættede fetsyre, som skulle gå ind og ta' fadt på mavefedtet.
Jeg kan kun nu samenline med tidligere slankekure, jeg har været på og det ser ud til at virke.
Jeg har tabt 4, 5 kg og det på maven, ikke andre steder..ikke synligt. Normalt ville jeg gå en buksetøresle ned ved et vægttab på 4,5 kg, men det er jeg ikke..

Men du skal ikke spise bananer, da der er for mange kulhydrater i. Et enkelt æble om dagen ok, men så må du faktisk ikke få flere kulhydrater, den dag.

Solsikkefrø ok, dog begranset.

Spis mange monoumættedefedtsyrer:
De findes i.
Mandler
Hasselnødder
Olivenolie
Salater og mayonnese fra k-salat eller Gråstensalat
Advokado
Makrel
Tun
Æg
Kylling

Ok at spise udover:
Salat blandninger, dog med begranset mængde af ærter og mejs.

Holdig 100% fra:
alt brød, rodfrugter, (frugt da der er mange kolhydrater i)

Vedr: brød kan du i meget begranset mængde spise Wasa dilikatesse Hørfrø.

Du skal om dagen have en fordeling der hedder 29% Protein, 9% Kolhydrat, 66% fedt, hvor hovedparten SKAL være Monomættede fedtsyre (Enkeltumættede)

Jeg har på kuren fået mere overskud, jeg spiser ca. 40g mandler om dagen, som giver en høj mæthedsføelse. Tit som mellemmåltid.

Ps. der står i div. bøger at man kan udvikle en mandelallergi, så vær opmærksom på, om det begynder at klø vagerst i ganen, hvis det gør det skal du stoppe med mandler.

Vh. Grethe53
13 år25. februar 2011 kl. 09:03
Min profil offentlig, så hvis du har lyst kan du gå ind og se hvad jeg spiser i løbet af en dag.
13 år25. februar 2011 kl. 09:16
66% lyder som utrolig meget fedt i mine øre? Kan kan godt få for meget af det sunde fedt. Jeg prøver at spise efter 40% protein, 40% kulhydrater og 20% fedt.
Mht bananer "må" du kun spise ½-1 om dagen. Skær evt. en banan midt over og spis den ene halve om formiddagen og den anden om eftermiddagen. så kan du spise et æble om aftenen og det er så 2 stks frugt som er max pr. dag.
13 år25. februar 2011 kl. 11:03
Mht til mandler er det fuldstændig rigtigt at man kan udvikle allergi. Jeg ELSKER mandler, men er så "heldig" at være allergisk overfor birk, hvilket giver krydsreaktion med både hasselnødder og mandler, samt nogle æbler og pærer i pollen-sæsonen.
Til gengæld har jeg en fornemmelse af at det er skallen der er problemet, samt at det er et langt mindre problem hvis nødderne på en eller anden måde har været opvarmet først. Jeg kan f.eks sagtens spise en hasselnødde-kage uden problemer, mens bare et lille drys hakkede rå hasselnødder kan mærkes.

Og mht til mængden af solsikkefrø, så er det nok langt sundere hvis du finder en række forskellige kilder til de sunde fedtsyrer som Grethe53 også foreslår. Nu ved jeg ikke om du taster ind, men hvis du gør er det nok den bedste måde at få en ide om hvor meget man kan tillade sig at spise. Det må ikke være sådan at der ikke er plads til at spise andre madvarer pga dine solsikkefrø, for så kommer du til at spise ALT for ensformigt.
13 år25. februar 2011 kl. 11:21
Mange tak, for de gode foreslag.

- Jeg har nemlig også hørt at yoghurt og andre mejeriprodukter, sætter sig på maven.
Men hvad så med sådan en på 0,1% fedt?
Det er jo overhovedet ikke særlig meget, men til gengæld er der mange kulhydrater...
13 år25. februar 2011 kl. 15:35
Grete53, hvor får du dine kostråd fra? 66% fedt, det lyder da helt forkert. Og at mere end 1 æble skulle give for mange kulhydrater det er da sludder. Jeg kan bare ikke se at din kost på nogen måder skulle være sund.
13 år26. februar 2011 kl. 21:25
Jeg tror grethes råd er hentet fra "flad mave kuren" (kan ikke huske nøjagtig hvad den hedder).
Dens kostråd adskiller sig MEGET fra alle andre kure jeg kender, men efter sigende skulle den gøre at man taber fedtet på maven.

Generelt tror jeg det er godt at rette sig efter kostrådene fra sundhedsstyrelsen (tror jeg?) fx. de 8 kostråd, 6 om dagen og madpyramiden, fremfor forskellige "modediæter", som skifter fra år til år.
(dette er selvfølgelig ingen kritik af dem som vælger fx flad mave kuren ;) )
13 år14. april 2011 kl. 16:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });