Spis æg og bliv slank

Du læser en tråd i debat > kost

Spis æg og bliv slank
Jeg har hørt, at æg mætter rigtig godt, og derfor er det god ide at spise æg til morgenmad, og især når man vil tabe sig. Så jeg gik i gang, for at prøve, og det virker!
Min morgenmad består nu af et glas vand, 1-2 æg, en skive rugbrød, en kop kaffe. Det mætter super godt, værd at prøve.
På min blog skriver jeg lille smule mere om det
sodeogsureaebler.blogspot.com
13 år20. februar 2011 kl. 20:22
re: Spis æg og bliv slank
Yeps, det er pga. hoejt proteinindhold, men du skal lige vaere obs paa at blommen indeholder meget kolesterol, saa det er faktisk bedst ikke at spise aeg hver dag, med mindre du tager blommen fra altsaa.
Maaske find noget andet med hoejt protein, men lavere fedt til nogen af dagene!? Saasom hytteost. :)
13 år20. februar 2011 kl. 22:48
Jeg har undersøgt det med ægs proteinindhold og de indholder faktisk kun omkring 7g protein i et æg. Det er ikke ret meget. I forhold til at en portion yoghurt/ylette på 250g indeholder 10g protein..
Og æg hver dag er ikke sundt. Der går mange myter frem og tilbage om hvorvidt for meget kolesterol er farligt eller ej. Men et gammelt husmoderråd lyder at 2 æg om ugen er bedst. Det er muligvis forældet, men jeg holder mig nu til de gamle råd for der dukker så mange nye op der modsiger hinanden at jeg har tilbøjelighed til at stole mest på de gode gamle råd :)

Men æggehviden alene er jo så sundt som noget kan blive :)
13 år20. februar 2011 kl. 23:06
Jeg spiser ca. 4 om ugen selv, 2 i omelet, 2 kogte til frokost her og der. Og jeg elsker altsaa blommen, hoejt fedtindhold/kolesterol eller not, men det er som meget andet ok i smaa maengder. Syntes stadig 1-2 hver dag lyder en kende usundt i det lange loeb :)
13 år21. februar 2011 kl. 10:32
Det med æg er temmelig kontroversiel emne.
Jeg læser i en bog som gennemgår alle vitaminer og mineraler. Der siges at, forskning viser at æg er rige på essentiel aminosyre Methionin, som er meget vigtig i talrige processer i kroppen, og at det kan hjælpe til forebyggelse af blodpropper i arterierne ved at eliminere fedtstoffer i blodet.
Jeg har også hørt, at æg er en kolesterol bombe, og skal ikke spises så meget af. Men, så længe videnskaben er uenig, bruger jeg fortsat min sund fornuft og intuition, og vil spise 2 ægge blommer og kun en æggehvide til min morgenmad. For jeg elsker æggeblommer, og føler at det hjælper mig at holde mig godt mæt i lang tid.
Hytteost og yoghurt, giver mig ikke samme mætheds fornemmelse.
Men tak for alle jeres input.
Og held og lykke til jer alle der ude.
Katia
13 år21. februar 2011 kl. 12:48
Videnskaben er faktisk ikke uenig og hvad et aeg indeholder ved vi jo 100%, det aendrer sig ikke.

Hvis du kigger paa aegget som en helhed, ser det anderledes ud end hvis du skilder det af. Hviden og blommen, er 2 helt forskellige ting med helt forskellige indhold.
Det meste af proteinet i et aeg som helhed, er i hviden, mens de super naeringsstoffer, som du naevner nogle af er i blommen MEN det er kolesterolen ogsaa, og i meget hoej koncentration. Det er jo et aeg, med det naturlige maal at give foede til et kyllingefoster.
Saa ja, der er meget godt i det, mens syntes stadig at det skal tages i relief til hvor meget kolesterol der er i det. Der er ingen tvivl om at det er daarligt for dit kredsloeb. Aeg er har mange sunde ting i sig og smager super dejligt, men som saa meget andet, i begraensede maengder.

Det er dit valg, syntes bare jeg ville opklare det lidt. Man kan ikke se sine blodaarer, men fedt kan stadig ophobe sig langs dem og give forhoejet blodtryk og andet "sjov" med tiden, saa, jeg spiser det selv med maade :)
13 år21. februar 2011 kl. 23:25
Æggeblomen er lige med 70% cholesterol... hmm...
Jeg ved endelig ikke hvor usund kan det være at spise 1-2 æggeblommer om dagen... Vi mennesker har 2 slags cholesterol, den gode og den dårlige... Det cholesterol som er i æggeblommen, gav vide om den er den gode eller dårlige? Og hvad sker der i vores krop med det cholesterol fra æggeblommen? Styrter den direkte ind i vores blodårer og lagrer sig der?
Hvor meget betyder 1-2 æggeblommer om dagen, hvis man ellers spiser sund og fedtfattig?
Hvis her er nogen som kender lidt mere til videnskaben omkring cholesterol i ægget, vil jeg meget gerne høre om det ; )
Mvh.
Katia
13 år24. februar 2011 kl. 09:44
"Selvom æg er en god kilde til mange vitaminer og mineraler, skal du ikke overdrive dit indtag ved at spise flere æg om dagen. ½-1 æg dagligt er i orden. Fedtet findes i æggets blomme, mens proteinet findes i hviden."
fra madogsundhed.dk
13 år24. februar 2011 kl. 11:17
13 år24. februar 2011 kl. 12:53
Sorry, fik trykket enter for tidligt!

Om kolesterol generelt og aareforkalkning:
netdoktor.dk

Under forebyggelse kan jeg quotere mht. bl.a aeg:
"""Spis hjerterigtig kost. Her kan anbefales en middelhavskost bestående af meget brød, frugt, grøntsager, mindre mængde magert kød, fisk og olivenolie. Moderat indtag af magre, men kolesterolrige fødemidler såsom æg, skaldyr og indmad giver ikke forhøjet kolesterolniveau i blodet.""""

Dvs. moderate maengder er fint, iflg. netdoktor ogsaa :)

Tror jeg lyster efter en omelet idag :D
13 år24. februar 2011 kl. 12:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });